جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۵

مثال‌های جالب استاد قرائتی در تشبیه افراد با میوه‌ها

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب: 692680
حجت‌الاسلام قرائتی در نشستی با نویسندگان حوزه نماز گفت: ما در نماز فقط برای جوانان مومن و حزب‌اللهی که به محض بلند شدن صدای اذان در صفوف می‌ایستند، کار کرده‌ایم و از دیگران غافل بوده‌ایم.
مثال‌های جالب استاد قرائتی در تشبیه افراد با میوه‌ها
به گزارش جهان نيوز، نشست هم‌اندیشی نویسندگان و ناشران حوزه نماز و مهدویت با حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز پیش از هر امروز در خانه کتاب برگزار شد.

*قدرت نویسندگان قلمشان است
در این نشست حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: مومن وقتی قدرت پیدا کند اولین وظیفه‌اش اقامه نماز است و نویسندگان قدرتشان قلمشان است و در جای دیگری می‌فرماید قیامت از نعمت‌ها پرسش می‌شود که  قلم یکی از همان نعمت‌ها است. کار پیامبران دعوت به نماز بوده برای همین اگر قلم‌ها به نماز دعوت کنند کار پیامبری کرده‌اند.

وی افزود: نماز محور است؛ اگر قبول شود باقی اعمال هم قبول می‌شود. اگر برای هرچیزی قلم زدید ولی برای نماز ننویسید تکلیف روشن است. حضرت فرمود بیشترین همت شما روی نماز باشد و حالا آیا اکثر همت ما نماز بوده است؟ اگر خداوند به کسی چیزی داده حتما از چیزی گذشته که مورد توجه خدا قرار گرفته است.

*برای نماز نسل نو چه کرده‌ایم؟
قرائتی گفت: در کارها هم باید دعا کرد و هم نیت را درست کرد. برای نماز اگر کاری نکردیم، عذرخواهی کنیم به خصوص برای نماز نسل نو واقعا چه کرده‌ایم؟ در نماز که قرار نیست پست و مقام بدهند. پس بهتر است روراست باشیم. من در محضر رهبر انقلاب مثالی زدم درباره دسته‌بندی افراد. گفتم که برخی افراد مانند میوه توت هستند، با وزش باد می‌ریزند، برخی مانند انار هستند که باید تک‌تک از روی درخت چیده شوند.

برخی مانند گل هستند که هم باید تک‌تک چیده شود هم رنج خار آن را نیز تحمل کرد.

دسته چهارم نارگیل صفت هستند، هم در ارتفاع هستند یعنی دست‌نیافتنی‌اند و هم اینکه آن بالا با سختی باید چیده شوند ولی وقتی چیده شوند قلب سفیدی دارند و مواد مغذی در آن وجود دارد. دسته پنجم مانند گردو هستند، هم کوچک‌اند هم پشت برگ‌ها مخفی می‌شوند و با چوب هم که می‌زنی نمی‌ریزند و سرسختی نشان می‌دهند. حال ما در نماز فقط برای دسته اول کار کرده‌ایم، جوان‌های مومن حزب‌اللهی که به محض بلند شدن صدای اذان در صفوف می‌ایستند و از دیگران غافل بوده‌ایم.

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: در حوزه کتاب باید کتاب‌ها را خلاصه کرد چون کسی این کتاب‌های سنگین را نمی‌خواند، در روزگاری که مردم حصوله‌شان کم شده باید این کتب را خلاصه کرد به خصوص اینکه مخاطب نسل نو باشد. من ۴۵ سال پیش سطوح را تمام کردم و می‌خواستم انتخاب کنم که مثلا منبری شوم، یا مجتهد شوم یا ... اما تصمیم گرفتم آخوند اطفال بشوم!

*غفلت و کم‌کاری کرده‌ایم
این خادم نماز گفت: در راه نماز با یک کتاب و دو کتاب کار درست نمی‌شود، چون قرآن هم به صبر و مقاومت در نماز توصیه کرده و باید به همین شیوه کار کرد. سراغ همه قشرها بروید، افرادی هستند که سراغشان نرفته‌ایم و این غفلت است. این به معنای بد بودن آنها نیست بلکه ما کم کاری کرده‌ایم.

او با اشاره به نقش قصه در قرآن گفت: قرآن پر از قصه است به همین خاطر با داستان بهتر می‌توان سراغ مخاطب رفت. سوره یوسف ۱۲۰۰ نکته دارد در حالی که در ۱۰ صفحه تعریف شده و بر واقعیت استوار است و بافته خیال نیست به همین دلیل قصه ظرفیت زیادی دارد.

*طوری بنویسیم که نفع داشته باشد
محسن قرائتی یادآور شد: خداوند در قرآن چند جا فحش می‌دهد ولی به کسی بر نمی‌خورد اما یک جا خداوند اهل کتاب را «پوک» خطاب می‌کند؛ چون برای کتاب کاری نکرده بودند برای همین اگر فرهیختگان برای این مفاهیم کاری نکنند پوک هستند، به همین خاطر خطاب کردن آنها با عنوان پوک برخورنده است.

وی در ادامه گفت: خیلی قلم‌ها هستند که اگر نبودند اتفاقی نمی‌افتاد پس بهتر است طوری بنویسیم که نفع داشته باشد. این در حالی است که امروز علم بی‌نفع در مدارس و دانشگاه‌ها فراوان شده است. وزیر آموزش و پرورش به من می‌گفت که یک جوان دارای دیپلم را برای روز درختکاری برده بودیم نمی‌دانست بیل را چگونه دست می‌گیرند! آقای دکتر رهبر هم تعریف می‌کرد که از یک فرد دارای لیسانس کشاورزی پرسیدیم که برگ چغندر بزرگتر است با برگ شبدر، که او نمی‌دانست! برای همین بهتر است چیز‌هایی بنویسیم و یاد بدهیم که نفعی در آن باشد.

قرائتی در بخش پایانی سخناشن به استفاده از شوخی‌های حکیمانه و مثل‌های عمیق تاکید کرد و گفت: اثر این قبیل نکات برای ترویج نماز به شدت موثر است و باید به آن توجه کنید.

در بخش پایانی سوالات و نکاتی از سوی برخی از ناشران و نویسندگان درباره نماز مطرح شد و حجت‌الاسلام قرائتی به اجمال پاسخ داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين شيرينكاريها بي فايده است سهم من كو؟
Iran, Islamic Republic of
سهم تو فلاكت و بدبختي است با اين شعارها و جوك ها برو حال كن ...!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سهم من را از نفت بده ...
ریزبین
Germany
....
Iran, Islamic Republic of
مگه سهمت دست ایشون بوده؟!
دست هر کی بوده، برو ازش بگیر
Iran, Islamic Republic of
حاج آقا داره کارِش رو درست انجام میده
برو سهمت رو از مسئولین اقتصادی بگیر
Iran, Islamic Republic of
سهم تو دست اون رییس جمهوری که براش کف وسوت میزدین.
Iran, Islamic Republic of
آره والا
وعده های رئیس جمهور منتخبشون شجریان و اینها بود، قرار نبود اقتصاد درست بشه
حالا که گند خورده تو اقتصاد ما مستضعفین فحششو بخوریم؟!
میخواستید درست انتخاب کنید..
Iran, Islamic Republic of
از روز اول درست انتخاب نكرديم ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خدا این استاد عزیز رو حفظ کنه
رسول
Iran, Islamic Republic of
مثال‌های جالب استاد قرائتی در تشبیه افراد با میوه‌ها!........
رسول
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...