کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکان:

انگلیس بی‌حساب کاری نمی‌کند، نباید اقدام متقابل کنیم!

17 تير 1398 ساعت 8:29

باید از این اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی به دستگاه‌های بین‌المللی شکایت کنیم و اقدامات حقوقی انجام دهیم.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «دنبال روش‌های حقوقی باشیم» به قلم «اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور نوشت: «دونالد ترامپ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دعوت کرده و می‌خواهد با هیاهوی سیاسی بر علیه جمهوری اسلامی یک بیانیه دریافت کند. این برای کشور ما خیلی مهم است که اروپایی‌ها و آژانس بین‌المللی و همه کشورهای مستقل جهان الان به ما حق می‌دهند و معتقدند که ما به تعهداتمان پایبند بوده و هستیم و این ترامپ است که نسبت به تعهدات پایبند نبوده و نیست. بنابراین ما باید این رویه را حفظ کنیم و نباید در موضعی قرار بگیریم که مردم دنیا تصور کنند نسبت به تعهداتمان عدول کرده‌ایم».

ترکان در ادامه نوشت: «ترامپ را باید یک سیاستمدار ورزیده بدانیم. سیاستمداری که سعی می‌کند در جاهای مختلف برای خودش با گفتار متفاوت، موقعیت کسب کند...اگر ترامپ بخواهد جنگی را شروع کند در دور اول ریاست جمهوری‌اش نخواهد بود. از طرفی انگلیس همیشه دنباله‌رو آمریکا بوده است و حتماً هم در توقیف نفتکش ایرانی فکر عواقبش را کرده است. چون این موضوع هم عواقب حقوقی دارد و هم عواقب اقدام متقابل. سیاست ما، آغاز جنگ و ورود به جنگ نیست. آقا هم فرمودند که جنگی اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین ما باید دنبال روش‌های حقوقی باشیم. اکنون باید از این اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی به دستگاه‌های بین‌المللی شکایت کنیم و اقدامات حقوقی انجام دهیم».

بر پایه گزارش مشرق، تجربه‌های دیگر کشورها و همچنین تجربه‌ای که ایران در صحنه بین المللی کسب کرده، موید این مسئله است که هر کشوری که از موضع اقتدار در مقابل نظام سلطه ایستاد، نتیجه خوبی گرفت و در مقابل، هر کشوری که از موضع انفعال در مقابل نظام سلطه قرار گرفت، دچار خسارت شد.

یک مثال روشن، هدف قرارگرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی توسط غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. به اذعان رسانه‌های غربی، این اقدام مقتدرانه، شوک بزرگی به آمریکا وارد کرد و کار به جایی رسید که ترامپ از ایران تشکر کرد.

کارشناسان و صاحبنظران تاکید دارند که اقدام کشورمان در واکنش به توقیف نفت کش ایرانی توسط انگلیس، باید در راستای اقدام متقابل باشد. روشی که یکی از نتایج بسیار مهم آن، بازدارندگی و ممانعت از تکرار چنین اقدامات گستاخانه است.

قطعاً به موازات اقدام متقابل، باید پیگیری‌های حقوقی نیز انجام شود؛ اما این پیگیری‌ها مانع از واکنش قاطع ایران به گستاخی انگلیس نیست.

در روزهای گذشته، «فریدون مجلسی» از فعالین اصلاح طلب در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود: «اگر تهران به عمل متقابل دست زند به عنوان نمونه یک نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی ایران توقیف شود، چنین عملی از نظر آنها به معنای اعلام جنگ تلقی خواهد شد»!


کد مطلب: 693317

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693317/انگلیس-بی-حساب-کاری-نمی-کند-نباید-اقدام-متقابل-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com