جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۸

ایستگاه مترو به بازار شام تبدیل شده! +تصاویر

جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 692970
متروی تهران با وجود سهم چشمگیری که در جابجایی شهروندان دارد، به کانون بزرگی برای حضور دستفروشان تبدیل شده است.
به گزارش جهان نيوز، دستفروشی پدیده‌ای است که این روز‌ها در اماکن عمومی نظیر مترو بسیار به چشم می‌خورد که عمده‌ترین دلیل وقوع این پدیده مسائل اقتصادی و اجتماعی است.

حال باید گفت که بیکاری، ازکارافتادگی، فقر و غیره عامل رشد روز افزون دستفروشی شده‌اند و متروی تهران با سهم چشمگیری که در جابجایی شهروندان به خود اختصاص داده، به کانون بزرگی برای حضور دستفروشان تبدیل شده است.

دستفروشان از مترو، این پاساژ پر از مشتری که بیش از ۴ ملیون مسافر برای تردد در آن عبور و مرور می‌کنند به راحتی نمی‌توانند بگذرند، چراکه بدون پرداخت اجاره، بیمه، مالیات و بعضا عرضه اجناس بی‌کیفیت به امرار معاش خود می‌پردازند.
آشفته بازار در متروی تهران
این در حالی است که هر روزه تعداد زیادی از دستفروشان در متروی تهران به صورت خانوادگی و قومی از شهر‌های مرزی یا از ساکنان جنوب و حومه استان تهران مشغول فعالیت هستند و هیچ شخصی هم با آن‌ها کاری ندارد، اما افرادی که وارد کار دستفروشی می‌شوند، قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود به طرق معمول نیستند و مجبورند برای فرار از بیکاری یا به عنوان شغل دوم و سوم به دستفروشی روی بیاورند.

البته اخیرا متروی تهران با ایجاد بستری در داخل کریدور‌های خود نظیر چهارراه ولیعصر (عج) و ایستگاه‌های دیگر و اختصاص آن به فروشندگان سعی در کاهش این پدیده و کنترل آن کرده است که به نوبه خود راه حل مناسبی است، اما تفاوت اجناس فروشی در این غرفه‌های سیار نظیر تئاتر شهر و دیگر ایستگاه‌ها با آن چیزی که در داخل قطار‌ها توسط دستفروشان عرضه می‌شود، احتمالا عدم موفقیت این طرح را به دنبال خواهد داشت.

دستفروشان، بازاری با جمعیت میلیونی را هرگز رها نمی‌کنند و به هر طریقی راه خود به این بازار بزرگ را باز خواهند کرد، پس تنها راه حل موثر برای این پدیده، ساماندهی و صدور مجوز و صد البته کنترل همه‌جانبه دستفروشان و اجناسی است که آن‌ها عرضه می‌کنند، اما تاکنون تنها شاهد حضور این افراد در داخل واگن‌های مترو بودیم که اجناسی نظیر لوازم جانبی تلفن همراه، سیم شارژ، لوازم آرایش، پوشاک، مواد غذایی و همچنین آدامس‌های خارجی با جملاتی عجیب را می‌فروشند.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت دستفروشان در مترو اظهار کرد: در حال حاضر تعداد این افراد در حال افزایش است، اما بر فعالیت آن‌ها نظارت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه این افراد به عنوان مسافر داخل مترو می‌روند و شروع به دستفروشی می‌کنند، گفت: برخی از دستفروشان زن هستند که برای مقابله با آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسافران مترو باید در بخشی از این موضوع با ما همکاری کنند، چرا که روزانه بیش از ۱۲۰ قطار در حال حرکت است و هر یک از این قطار‌ها ۷ واگن دارند و به اندازه همه واگن‌ها نیرو نداریم.

امروزه دستفروشان نه تنها در واگن‌های مترو، بلکه در سکو‌های ایستگاه‌های مترو نیز حضور دارند و نیرو‌های امنیتی و حفاظتی مترو هیچ برخوردی با این افراد نمی‌کنند و این موضوع باعث نارضایتی شهروندان شده است، چراکه دیگر فضایی برای نشستن و عبور و مرور مسافران وجود ندارد.

آشفته بازار در متروی تهران
حضور این دستفروشان در سکوهای ایستگاه‌های مترو به راحتی قابل کنترل است و ماموران مستقر در سکو‌ها می‌توانند نسبت به ساماندهی دستفروشان حاضر در این محل‌ها اقدام کنند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از کمبود نیرو در داخل واگن‌ها خبر داد که علی‌رغم گفته این مدیر مسئول، حضور مأموران در سکو‌ها قابل مشاهده است.

با این حال آن دسته از شهروندانی که در ایستگاه‌های شلوغ غرفه‌هایی را اجاره کرده‌اند دچار مشکل می‌شوند، چراکه با وجود این افراد در سکو‌ها اجناس آنان به سختی به فروش می‌رسد و ضرر می‌کنند، پس بهتر است شرکت بهره برداری متروی تهران برای رفع این موضوع فکری کند، چراکه تبدیل شدن ایستگاه‌های مترو به آشفته بازار جلوه خوبی برای شهر ندارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر با همین دست فروشیهای مترو و سر چهار راهها و کسانیکه در شهرستانها برای جمع آوری پلاستیک در سطلهای زباله می چرخند، آمار اشتغال خودش رو تکمیل می کند.
ح
Iran, Islamic Republic of
جاناسخن اززبان مامیگوئی .
Iran, Islamic Republic of
ول کن جان مادرت.پس کجا برن.بیکاری بیداد می کنه.سوژه نداری سراغ این بدبختها رفتید فردا نونشون بریده میشه
سیامک
United States
اینا دلیل نمیشه مترو شهر تبدیل بشه به بساط کردن!؟
در ضمن بساط فروشهای چهارراه ولیعصر دم مترو میومد تا بددهنی و رفتارهای بی ادبانه یسری از این بساط فروشها وسط پیاده رو میدیدید که خوشبختانه جمع شدن
Iran, Islamic Republic of
ببخشید خیلی ها خیلی بیشتر از اینها زحمت می کشند. ولی این عزیزان ترجیح میدهند به جای کار کردن در یک کارگاه به دستفروشی روی آورند که راحتتر است و وقتشان دست خودشان است.
Iran, Islamic Republic of
تا حادثه ایی پیش نیاد کسی متوجه تو دست وپا بودن دستفروشان نمی شود اونوقت هرکی میاد میگه من از اول هم مخالف دستفروش ها بودم وگردن دیگری می اندازد...
Iran, Islamic Republic of
یکی از کارهای خیلی خیلی خوب شورای شهر وشهرداری تهران کاسبی مغازه دارها زیبای شهر بهم رختن اصلا همه رودست فروش کنیم خیال شورایی شهر راحت بشه
ممد
United States
دستفروش ها را جمع کنند بر آمار دزدان افزوده میشود...!!
Iran, Islamic Republic of
دستفروشها را قرار نیست جمع کنند. بلکه باید فروش خارج از محدوده ایستگاه مترو و قطار باشد. ما برای آرامش مسیر پول می پردازیم. همین که مترو شلوغ است و سرپاییم کافیست. دیگر قرار نیست از هر طرف سروصدای تبلیغاتی بلند شود
Iran, Islamic Republic of
یعنی اگر به این دستفروشها بگویند که خارج از مترو کار کنند باید بروند دزدی کنند؟! مگر در مترو چه کار ویژه ای انجام می دهند؟ عموما لوازم آرایشی می فروشند و تک وتوکی هم لوازم مصرفی و روسری و شال. همه اینها را می توانند بیرون مترو بفروشند.
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک مسافرهمیشگی مترو، همواره شاهد هستم که متاسفانه دستفروشان زن را در قسمت ایستگاه بانوان جای می دهند و به خاطر حضور آنها صندلی های ایستگاه مترو را جمع می کنند و چند صندلی باقیمانده هم توسط دستفروشها اشغال می شود. مسافری که مدتها در ایستگاه و داخل مترو و بیرون سرپا ایستاده بازهم مجبور است سرپا بایستد. و عامل این وضعیت هم دستفروشها هستند.
Iran, Islamic Republic of
قیمتهای اجناس دستفروشها کمتر از بیرون نیست. و اجناس تقلبی هم به فروش می رسانند. بعضا جنسی را تا دو برابر قیمت فروخته اند. حتی موردی خرید کرده ام که 50 درصد گرانتر بوده و جنس هم تقلبی بوده است!...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این دستفروشها آرامش و آسایش مسافران مترو را مختل کرده اند. محال است سوار قطار شوید و لحظه ای سکوت در آن برقرار شود. بارها شاهد به هم ریختن اعصاب مسافران در طول مسیر بوده ام. ...
Iran, Islamic Republic of
دستفروشها با چمدانها و وسایل جاگیر و بزرگ وارد قطار می شوند و به نوعی مزاحم مسافران هستند. در تمام طول مسیر شاهد فریادهای دستفروشها و تبلیغ اجناسشان هستیم. آیا مسئولان مترو برای آسایش مسافران ارزشی قائل نیستند؟ ...
Iran, Islamic Republic of
موضوع تاسف آورتر اینه که بیش از 90 درصد دستفروشها فروشنده لوازم آرایشی هستند. قیمت این لوازم علیرغم ادعای آنها کمتر نیست...
Iran, Islamic Republic of
تهران صاحب ندارد
Iran, Islamic Republic of
من همیشه با مترو رفت وآمد می کنم. چیزی که برام عجیب بوده تبلیغات لوازم آرایشی توسط زنان است.
موردی که زیاد می شنوم: مثلا "خانومای عزیز! این رژ، این کرم، این ریمل ،ماندگاری بالایی داره! صبح استفاده می کنی میری اداره و تا شب که برمیگری روی پوستت باقی می مونه! ضد آب! و ضد عرق و ...خلاصه همه کاره است!"
شاید خنده تون بگیره! ولی با خودم میگم این که ضدتبلیغه! اتفاقا این لوازم باید قابل شستشوی راحت باشند و مانع آبرسانی و تهویه پوست نشوند.
از طرفی آیا این خانوما از صبح تا شب نمی خوان دو رکعت نماز بخونن؟؟؟!! یعنی یکبار هم وضو نمی گیرند که اون رژ و ریمل و کرم شستشو بشه؟!
آخه در مترو تبلیغ بی نمازی و تبلیغات غیربهداشتی در این سطح وسیع چه توجیهی داره؟!
یک جانبازانقلاب
Iran, Islamic Republic of
چرادستگاه های امنیتی دخالت نمی کنند حتما باید اتفاقی بیافتد تا متوجه شوند ؟ احتمال جاسوسی ویاخرابکاری برخی دستفروشان وجوددارد .مراقب باشید .