سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

گنجی: اروپا خبیث‌تر از آمریکا عمل می‌کند

يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 692335
کارشناس مسائل سیاسی گفت: اروپایی‌ها می‌گویند، کمکی نمی‌کنیم و به تعهدات‌مان عمل نمی‌کنیم و شما هم باید در برجام بمانید. اروپایی‌ها خیلی خبیث‌تر از آمریکایی‌ها عمل می‌کنند. اینستکس یک مدل سرکاری و جهت رفع تکلیف است که نباید زیر بار آن برویم.
گنجی: اروپا خبیث‌تر از آمریکا عمل می‌کند
به گزارش جهان نيوز، عبدالله گنجی با اشاره به جلسات اخیر ایران و اروپا درباره اینستکس اظهارداشت: اینستکس یک دالان مالی و دادستدی است که چند ویژگی دارد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اینستکس اینکه، آمریکا بر آن اشراف دارد که چه مواردی در آن داد و ستد شود و چه مجموعه‌ها و شرکت‌هایی در آن به داد و ستد مشغول باشند. دیگر اینکه آمریکا باید آن کالا‌هایی را که در آن داد و ستد می‌ شود را تأیید کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اینکه آمریکا باید کالا‌های مورد دادوستد در اینستکس را تأیید کند، معنی‌اش این است که آن کالاها را از خود آمریکا هم می‌توانیم بخریم. لذا آن کالاهایی که آمریکا بعد از برجام تحریم کرده را نمی‌توانیم، بخریم و این به نوبه خود توهین آمیز است.

مدیر مسئول روزنامه جوان خاطر نشان کرد: طبق برجام اروپایی‌ها باید از ایران نفت بخرند که طبق میل آمریکا نمی‌خرند. ایران باید در اینستکس پول بریزد تا غذا و دارو بخرد، خب اگر ما همین پول را به آمریکا بدهیم، غذا و دارو می‌خریم و منت هم نمی‌کشیم؛ اصلا به هر کشور دیگری غیر از آ‌مریکا هم می‌توانیم، مراجعه کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه اینستکس برای ایران هیچ خاصیتی ندارد، افزود: اینستکس زمانی ارزش دارد که اروپا یا خط اعتباری بگذارد یا نفت ما را بخرد، یا اینکه کالا‌هایی که آمریکا تحریم کرده را بتوانیم در این مسیر مبادله کنیم. اگر اینطوری شد، تا حدودی می‌توان به آن اعتماد کرد. اینستکس هم اکنون مثل پروژه‌ای است که زیر نظر آمریکا و طبق شرایط آنها انجام می‌شود و اروپایی‌ها حاضر نیستند بر اساس تعهدات‌شان در برجام هزینه کنند.

مدیر مسئول روزنامه جوان بیان داشت: اروپایی‌ها نمی‌خواهند کاری کنند و تنها می‌خواهند با آمریکا هماهنگ باشند. اروپایی‌ها می‌گویند، کمکی نمی‌کنیم و به تعهدات‌مان عمل نمی‌کنیم و شما هم باید در برجام بمانید. اروپایی‌ها خیلی خبیث‌تر از آمریکایی‌ها عمل می‌کنند. اینستکس یک مدل سرکاری و جهت رفع تکلیف است که نباید زیربار آن برویم.

گنجی درباره اینکه آیا اینستکس بر آورنده و تأمین کننده نیاز‌های ایران خواهد بود، گفت: خیر، این پروژه‌ای است که آمریکا آن را قبول دارد و هر آنچه که آمریکا قبول دارد، مشکلی از ما حل نمی‌کند.

منبع:میزان
برچسب ها: گنجی اروپا آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *