جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

صرافی‌ها هم وارد بازی بیت کوین شدند!

شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 693003
در شرایطی که وضع قانونی یا غیر قانونی بودن استخراج بیت کوین مشخص نیست، خبرگزاری ایسنا از ورود صرافی‌ها به این ارز دیجیتال خبر داده است.
صرافی‌ها هم وارد بازی بیت کوین شدند!
به گزارش جهان نيوز، بیت‌کوین نوعی از پول الکترونیکی است و به منظور امنیت بیشتر، حذف واسطه‌ها و ناشناس بودن طراحی شده و با استفاده از فناوری بلاک‌چین، به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهد.

در ایران اگرچه هنوز مشروعیت ارزهای دیجیتالی و در صدر آنها بیت‌کوین از طرف بانک مرکزی و مسئولان مربوطه در کشور به اثبات نرسیده اما برخی ادعا می‌کنند در حالی که ممنوعیت قطعی هم در زمینه عدم استفاده از آنها اعلام نشده، برخی از صرافی‌ها و سایت‌های آنلاین به خرید و فروش این ارزها اقدام می‌کنند.

در حال حاضر برخی افراد، دیگر تنها به خرید و فروش این ارز دیجیتالی اکتفا نکرده و خودشان به استخراج آن روی آورده‌اند. البته این موضوع واکنش مسئولان در صنعت انرژی را برانگیخته است، زیرا آنان معتقدند استخراج بیت‌کوین توسط دستگاه‌هایی که به آنها ماینر گفته می‌شود، برق زیادی می‌طلبد.
این‌ها همه در حالی است که صرف نظر از میزان مهارت مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین، تعدادی از سایت‌های عرضه‌کننده دستگاه‌های ماینر، به عرضه این دستگاه‌ها مشغولند و عده‌ای بسته به این‌که از برق خانگی، کشاورزی یا صنعتی استفاده می‌کنند، مزرعه‌ استخراج ارز راه انداخته‌اند!

برای آگاهی از نحوه‌ خرید دستگاه‌های ماینر که از آنها برای استخراج ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت‌کوین استفاده می‌شود، با چند فروشگاه آنلاین تماس گرفتیم. در تماس با یکی از این سایت‌های خرید و فروش، اپراتوری که پاسخگو بود، گفت: بعضی صرافی‌ها هستند که بیت‌کوین را به دلار یا ریال تبدیل می‌کنند.

اما یکی از نکات جالب هم این است که غالباً این سایت‌های خرید و فروش، نماد اعتماد الکترونیکی هم دارند که نشان می‌دهد که وزارت صنعت این فروشگاه‌های اینترنتی را تأیید کرده است. این در حالی است که این روزها و در پی افزایش مصرف برق که مسئولان آن را نتیجه‌ ایجاد مزارع استخراج بیت‌کوین می‌دانند، زمزمه‌های غیرقانونی بودن این فرآیند شنیده می‌شود.

در همین زمینه، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: قیمت برق در ایران با قیمت جهانی آن قابل قیاس نیست هزینه هر کیلووات ساعت برق صنعتی در برخی از کشورهای اروپایی 20 سنت است متوسط قیمت منطقه‌ای هم عدد بالایی است هم اکنون نیز برق صادراتی ما هم هر کیلووات حدود 9 تا 10 سنت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با بیان اینکه استخراج رمز ارز نیازمند تجهیزات و برق است گفت: برق ایران برای کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسیار جذاب است این در شرایطی است که برای تولید برق باید حجم زیادی از آب پشت سدها که حق مردم و کشاورزان است را مصرف کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: تدوین مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان‌هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر بگیریم. باید به فعالان این بخش پروانه فعالیت قانونی داده شود و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا آنها بتواند فعالیتشان را به صورت قانونی انجام دهند.

آذری جهرمی با بیان اینکه علیرغم تلاش‌های دولت تدوین قانون مقداری طول کشیده است تاکید کرد در این مدت واردات این نوع تجهیزات در گمرک ممنوع بوده است ولی اکنون می‌دانیم که حجم زیادی از این دستگاه‌ها وارد کشور شده است و خیلی از این تجهیزات هم در مراکز دولتی و غیر‌دولتی استفاده شده است حتی مورد داشتیم که بدون اطلاع مدیران در مراکز مخابراتی هم این تجهیزات نصب شده است!

منبع: کیهان
برچسب ها: بیت کوین صرافی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *