کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعلام تصمیمات جدید ایران درباره تعهدات برجامی؛

ایران گام دوم را برداشت/ ربیعی: از امروز بالای ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی می‌کنیم/ عراقچی: خواسته‌های ایران در برجام تحقق نیافته/ سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم/ روحانی برای حضور آمریکا در گفتگوهای ۱+۴ شرط گذاشته/ به همه دستگاه‌ها اعلام کردیم به اینستکس امید نبندید

16 تير 1398 ساعت 11:19

نشست خبری سخنگوی دولت، معاون سیاسی وزارت خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با موضوع گام دوم کاهش تعهدات برجامی برگزار شد.


به گزارش جهان نیوز، همزمان با پایان یافتن مهلت 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی امروز (یکشنبه 16 تیر ماه) در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شود.

در این نشست عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در این باره گفت: ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول تعهدات خود هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم. همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم، امروز در نامه آقای ظریف به موگرینی این موضوع اعلام می‌شود.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: روند کاهش تعهدات ایران در برجام روندی است که در راستای حفظ برجام است. ممکن است که این روند به خروج کامل ما از برجام منتهی شود، ولی حرکت ما برای حفظ برای برجام است. این روند کاهش تعهدات در گام‌های 60 روزه ادامه پیدا خواهد کرد. ما معتقدیم که برجام یک توافق معتبر و مهم بین‌المللی است. ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی خواسته‌های ما از برجام هم باید برآورده شود، وگرنه در تعهدات خود بازنگری می‌کنیم. یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آن اینکه آمریکا که خودش از برجام خارج شده، خواستار نشست شورای حکام شده و خواستار رسیدگی به نقض برجام توسط ایران شده است. مهم این است که سایر کشورهای اروپایی، روسیه و چین با این درخواست همراهی نکردند. برآورد ما این است که در نشست شورای حکام که برگزار خواهد شد، منطق ایران را خواهند شنید.

عراقچی افزود: آنچه ایران در کاهش تعهدات خود انجام می‌دهد از دید ما نقض برجام نیست. منطق ما در جلسه شورای حکام عرضه خواهد شد، همزمان شکایت خود را هم ارائه خواهیم داد و آن‌ها هم باید درباره نقصان پاسخگو باشند. تماس دیشب آقای ماکرون با آقای روحانی تماس سازنده‌ای بود. تمایل برای پیدا شدن یک راه حل وجود دارد هر چند سخت است. آقای ماکرون و روحانی دیروز صحبت کردند که زمینه‌های گفتگوهای طرفین ایجاد شود تا به راه حل‌هایی برسیم. قرار است که کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا هم برگزار شود.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت:‌ اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس یا غیر از آن انتظارات ما را برآورده کنند، الان در این مرحله نبودیم. به خصوص در حوزه فروش نفت و دسترسی به درآمدهای نفتی کاری نتوانستند انجام دهند. اینستکس رسما عملیاتی شده و طرف ایران آن هم اکنون عملیاتی شده و این دو نهاد با هم در ارتباط هستند و قواعد کاری خود را تنظیم کرده‌اند و یکی دو کار را انجام داده‌اند، ولی تا وقتی اعتباری برای آن در نظر نگیرند فایده‌ای ندارد. تا وقتی که به لحاظ اقتصادی برای ایران منافعی نداشته باشد برای ما قابل قبول نیست. تعداد کشورهایی که قرار است به عنوان سهامدار به اینستکس ملحق شوند قرار است افزوده شود.

وی در ادامه گفت:‌ گفتگوهای رسمی و غیررسمی بین ما در جریان است و امیدواریم که به نتیجه برسیم وگرنه بعد از 60 روز گام سوم را برخواهیم داشت.

عراقچی درباره بحث راکتور اراک نیز افزود: بحث اراک بحث جداگانه‌ای است. به این دلیل که مدرن سازی اراک به تعویق افتاده و اگر کشورهای عضو برجام نتوانند آن را به زمانبندی موجود برگردانند آن را به شرایط قبلی برخواهیم گرداند. جلسات و اتفاقات خوبی در خصوص اراک طی دو ماه گذشته برگزار شده و به لحاظ فنی پیشرفت خوبی داشته‌ایم. روند را در خصوص اراک پیگیری می‌کنیم. اگر به جدول زمانبندی برگردد ما همین روند مدرن سازی را ادامه می‌دهیم. چون پیشرفت خوبی داشته است.

معاون وزارت خارجه در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس نیز گفت: نفتکش یک سوپر تانکر است که 2 میلیون بشکه ظرفیت داشته و به همین دلیل امکان عبور از کانال سوئز نداشته و از تنگه جبل الطارق رفته است. برخلاف اعلام انگلیس این نفتکش به مقصد سوریه نبوده، و آن بندری که اعلام کردند امکان پذیرفتن چنین تانکری را ندارد. در این زمینه مسیر حقوق طی می‌شود، این یک راهزنی دریایی است. این نفتکش در آب‌های بین‌المللی بوده است. سفیر انگلیس را دوباره خواسته‌ایم. امیدواریم که قضیه نفتکش به زودی حل شود.

همچنین علی ربیعی اظهار داشت: رسانه ها و افکار عمومی دنیا به نحوی نگران رفتار آمریکا و برجام هستند.

وی افزود:‌ به‌طور مقدماتی اعلام می‌کنم دستور العمل ما این است که از غنی‌سازی 3/67 عبور کنیم و مقدار غلظت مربوط به نیاز ما است.

سخنگوی دولت در مورد توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در جبل الطارق گفت :آن طور که انگلیس می گوید این تصمیم اتحادیه اروپا نیست، زیرا کشورهای مهم اروپا مثل اسپانیا به این کار انگلیس اعتراض کرده و سایر کشورهای اروپایی نیز ابراز نگرانی کردند.

وی ادامه داد انگلیس، همسویی با دولت آمریکا این راهزنی دریایی را انجام داده است.
 بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به تشریح جزییات اقدامات ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی تعهدات برجامی پرداخت.

کمالوندی گفت: براساس دستوری که از ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم و گام دوم امروز برداشته شده است. ما الان رونوشت تغییراتی که صورت گرفته را به نماینده آژانس تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر فرآیند غنی سازی بالای 3.76 درصد شروع می شود.

وی گفت: الان بحث ما تامین غنا برای سوخت نیروگاه های قدرت است که مورد نیاز کشور است و شیب غنی سازی ما براساس دستوری که می توانیم بگیریم می تواند رو به بالا باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی باین کرد: ما فعلا نیاز به سوخت راکتور تهران را نداریم.
کمالوندی درباره راکتور آب سنگین اراک بیان کرد: آنچه اتفاق افتاده برای اراک این بود که لوله هایی که در داخل مخزن اصلی است در آن سیمان ریخته شد در آن زمان با علم به اینکه امکان احیای آن است این کار صورت گرفت و الان این امکان را داریم دوباره آن را احیا کنیم.

ما ترجیحمان این است راکتور جدید را دنبال کنیم چون تکنولوژی قبلی قدیمی است. در راکتور جدید مقداری پلوتونیوم داریم ولی این نیازمند این است اگر به سرعت و براساس زمانبندی پیش برود در آن موقع اگر همراهی کافی نباشد با کندی مواجه می شود کار را به نحوی پیش می بریم که هر دو راکتور را هر وقت بتوانیم استفاده کنیم این امکان وجود داشته باشد. ترجیح ما این است راکتور جدید که البته از نظر زمانی عقب است ولی تعدادی قراردادها که چند ماه معلق شده بود امضا شده و ما را امیدوار کرده که بتوانیم راکتور جدید را داشته باشیم.

کمالوندی گفت: الان با توجه به وضعیتی که دارد می تواند هر آن با تصمیمی که مسوولان امر می گیرند ما به سمت هر کدام از راکتورها برویم، ولی به لحاظ فنی ترجیح ما این است که به سمت راکتور باز طراحی شده برویم امیدواریم در آینده در این مسیر پیش برویم. همکاری چینی ها خوب بوده و البته خیلی تحت فشار آمریکا هستند. ما براساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام خواهیم کرد و کارگروه چین و انگلیس که تشکیل شده، اگر چه به انگلیسی ها بدبین بودیم، ولی کار فنی دارد به خوبی پیش می رود و تحولات بعدی نشان می دهد چه اقدامی را صورت بدهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما برای غنی سازی از همان ماشین های قبلی استفاده می کنیم. ما افزایش سانتریفیوژ برای این کار نیاز نداریم. البته افزایش سانتریفیوژ می تواند از گزینه هایی باشد که کشور انتخاب کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: درباره گام سوم ما در سازمان انرژی اتمی اجرا کننده هستیم تصمیم گیرنده نیستیم شاید در تصمیم سازی دخیل هستیم. در 18 اردیبهشت سال قبل و یک مقدار قبل از آن گزینه های مختلفی را برای مراحل مختلف دادیم که به نحوی که مسئولان بالای کشور صلاح می دانند تصمیم گرفته می شود، ولی سازمان آمادگی کامل دارد که در هر سرعت، میزان و هر سطح غنی سازی انجام دهد.

کمالوندی همچنین خاطرنشان کرد: ما در مورد سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که یکی از روش های تأمین رادیودارو است و برای چندین سال سوخت داریم و نگرانی سوخت نداریم.

وی افزود: درباره ذخایر کاری که کردیم رفتن به سمت بهره وری بود. در گذشته پسماندهای ما ارزشمند بود در این مدت بعد از برجام آنها را به اورانیوم طبیعی تبدیل کردیم و چیزی حدود 24 تن به ظرفیت اورانیوم کشور اضافه کردیم.

کمالوندی گفت: وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است و رادیودارو تولید می کنیم و چند صد هزار نفر در خارج هم از آنها استفاده می کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: سه نیاز ممکن است کشور داشته باشد؛ سوخت نیروگاهی، راکتورهای تحقیقاتی و پیشران. ما براساس نیازمان اقدام می‌کنیم؛ ما الان سوخت کافی 20 درصد داریم و تمرکز زیادی روی سوخت نیروگاهی داریم و افزودن به 3.67 برای ما 2 حسن دارد؛ کار ساخت سوخت نیروگاهی را برای ما هموار می کند و ضمن اینکه مسیر را هموار می کند که اگر خواستیم به سمت سوخت بالاتر مثل سوخت راکتور تهران که بالاتر است برویم سرعت کار بیشتر شود.


کد مطلب: 693212

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693212/ایران-گام-دوم-برداشت-ربیعی-امروز-بالای-۳-۶۷-درصد-غنی-سازی-می-کنیم-عراقچی-خواسته-های-برجام-تحقق-نیافته-سطح-غنی-سازی-رعایت-نمی-کنیم-روحانی-حضور-آمریکا-گفتگوهای-۱-۴-شرط-گذاشته-همه-دستگاه-ها-اعلام-کردیم-اینستکس-امید-نبندید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com