چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۳

رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۵ درصد است

دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 692420
رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به صدور آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعدد از سوی دولت در بخش تولید و صنعت گفت: عمده مشکلات این بخش به دلیل بی‌ثباتی در تصمیمات دولت است و اگر به صادرکنندگان اجازه دهیم تا آنها ارز خود را تامین کنند، مشکلات تولید حل خواهد شد.
رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۵ درصد است
به گزارش جهان نيوز، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بر اساس آمارهای داخلی نظیر بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و سازمان‌های بین‌المللی (بانک جهانی) رشد اقتصادی ایران در سال جاری منفی ۶.۵ درصد اعلام شده است، این در حالی است که تورمی که برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه رشد اقتصادی امسال مثبت است، گفت:‌ آمارهای داخلی و جهانی چیز دیگری می‌گوید و مشخص نیست در رشد اقتصادی تعریف‌شده از سوی آقای روحانی می‌خواهیم برای کمک به بخش صنعت و معدن چه کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سال گذشته وضعیت ذخایر ارزی و مواد اولیه کارخانه بهتر از سال جاری بود؛ چراکه در این بخش ذخیره‌های بیشتری داشتیم، این در حالی است که در سال جاری قطعا با مشکلاتی در این زمینه روبرو خواهیم بود و تنها نکته مثبت ثبات نرخ ارز است.

اکبریان تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر دولت نتواند ارز صنعتگران را تامین کند، قطعا با رکود زیادی در وضعیت تولید صنعت و معدن روبرو خواهیم شد، لذا بهتر است صنایع را در اختیار خود گذاشته تا آنها بتوانند برای کشور ارزآوری داشته باشند.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متاسفانه دولت نه تنها ارز تولیدکنندگان و بخش صنعت و معدن را تامین نمی‌کند، بلکه اجازه تامین آن از خارج از کشور به وسیله صادرات را هم نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از صدور آیین‌نامه‌های متعدد در جهت بهبود فضای کار گفت: باید یک رویه در این خصوص وجود داشته باشد و از تعداد این آیین‌نامه‌ها کاست. تا زمانی که برنامه‌ریزی بلندمدتی نداشته باشیم و تا زمانی که همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر در بخش تولید و صنعت با هم هماهنگ نباشند، وضعیت به مانند شرایط فعل است.
اکبریان گفت: با اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید ۴۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به بخش صنعت و معدن و تولید اختصاص پیدا کند، اما متاسفانه این رقم فقط ۲۵ درصد است.

وی با انتقاد از دستگاه‌های دولتی که می‌گویند ما فقط بر اساس قوانین عمل می‌کنیم، اما عملا موانع برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کنند، گفت: اگر این موانع رفع شود سرعت تولید افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن اینکه بی‌ثباتی در تصمیمات دولت و صدور آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های متعدد هم تولیدکنندگان را اذیت می‌کند.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به دنبال حل مشکل تولیدکنندگان نیست و با آنکه اعلام می‌کند که ماموریتش کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی است، اما این سیاست موجب شده است دلار از ۳۰۰۰ تومان به ۱۳ هزار تومان برسد.

اکبریان تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای رونق تولید باید مشکلات صادرکنندگان را حل کنیم تا با این کار صادرات رونق پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات بازار خودرو و صنایع خودروساز افزود: با آنکه از مدت‌ها قبل دولت می‌دانست که تحریم‌ها تمرکز ویژه‌ای در صنایع خودروسازی ایران دارند اما پیش‌بینی لازم را نکرد و حتی خودروسازان پیش‌فروش‌هایی داشتند که بر مشکلات صنعت خودرو افزوده است.

این در حالی است که در این مدت هم واردات خودرو ممنوع بوده است، در حالی که هیچ قانونی برای این موضوع وجود ندارد و فقط می‌گویند این ممنوعیت در جلسه سران قوا تصویب شده است، در حالی که دولت می‌توانست فقط با تعرفه، واردات خودرو را کنترل کند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
زنده باد اصلاحات
زنده باد دولت تدبیر و امید
این همه از اون مجمع عقلا بیرون میاد