شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳۲
ارزیابی ویژه//

نقاط قوت و ضعف گام دوم هسته‌ای/ باید یقین کنند که روحانی از برجام و مذاکره با آمریکا دل‌کنده است!

باز هم یک تلفن بد موقع؟!
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 693338
در جمع‌بندی تصور طرف غربی از ایران می‌توان گفت که آنها معتقد بودند که نیروهای نظامی ایران در برابر جنگ قاطع است ولی دولت در برابر تهدید بازگشت تحریم‌ها بی‌دفاع و دست‌بسته باقی می‌ماند، و بدترین ذهنیت درباره دولت ایران همین است.
نقاط قوت و ضعف گام دوم هسته‌ای/ باید یقین کنند که روحانی از برجام و مذاکره با آمریکا دل‌کنده است!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: گام دوم هسته ای در حالی برداشته شده، که گرچه می‌توانست با قاطعیت بیشتری برداشته شود ولی در همین حرکت آرام چون در بستر یک مسیر درست راهبردی قرار دارد، بی فایده هم نیست. اما در یک نگاه کلی چند نکته و ملاحظه راهبردی ذیل را برای گام ذوم می‌توان اشاره کرد:

الف: شاید مهمترین آورده گام هرچند کوتاه دوم هسته‌ای در همین جملات اخیر ریچارد نفیو معمار تحریم ها در دولت اوباما نهفته است که گفته است: مسئله جالب توجه برای من درباره اقدام ایران در خصوص از سرگیری غنی سازی اورانیوم به بالاتر از 3.67 درصد و همینطور عبور آنها از محدودیت 300 کیلوگرم برای ذخائر اورانیوم  آن آدم هایی هستند که به من اطمینان خاطر می دادند اگر برجام را نقص کرده و به ایرانی ها با بازاعمال تحریم ها فشار وارد کنیم آنها هم دست روی دست می گذارند.

ب: در جمع‌بندی تصور طرف غربی از ایران می‌توان گفت که آنها معتقد بودند که نیروهای نظامی ایران در برابر تهدید به جنگ قاطع هستند ولی دولت در برابر تهدید بازگشت تحریم‌ها بی‌دفاع و  دست‌بسته باقی می‌ماند، و بدترین ذهنیت درباره دولت ایران همین است. یعنی اگرچه معتبرسازی جنگ در برابر ایران به بن بست می‌خورد ولی معتبرسازی بازگشت تحریم ها، دولت ایران را به راحتی در منگنه روانی و عملی قرار می‌دهد. به همین دلیل کاهش گام دوم در وهله اول کمک به تصویر بسیار بدی است که در طرف غربی از روحانی و ظریف شکل گرفته است. البته دولت باید به طرف غربی نیز به مرور نشان بدهد که دل کندن از برجام نیز برایش به هیچ وجه سخت نیست. بنابراین دو گزینه "نترسیدن از  بازگشت تحریم" و " تمایل ایران به آتش زدن برجام" باید در رفتار دولت دیده شود. این دو  را در کنار "مهم نشمردن و دل نبستن اینستکس" و "منتفی دانستن هرنوع تمایل برای مذاکره با آمریکا"نیز باید با آن دو گزینه قبلی ترکیب شود. بنابراین یکبار دیگر این نتیجه راهبردی تصدیق می شود که: ادامه واکنش تهاجمی ایران، بزرگترین مساله راهبردی برای محاسبات طرف غربی در این روزهای حساس است. ذهنیتی که نزدیک به شش سال برای غربی ها تثبیت شده بود، عدم واکنش ایران در قبال نقص حقوقش بود. حالا شواهد بسیاری نشان می دهد که معتبرسازی واکنش های بزرگ از طرف ایران، متغییر اصلی برای تغییر رفتار اروپایی ها و آمریکایی ها می باشد. ایران بعد از این باید بر مسیر تهاجمی خود اصرار داشته باشد. مسیر تهاجمی هم معنایش، تهدید به غنی سازی بیشتر با ترکیبی دیگر از ابزارهای فشار ایران برای عقب نشینی گام به گام اروپایی تا رفع تحریم‌ها و تسهیل فروش نفت و معاملات بانکی ایران است.

ج: موکول کردن اعلام جزئیات گام سوم به 60 روز دیگر شاید یکی از ضعف های گام دوم هسته ای باشد. در اینباره عدم ترسیم جزئیات شفاف به نوعی برای دیپلماسی در شرایط فعلی به نوعی سبب نقص‌های در مسیر راهبردی دیپلماتیک جدید ایران هست. شاید این محاسبه در ذهنیت وزارت خارجه کشورمان باشد که عدم اعلام جزییات گام سوم به نوعی ایجاد تردید و انفعال در کشورهای مقابل ایران ترسیم بکند و این در طول ادامه مذاکرات مفید باشد. اما به نظر می رسد که ترسیم شفاف گزینه های ایران بیش از همه چیز در حال حاضر مفیدتر باشد. زیرا عدم ترسیم جزییات گام سوم این مساله را نیز در درون خود دارد که ایران همچنان به اروپایی ها امید گشایش دارد و یا از رفتن به سمت گزینه‌های قوی‌تر کمی ابا دارد. ضمن اینکه سیاست انتظار تاکنون نشان داده که وضعیت اقتصادی ایران را همچنان بدون پیشرفت محسوس قرار می دهد. از سوی دیگر گرچه ایران تاکنون با واسطه ها قاطع برخورد کرده است ولی از اثر تلفن اخیر مکرون به روحانی نیز نباید غافل شد. مکرون علاوه بر اینکه به دنبال این بوده است که از زبان روحانی بشنود که ایران در گام دوم چه خواهد کرد، به دنبال باز کردن پای آمریکایی‌ها به مذاکرات با ایران نیز بوده است. روحانی هم یکبار دیگر ظاهرا شرط برداشتن تحریم ها را در اینباره گذاشته است. برخی گمانه زنی ها نیز محدوده این در خواست را کاهش تحریم ها آنهم تحریم های که آمریکا ظالمانه و بی مورد پس از خروج از برجام انجام داده است، بیان کرده اند. اما اگر  به قول آقای عراقچی برجام پرونده‌اش بسته شده، دیگر مذاکرات جدید با آمریکا چه معنایی خواهد داشت؟!

*مدیر مسئول جهان نيوز
آدرس کانال مهدی جهان تیغی
https://t.me/mahadi_jahantighi
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا ویژه بود؟؟
اصغر
Iran, Islamic Republic of
سلام میدنید این بر جام بی فرجام ر ئیس جمهور واطریافیانش با چه هزینه های سنکین که به ملت وبیت المال آورده چه قدر است ...؟!!!
Iran, Islamic Republic of
مدالهای لیاقت و شجاعتی که در راستای برجام به خودشان دادند، چه میشود؟ حالا که فاتحه برجام را خواندند ،چه کسی پاسخکوی خسارت های مادی و سیاسی آن است؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه از دولت در همین کاهش تعهدات هم اقدام درخور شایسته و انقلابی صورت نمی گیرد!!! .
United States
۶۰ روز ۶۰ روز را آنقدر ادامه میدهند که عمر دولتشان تمام شده و ماموریتشان هم تمام هست...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا روحانی در تماس تلفنی با مکرون اعلام کرده قصد مذاکره مجدد داره! ...!!!
Iran, Islamic Republic of
مذاکره مجدد!
با کی!
غربیها که فرضت سوزی می کنند وبه بهای ناچیزی میخوان سر دولت را شیره بمالند.
اونطرف هم آمریکا که زده زیر مذاکره وخروج داده.
همه این مذاکره، پیغام و غیره برای انتخابات پیشروی مجلس شورای اسلامی که بتونن با یه توافق گذرا، گشایش گذرایی هم بدست بیارن وبتونن کرسی هایی از مجلس را بدست بیاورند والا
مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
مذاکره کردید!
هرچی خواستن انجام دادید!
اونها عهد وقرارها را نقض کردن!
باز دنبال مذاکره هستید.................
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
ابتدا خسارات برجام را تسویه کنند بعدا" دم از مذاکره مجدد بزنند !
Iran, Islamic Republic of
برجام هسته ای بی حاصل دقیقا قبل از انتخابات مجلس در94 امضاء شد و برجام آوران مدعی اعتدال و اصلاح مجلس را فتح کردند. اکنون و علیرغم دیدن بدعهدی اروپا و خروج امریکا از برجام،دوباره ما را به اینستکس و گرفتن درآمد ارزی ما در ازای واردات صرفا غذا و دارو کشانده اند. ..
Iran, Islamic Republic of
اینستکس نمایشی و توخالی و بدون پول هم طنز تلخی است .
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
طرف شما ها چند كشور قلدر است فكر ميكنيد با اين ملوسك بازيها حساب ميبرن از كره شمالي ياد بگيريد كه لرزه بر تن امريكا اورد ببريد روي نود درصد بزنيد چند نفتك ش انگليس را بشما تجاوز كرده..
Iran, Islamic Republic of
.... این هزینه ها که از جیب ملت رفته کی باید جواب بده! سکه اش را انها بردند و گرانی اش را مردم!!!
Iran, Islamic Republic of
دست دولتمردان در افزايش قيمت ملك اظهر من الشمس است!!!
United Arab Emirates
حداقل کاری که نظام می تواند انجام دهد این است علی الحساب لطف کند سکه هایی که از جیب ملت داده شد را به مردم برگردانند تا بعد!
Iran, Islamic Republic of
مراقب باشیم با توجیه مکر فرانسوی مکرون دوباره ما را عقب نبرند.....!!!؟
Iran, Islamic Republic of
کاشکی دستگاه دیپلماسی از فرانسه
در خصوص خونهای آلوده و مریض کردن شمار زیادی از هموطنان بی گناه به ویروس ایدز وویران کردن خانمانهایی که صورت گرفت مذاکره در احقاق حق ومحکوم کردن هم انجام می دادند.
کاش دولت تدبیر ودستگاه طویل دیپلماسی کشور این مهم هم مدنظر داشته باشند.
Iran, Islamic Republic of
سلام
دولت تدبیر همچنان به غربیان امید داره....!!!
اکبر
Iran, Islamic Republic of
هرکه بغیر خدا(کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد.
علی آقا
Iran, Islamic Republic of
این دولت اول وآخر عاشق مذاکره ونشست وبرخاست ولو بی حاصل با آمریکاست . پدرعاشقی بسوزه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
از دولتی که تعداد زیادی دولتمرد دوتابعیتی دارد و خانواده اکثریتشان در اروپا و آمریکا و استرالیا زندگی میکنند و بقیه اشان هم با آنها دادوستاد دارند ، انتظاری بیش از این داشتن خطا است.
United Kingdom
این گامهای اینچنینی تمام یک بازی بی سر و ته سیاسی است. ....!!!!
سیمرغ
Iran, Islamic Republic of
....
سیمرغ
Iran, Islamic Republic of
چرا نظر من رو تبدیل به ............. کردید و منتشر کردید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقاي روحاني اب از سرمون گذشته توي اين شش سال نه برجامي فرجام شد نه دردي دوا شد پس لطفا اين دوسال مانده ديگر كاري كن كه تحقير نشيم دوباره ..
Sweden
تا کدخدا خدایی کنه برجام برجامه
البته برگای کدخدا اساسی ریخته
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی باید از شکست اروپا در فلسطین اشغالی عبرت بگیرید!
Iran, Islamic Republic of
دخالت آمریکا، انگلیس، سایر کشورهای اروپایی، رژیم کودک کش صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات و بحرین در امور داخلی ایران/ به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت بوده است.!
عبداله
France
مرگ برجام امکان پذیر نیست !!!!!!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تيغى عزيز ! مشفقانه به جنابعالى توصيه ميكنم كه وارد جنين مقوله هاى خطيرى نشويد چون اظهار نظر در اين مسائل تخصص علمى نياز دارد در حاليكه بعيد ميدانم جنابعالى در زمينه مسائل حقوق بين الملل و … سررشته اى داشته باشيد. اجازه دهيد كارها به كاردان سپرده شود. باور بفرمائيد با تهديد كردن و گردن كلفتى - در حاليكه دستان مان خالى است - راه به جائى نخواهيم برد. با احترام