جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱

شیخ زکزاکی را با سرب مسموم کردند

چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 692705
چهار سال از زندانی شدن شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه می‌گذرد. جرمش به جز شیعه بودن و تلاش برای بیداری و روشنگری، برگزاری مراسم روز اربعین بود. مراسم روز اربعین چهار سال پیش حسینیه بقیه‌الله در شهر زاریا ده‌ها شهید بر جای گذاشت. شیخ زکزاکی و همسرش هم در جریان حمله نیرو‌های ارتش نیجریه دستگیر و زندانی شدند.
شیخ زکزاکی را با سرب مسموم کردند
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان آنلاین، حدود یک سال بعد دادگاه عالی نیجریه حکم آزادی زکزاکی و همسرش را صادر کرد، اما شیخ زکزاکی نه فقط آزاد نشد بلکه برخلاف الفبای حقوق بشر و انسانیت حتی گلوله‌هایی که به بدنش اصابت کرده بود نیز خارج نشد و تحت درمان پزشکی قرار نگرفت و امروز سرب همین گلوله‌ها این شیخ آزاده را با مسمومیت شدید روبه‌رو کرده است. 

دکترحمید اولیایی، متخصص پزشکی قانونی و فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در گفتگو با «جوان» با تأکید بر بررسی پرونده شیخ زکزاکی که از سوی دختر شیخ در اختیار وی و یکی دیگر از پزشکان قرار گرفته است، می‌گوید: «گلوله‌هایی که در درگیری ارتش نیجریه به بدن شیخ زکزاکی اصابت کرده است از بدن وی خارج نشده و همین مسئله موجب شده وی به سمت مسمومیت با سرب برود.»‌

همه رنج‌های رهبر شیعیان نیجریه 
به گفته این متخصص سم‌شناسی، شیخ زکزاکی ۶۶ ساله از دو دسته بیماری رنج می‌برد؛ یکی بیماری‌های زمینه‌ای همچون آنژین صدری و همچنین عوارض ناشی از فشار خون مزمن که این بیماری‌های ایشان درمان نشده است. اما دسته دوم مشکلات رهبر شیعیان نیجریه به واسطه گلوله‌هایی است که به دست و پا و چشم وی اصابت کرده و هنوز این گلوله‌ها از بدن ایشان خارج نشده است. 

گلوله‌ای که به چشم راست شیخ زکزاکی خورده تا حد زیادی دید وی را از بین برده است و حتی دید چشم چپ تحت تأثیر قرار گرفته است. در کنار این‌ها لغزندگی مهره‌های گردنی و فشار روی ریشه عصبی هم مشکلات دیگری است که شیخ در زندان نیجریه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

مسمومیت شدید با سرب
این عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی یزد تأکید می‌کند: «شیخ هم از نظر شرح حال، معاینات بالینی و آزمایشگاهی از مسمومیت با سرب رنج می‌برد.» آنطور که دکتر اولیایی توضیح می‌دهد وقتی گلوله سربی با مایع مغزی نخاعی و مایع مفصلی برخورد کند، مریض را به سمت مسمومیت با سرب پیش می‌برد. از نظر معاینات بالینی هم شیخ دچار کولیت شکمی سرب و بیماری‌های دستگاه گوارش و درد‌های شکمی و یک سری بیماری‌های عصبی شده که به صورت کاهش قدرت عضلانی اندام‌ها بروز کرده است. 

این پزشک متخصص با اشاره به نتایج آزمایشات شیخ زکزاکی تصریح می‌کند: «سطح سرب خون شیخ ۱۷۰ میکروگرم در دسی لیتر و بر اساس آزمایش دیگری ۲۳۰ میکروگرم در دسی لیتر است این در حالی است که اگر سطح سرب خون بالای ۷۰ باشد باید درمان مسمومیت با سرب آغاز شود و اگر بالای ۱۰۰ باشد نشانی از مسمومیت خطرناک با سرب دارد.»

به گفته اولیایی سطح کادمیم خون شیخ هم بالاست؛ کادمیم هم مانند سرب از فلزات سنگین و مسموم‌کننده است، اما معلوم نیست منشأ این فلز سنگین در خون وی از کجاست.

اولویت معالجه درمان با پادزهر سرب 
این متخصص پزشکی قانونی تأکید می‌کند: «آنچه مسلم است باید شیخ زکزاکی بابت مسمومیت با سرب تحت درمان قرار بگیرد و در درجه اول پادزهر این مسمومیت به وی تزریق شود و در ادامه جراحان تصمیم بگیرند که چه مدیریتی برای خروج گلوله‌های موجود در بدن‌شان باید داشته باشند. اگر بشود گلوله‌ها را خارج کرد که باید این کار انجام گیرد و در صورتی که از منظر جراحی این کار امکانپذیر نباشد شیخ باید تحت نظر قرار بگیرد.»

به گفته وی، مسئولیت جان افرادی که زندانی می‌شوند با حکومت‌هاست و این صددرصد مغایر با قوانین انسانی و حقوق بشری است که به وضعیت سلامت شیخ زکزاکی رسیدگی نشود. دکتر اولیایی برای درمان و ارائه مشاوره و دارو‌های لازم برای رفع مسمومیت شیخ زکزاکی کاملاً آماده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا اجرش بده
کاش می تونستیم کمکت کنیم ابر مرد