کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با آمریکا مذاکره نکنیم، به سمت جنگ می‌رویم!

9 تير 1398 ساعت 15:56

اصلاح طلبان تاکید دارند که باید با ترامپ مذاکره کنیم. این در حالی است که این طیف تا پیش از این مدعی بودند که بی دستاوردی برجام، تقصیر ترامپِ دیوانه و مزاحم است.


به گزارش جهان نیوز، «قاسم محبعلی» از مدیران ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «هر مناقشه‌ای در جهان در نهایت از دو راه قابل حل و فصل است. یعنی یا باید راه دیپلماسی را برگزید که راهی کم‌دردسر و کم‌هزینه است و هر دو طرف مناقشه می‌توانند از طریق آن بخشی از منافع خود را تأمین کنند و آرامش برقرار شود یا اینکه به سوی جنگ و درگیری نظامی پیش رفت که آن هم در نهایت یکی از طرفین که ضعیف شده یا شکست خورده می‌پذیرد که با مذاکره به جنگ پایان دهد. ممکن است که مذاکره نیز شکل نگیرد و طرف شکست خورده به کلی نابود شود».

محبعلی در ادامه گفت: «مشخص است که استراتژی "نه جنگ، نه مذاکره" مخصوص دوران گذار و موقت است اما اینکه چه زمان تغییری در این استراتژی که در دستور کار دستگاه سیاست خارجی کشورمان است پایان یابد را نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد.

موضوع تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا و تاثیرش بر سیاست ایران نیز بستگی به ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، دارد. حساب کردن روی ایجاد تغییرات داخلی در کشوری دیگر چندان عقلانی نیست و ریسک بزرگی به حساب می‌آید. می‌توانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم و اقداماتی را انجام دهیم که با گذشت زمان با توجه به شرایط داخلی، شرایط منطقه‌ای و شرایط جهانی زمان مناسب برای مذاکره فرا برسد و جمهوری اسلامی بتواند با موضع قدرت به اهداف خود دست یابد».

این دیپلمات ارشد دولت اصلاحات- مرداد ۹۷- در مصاحبه با القدس العربی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن شوک نظامی ایجاد نخواهد شد»!

بر پایه گزارش مشرق، طیف اصلاح طلب یک روز به دشمن پیشنهاد «شوک نظامی به ایران»! می‌دهد و روز دیگر، برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران، مردم را از سایه جنگ می‌ترساند!

فعالین اصلاح طلب در ماههای اخیر بارها دوگانه کاذب «جنگ-مذاکره» را مطرح کرده‌اند. تکرار این دوگانه دروغین در حالی ادامه دارد که ایران در روزهای گذشته یک پهپاد فوق پیشرفته و گران قیمت آمریکایی را تبدیل به آهن پاره کرده است و ترامپ در مقابل از ایران تشکر هم کرد.

اکنون سالهاست که گزینه نظامی دیگر روی میز مقامات آمریکایی وجود ندارد. اما متاسفانه طیف اصلاح طلب اصرار دارد تا در نقش پادوهای ترامپ در ایران، این گزینه بی اعتبار را گزینه معتبر جا بزند!

اصلاح طلبان تاکید دارند که باید با ترامپ مذاکره کنیم. این در حالی است که این طیف تا پیش از این مدعی بودند که بی دستاوردی برجام، تقصیر ترامپِ دیوانه و مزاحم است.


کد مطلب: 692350

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/692350/آمریکا-مذاکره-نکنیم-سمت-جنگ-می-رویم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com