کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار فاجعه بار هدر رفت یارانه در بخش انرژی

11 تير 1398 ساعت 9:12

همزمان با افزایش پیک مصرف برق در فصل تابستان، موضوعاتی همچون مدیریت مصرف برای جلوگیری از خاموشی در تابستان رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.


به گزارش جهان نیوز، همزمان با افزایش دما در کشور، پیک مصرف برق به سبب رشد یا تعدد استفاده از وسایل سرمایشی به اوج خود می‌رسد که در این بین موضوعاتی همچون مدیریت مصرف برای جلوگیری از خاموشی در تابستان رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.
 

اگرچه ابزار‌های تشویقی و تنبیهی متعددی برای روشن ماندن برق در فصل تابستان از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته شده؛ اما لازمه این امر مدیریت مصرف در ساعات پیک است.

با وجود بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید بسیاری از مردم تصور می‌کنند که به سبب تأمین بخشی از برق مصرفی توسط نیروگاه‌های آبی، دیگر مشکل کمبود برق و خاموشی در کشور رفع شده است، در حالیکه وزیر نیرو اذعان کرد که این سوال را باید بنده از هموطنان مصرف کننده بپرسم که آیا قرار است کماکان مصرف صحیح داشته باشیم؟ و چنانچه پاسخ مثبت بشنوم، می‌توانم اعلام کنم هیچ نوع خاموشی نخواهیم داشت.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از سناریو‌های مختلف برای روشن ماندن برق در فصل تابستان همزمان با افزایش استفاده از سیستم‌های سرمایشی با خبر شویم:

جلوگیری از سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری لازمه رعایت مدیریت مصرف برق در کشور/ بی‌توجهی به مدیریت مصرف، خاموشی را به دنبال دارد 
غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیردرخصوص راهکار‌های مدیریت مصرف برق در روز‌های گرم سال اظهار کرد:  مدیریت مصرف برق برای کمتر از ۲۰۰ ساعت در طول سال، جلوگیری از سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در بخش تولید، انتقال و توزیع برق را به همراه دارد، به همین دلیل اصرار داریم که مردم در ساعات اوج مصرف مدیریت بهینه داشته باشند تا ضرورت این سرمایه‌گذاری عظیم در کشور را حذف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه حداکثر مصرف برق در فصل گرما تاکنون به ۴ تیرماه اختصاص داشته است، تصریح کرد: اوج مصرف این روز به حدود ۵۹ هزار مگاوات رسیده بود که حدود سه هزار و ۹۰۰ مگاوات از این رقم مدیریت مصرف شده و ۵۵ هزار و ۱۰۰ مگاوات تولید و به شبکه تزریق شده است.

رخشانی مهر با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون استان یزد و تبریز بیشترین مصرف انرژی را داشتند، گفت: در برخی مناطق میزان دما نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته، ۲ تا ۴ درصد افزایش داشته است که این امر در کنار عدم توجه به الزامات الگوی مصرف و رونق صنایع، افزایش مصرف برق را به همراه داشته است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه هشت برنامه مدیریت مصرف برای پیک تابستان ۹۸ در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این بین تنها ۲ برنامه قیمت‌محور و سایر برنامه‌ها پاداش محور است، به عنوان مثال اگر خانوار‌ها الگوی مصرف را رعایت کنند و مصرف برق آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد، به ازای هر کیلو وات مدیریت مصرف ۵۳ تومان پاداش می‌گیرند و در مقابل خانوار‌هایی که بیش از الگوی مصرفی که برای مناطق مختلف طراحی شده، مصرف کنند، ۱۶ درصد جریمه می‌شوند یا اگر کشاورزان چاه‌های آب خود را در چهار ساعت اوج مصرف خاموش کنند مابقی ۲۰ ساعت برق مصرفی آنها به صورت رایگان محاسبه شده و اگر این رویه را در طول یک ماه رعایت کنند در پایان ماه پاداشی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

وی تغییر ساعات اداری در ۲۶ استان را یکی از راهکار‌های صرفه جویی مصرف برق برشمرد و گفت: استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات غیرپیک، تنظیم دمای کولرگازی روی دمای بهینه ۲۴ تا ۲۵ درجه و استفاده از دور کُند کولر‌های آبی در ساعات اوج مصرف در مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف به منظور توجه به نسل‌های آینده و اقتصاد ملی تأثیرگذار است.

رخشانی مهر با اشاره به اینکه در بخش برق، ذینفع اصلی مردم هستند، بیان کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردم مدیریت مصرف را در ساعات پیک انجام می‌دهند، به همین منظور روزانه ساعات پیک را برای اطلاع رسانی در سایت‌های استانی می‌گذاریم تا فشار به شبکه برق کاهش یابد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با تأکید بر مدیریت مصرف برق ادارات گفت: اگر ادارات از ساعت ۱۱ تا سه بعدازظهر برق مصرفی خود را کاهش دهند، پاداش برای آنها در نظر گرفته خواهد شد، همچنین در استان‌هایی که ساعات کاری آنها تغییر کرده باید پس از تعطیلی ادارات ۸۰ درصد مصرف برق آنها کاهش پیدا کند تا ما بتوانیم برق مطمئنی را برای سایر نقاط کشور فراهم کنیم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اگر مردم مدیریت بهینه مصرف در ساعات پیک داشته باشند، در فصل تابستان خاموشی نخواهیم داشت و در غیر این صورت شبکه الزامات خود را دارد.

سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی هدر می‌رود/ واقعی شدن نرخ برق یکی از راهکار‌های مهم در مدیریت مصرف
حمیدرضا صالحی، رئیس سندیکای برق با اشاره به اینکه روزانه ۵۶ تا ۵۷ هزار مگاوات مصرف برق مربوط به سیستم‌های سرمایشی است، اظهار کرد: اگر سیستم‌های سرمایشی همانند سایر کشور‌ها روی دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه گذاشته شود، حداقل ۴ هزار مگاوات از میزان مصرف کاسته می‌شود.

وی ارزان بودن قیمت برق را یکی دیگر از راهکار‌های مناسب مدیریت مصرف برق دانست و افزود: اگرچه به سبب کاهش قدرت خرید خانوار، امکان واقعی شدن قیمت برق وجود ندارد؛ اما ارزان بودن قیمت برق در کشور ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها زمینه را برای افزایش مصرف فراهم کرده است.

صالحی ادامه داد: با وجود بارش‌های مناسب در سال زراعی آبی، بخشی از برق مورد نیاز پیک مصرف از نیروگاه‌های آبی کشور و بخشی دیگر از مدیریت مصرف جبران می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک سوم مصرف برق را خانگی و مصارف دیگر را صنعتی، تجاری و اداری به خود اختصاص داده است، گفت: با توجه به افزایش مصرف سیستم‌های سرمایشی در فصل گرما به نظر می‌رسد تغییر ساعات اداری، می‌تواند در کاهش مصرف تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه ابزار‌های تشویقی و تنبیهی برای مصرف برق ادارات دولتی در فصل تابستان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: بنده معتقدم با اتخاذ تدابیر لازم و به‌کارگیری ابزار‌های تشویقی و تنبیهی می‌توان کاهش مصرف برق در ادارات را کنترل کرد.

رئیس سندیکای برق با بیان اینکه سالانه یارانه انرژی اعم از برق، نفت و گاز به ۴۵ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: با توجه به آنکه پرداخت یارانه بیانگر افزایش مصرف برق و از بین رفتن سرمایه از جیب مردم است، از این رو دولت باید تدابیری به‌کار گیرد تا با ایجاد کارخانه‌های جدید، این میزان یارانه تبدیل به ایجاد درآمد‌های جدید برای مردم شود.

وی اظهار کرد: مصرف انرژی در ساختمان‌های قدیمی به سبب استفاده از سیستم برق کهنه بالاست و این در حالی است که در ساختمان‌های جدید به سبب استفاده از پوشش پنجره‌های دوجداره از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌شود.
صالحی با انتقاد از این مسئله که در ساختمان سازی، استفاده از روشنایی طبیعی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: ساخت و ساز در سایر کشور‌ها به گونه‌ای طراحی شده که در طول روز از روشنایی طبیعی استفاده می‌شود، اما در ایران به سبب ارزان بودن انرژی، این مسائل چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

هوشمندسازی وسایل خانگی یکی از راهکار‌های کاهش مصرف/ مردم مدیریت مصرف را جدی بگیرند
اسداله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال حدود ۹ هزار مگاوات کسری تولید برق داشتیم، اظهار کرد: حدود ۳ تا ۴ هزار مگاوات از این کسری به سبب بارش‌های مناسب اخیر از طریق انرژی آبی تأمین شد و مابقی قرار بود از طریق مدیریت مصرف اعمال شود.

وی گفت: تولید لامپ‌های کم مصرف، واقعی شدن نرخ برق، تغییر ساعت اداری و تعطیلی برخی کارخانه‌های غیرضرور به منظور نوسازی و بازسازی در فصل تابستان در مدیریت مصرف تأثیر بسزایی دارد.

قره‌خانی هوشمند سازی وسایل خانگی را یکی از راهکار‌های مهم مدیریت مصرف برق خانگی برشمرد و افزود: اگر وسایل پرمصرف همچون ماشین لباسشویی و ظرفشویی به سبب مصرف انرژی بالا هوشمندسازی شوند به گونه‌ای که در زمان پیک مصرف روشن نشوند، این امر در کاهش مصرف برق تأثیر بسزایی دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از ادارات در ایام پیک مصرف می‌توانند بسیاری از کارمندان خود را در یک اتاق قرار دهند، تا به سبب کاهش مصرف سیستم‌های سرمایشی، مصرف برق مدیریت شود.
وی با انتقاد از این مسئله که بیت‌کوین با تعرفه خانگی و کشاورزی ارزان قیمت استخراج می‌شود، بیان کرد: با توجه به آنکه استخراج هر بیت‌کوین به اندازه مصرف سالانه برق ۲۴ خانه است، بنابراین با اعمال تعرفه و راه حل‌های دیگر به هر نحوی باید از این سرقت جلوگیری شود.

قره‌خانی استانداردسازی و عایق‌بندی کولر‌های آبی، عایق کردن پنجره‌های دوجداره و تنظیم کولرگازی روی دمای بهینه را از دیگر راهکار‌های مهم به حداقل رساندن مصرف سیستم‌های سرمایشی برشمرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره تأثیر ساختمان‌های قدیمی و فرسوده در مصرف انرژی تصریح کرد: هم اکنون ساختمان‌های قدیمی در مناطق فرسوده و روستا‌ها وجود دارد که به سبب دیوار‌های قطور، سرما و گرما را حفظ می‌کند، ضمن آنکه در طول روز از روشنایی طبیعی به دلیل سبک معماری‌شان استفاده می‌کنند، در حالیکه ساختمان‌های جدید چند طبقه دیوار‌ها را به گونه‌ای نازک می‌سازند که اتلاف انرژی در این ساختمان‌ها بسیار بالاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 692563

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/692563/آمار-فاجعه-بار-هدر-رفت-یارانه-بخش-انرژی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com