کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسوایی جدید BBC در افشای یک رسوایی +جزئیات

13 تير 1398 ساعت 8:39

سایت خبری بی‌بی‌سی روزگذشته در کانال تلگرامی‌اش این خبر را منتشر کرد: «رسوایی در دانشگاه؛ به همه آن‌ها تجاوز کن تا ادبشان کنی.»، اما اصل ماجرا چه بود؟ یک‌سال پس از یک رسوایی جنسی در یکی از دانشگاه‌های انگلیس، سرانجام با توپ و تشر دیگر رسانه‌ها در راستای دفاع از حقوق زنان، بی‌بی‌سی هم مجبور به افشاگری در این زمینه شد.


به گزارش جهان نیوز، حدود یک‌سال است که ناتوانی دانشگاه واریک (در شهر کاونتری) در حل یک پرونده خشونت جنسی، صدای بسیاری از رسانه‌های انگلیس را درآورده است؛ رسانه‌هایی که در نهایت بی‌بی‌سی را هم مجبور به ورود به ماجرا کردند. این پرونده با شکایت یک دانشجوی دختر به جریان افتاد، اما مسئول رسیدگی به آن رئیس بخش مطبوعاتی دانشگاه (کسی که باید وجه مثبتی از دانشگاه ارائه دهد) بود! دانشگاه در جریان شناسایی دانشجویان خاطی و تنبیه آن‌ها هرگز دانشجویان شاکی را در جریان قرار نداد.

دو نفر از دانشجویان متجاوز که به ۱۰ سال ممنوعیت ورود به دانشگاه محکوم شدند، به طرز عجیبی حکم‌شان شکسته شد! و در اعتراض به دانشجویان شاکی هم گفته شد که پرونده بسته و هیچ تخلف آیین‌نامه‌ای محرز نشده است. یک سال پیش «آنا» دانشجوی دانشگاه واریک در کاونتری در یکی از گفت‎و‎‎گو‌های آنلاین دوستانش در گروهی در فیس‎بوک به صد‌ها مورد از پیام‎هایی با مضمون خشونت جنسی برخورد کرد. پسر‌هایی که این پیام‎ها را برای هم فرستاده بودند، مثل آنا در دانشگاه واریک علوم انسانی درس می‎خواندند، اما آن‌ها فقط همکلاسی او نبودند و دوستان نزدیکش به حساب می‌آمدند.

خشونت جنسی در چت اینترنتی
آنا می‎گوید: «آن موقع بود که او متن گفت‎و‎گوهایشان طی مدت ۵/۱ سال را به من نشان داد، پیام‎هایی که پر بودند از تهدید به تجاوز.» در بیشتر این پیام‏ها همه‌چیز را به تصویر کشیده بودند. آنا می‏گوید: «کارشان وحشتناک بود و آن‌ها به این افتخار می‏کردند.»
آنا اسم خودش را در این گفت‎و‎گو‌ها جست‌وجو کرد و متوجه شد، صد‌ها بار به او هم اشاره کرده‎اند. طی هفته‎ها بعد از اینکه آنا این پیام‎ها را پیدا کرد، خبر آن در همه دانشگاه پیچید و ماجرای یک چت پسرانه خصوصی به موضوعی با ابعاد بزرگ‎تر تبدیل شد. آنا و یکی از دوستانش (که در این پیام‎ها به او هم اشاره شده بود) به دانشگاه شکایت کردند، اما اتفاقاتی رخ داد که هم صدای رسانه‌ها و هم صدای اساتید و دانشجویان را درآورد.

معترض‌ها قانع نشدند
یک‌سال از این ماجرا می‏گذرد، اما دانشگاه واریک هنوز هم با شمار زیادی از اساتید و دانشجویانی درگیر است که می‎پرسند، کجای کار ایراد داشته است؟! در نهایت آنا و یکی از دوستانش - که نام او هم بار‌ها در پیام‎ها آمده بود - شکایت خود را به دانشگاه مطرح کرد و به آن‌ها گفت: احتمالا مورد بازجویی رسمی قرار خواهند گرفت.

گوشت را به گربه سپردند
اما یک مشکل وجود داشت. مسئول بازجویی از آنها، مدیر مطبوعاتی دانشگاه بود. آنا می‎گوید: «همان موقع به خودم گفتم خیلی عجیب است که او به عنوان مأمور بازجویی انتخاب شده است.»

پیتر دان به عنوان رئیس دفتر مطبوعاتی دانشگاه واریک وظیفه داشت از حسن شهرت این دانشگاه که یکی از بهترین‎های بریتانیا به حساب می‎آید، حفاظت کند. یک ماه بعد از بازجویی دانشجویان دختر برای پنج دانشجویی که خشونت کلامی داشتند، مجازات‌هایی تعیین شد. در این میان دو دانشجو به ۱۰ سال محرومیت از تحصیل مواجه شدند. آنا و دوستانش می‏‎گویند، مستقیماً در جریان نتیجه تحقیقات قرار نگرفته‌اند و از طریق رسانه‎ها فهمیدند چه مجازاتی برای همکلاسی‎هایشان در نظر گرفته شده است. هر چند که نفهمیدند کدام مجازات مربوط به کدام یک از این پسرهاست. بعد از چهار ماه انتظار محرومیت این دو دانشجو از ۱۰ سال به یک‌سال کاهش یافت.

هشتگ واریک شرم کن
آنا می‎گوید: «هیچ‌وقت به من توضیحی داده نشد. به ما گفتند شواهد جدیدی پیدا کرده‎اند، اما من چیزی در مورد آن‌ها نمی‎دانم. کم‌کم داشتم به این نتیجه می‎رسیدم که باید بی‌خیال شوم. حس می‎کردم یک طرف من و شاکی پرونده ایستاده‎ایم و طرف دیگر کل دانشگاه. آن‌ها هم هرگز به حرف من گوش نخواهند کرد.» آنا و دوستش آخرین تلاش خود را کردند و دانشگاه را در جریان نگرانی‎شان در مورد این تحقیقات قرار دادند، اما استوارت کرافت، معاون رئیس دانشگاه در نامه‎ای به آن‌ها نوشت که هیچ مدرکی دال بر تخلف از آیین‌نامه پیدا نشده و پرونده بسته شده است.

سه هفته بعد، یکی از دانشجویان دختر مرتبط با این پرونده در توئیتر هشتگ «واریک شرم کن» را به راه انداخت و این ماجرا دوباره مورد توجه رسانه‎ها قرار گرفت. در پی این اتفاقات گروه‎های آموزشی مختلف واریک آشکارا مخالفت خود با مدیریت دانشگاه را نشان دادند. دو روز بعد صد‌ها دانشجو و عضو هیئت علمی در دفاتر مدیران ارشد دانشگاه راهپیمایی کردند. صبح روز راهپیمایی، دانشگاه در بیانیه‎ای که در رسانه‎ها منتشر کرد، نوشت: به خاطر رنجی که قربانیان متحمل شده‎اند به شدت احساس تأسف می‎کند. دانشگاه هرگز مستقیماً از دختران دانشجوی درگیر در این ماجرا عذرخواهی نکرد.

تأخیر یک ساله رسانه ملکه
بی‌بی‌سی از کنار همه این اتفاقات که در بریتانیا طی یک سال گذشته تیتر یک بودند، با سکوت گذشت تا اینکه دو روز پیش با فشار رسانه‌ها به‌خصوص تیتر روزنامه چپ‌گرای دیلی‌میدر که خطاب به بی‌بی‌سی نوشته بود «شما باید از این ماجرا در راستای مسئولیت‌تان نسبت به حقوق زنان دفاع کنی!» پس از این هجمه‌ها بود که بالاخره روز گذشته رسانه ملکه یک خبر خشک و خالی در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد و نوشت: «به همه آن‌ها تجاوز کن تا ادبشان کنی» این سکوت یک ساله بی‌بی‌سی انتقادات زیادی را در بریتانیا به دنبال داشته است.

منبع: روزنامه جوان


کد مطلب: 692855

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/692855/رسوایی-جدید-bbc-افشای-یک-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com