سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲
۱۰

از اجاره زیاد بدم نمیاد اما انصاف کجاست؟!

جمعه ۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 692178
متأسفانه باگذشت زمان قیمت مسکن روزبه‌روز بیشتر می‌شود و پول مستأجران ثابت می‌ماند؛ حال می‌بینیم که بسیاری از مستأجران با پولی که دارند دیگر قادر به یافتن مسکن مناسب نخواهند بود.
از اجاره زیاد بدم نمیاد اما انصاف کجاست؟!
به گزارش جهان نيوز، تابستان مهم‌ترین فصل جابه‌جایی در ایران محسوب می‌شود؛ چنانچه در این فصل مستأجران یا به دنبال تمدید مسکن فعلی و یا پیدا کردن مسکن اجاره‌ای جدیدی هستند اما امسال با توجه به افزایش قیمت ارز و افزایش نرخ تورم، قیمت اجاره مسکن با افزایش بی‌رویه‌ای روبرو شده است.

متأسفانه باگذشت زمان قیمت مسکن روزبه‌روز بیشتر می‌شود و پول مستأجران ثابت می‌ماند؛ حال می‌بینیم که بسیاری از مستأجران با پولی که دارند دیگر قادر به یافتن مسکن مناسب نخواهند بود و بسیاری از آنها مجبورند به محله‌های پایین‌تر و یا خانه‌هایی با متراژ کوچک بروند اما چاره کار برای مستأجران چیست؟

راه حل دولت برای اجاره‌نشینان
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در خرداد ۹۸، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل ۱۲.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد افزایش داشته است؛ حال با توجه به این افزایش قیمت، با تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن، در تهران تنها می‌توان حدود ۱۰-۱۲ متر خانه خرید و مبلغ اجاره‌بها هم به همین ترتیب با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

ازاین‌رو بانک مسکن به دنبال این است که در کنار پرداخت تسهیلات خرید مسکن، تسهیلاتی را برای تأمین اجاره‌بها ارائه دهد؛ طرحی که هنوز از سوی این بانک و دولت به مرحله نهایی نرسیده است و احتمال زیاد به مرحله تصویب نخواهد رسید زیرا اجرای این طرح در شرایط اقتصادی فعلی و کمبود بودجه، بار مالی سنگینی را برای دولت به همراه خواهد داشت.

همچنین به اجرای طرحی که در سراشیبی تصویب شدن و نشدن است نمی‌توان چندان امیدی داشت؛ طرحی که شاید تصویب نشدنش حتی بهتر هم باشد چراکه چندان نمی‌تواند دردی را از مستأجران دوا کند و بازپرداخت قسط را هم بر دوششان می‌اندازد؛ از طرف دیگر این طرح در همان روزهای آغازین با انتقادات بسیاری از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد

راه‌حل صداوسیما برای مستأجران
تلویزیون با راه‌اندازی پویش #صاحبخانه_خوب از مالکان خواسته است تا با توجه به مشکلات اقتصادی، اجاره‌بها را افزایش ندهند یا افزایش حداقلی دهند. در این پویش در مقابل از مستأجران هم خواسته‌شده است تا نام صاحبخانه‌ای که رعایت شرایط اقتصادی آنها را کرده و اجاره‌بها را افزایش نداده‌اند عنوان کنند.

با راه‌اندازی این پویش کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی با هشتک#صاحبخانه خوب به این پویش پیوستند و نشان دادند که هنوز هم هستند صاحبخانه‌های خوبی که از شرایط بد اقتصادی آب گل‌آلود نمی‌گیرند و می‌دانند که در این شرایط سخت وضعیت مستأجرانشان از خودشان بدتر است و از سر جوانمردی کمکشان می‌کنند.

در ادامه نمونه‌هایی از پست‌های کاربران را که با هشتک#صاحبخانه_خوب به این پویش پیوستند را می‌بینید:
 

چقدر جای پویش صاحبخانه خوب خالی بود تا تلنگری باشد برای جامعه به خواب‌رفته‌ای که چشمشان را بر روی همه‌چیز بسته بودند؛ جامعه‌ای که پا به‌پای افزایش قیمت‌ها، بی‌رحم‌تر می‌شدند و برخی هم زورشان به مستأجرانشان می‌رسید.

در راه حل‌های مطرح شده برای کمک به مستأجران به برنامه‌های دولت نمی‌توان امیدی داشت؛ دولت تنها راه‌حل مشکلات را کنترل بازار می‌داند، بدون آنکه برای آن راه‌حل و راهکاری ارائه دهد؛ اجرای این پویش هم راه‌حل قطعی برای حل مشکل مستأجران نخواهد بود اما همین‌که فرهنگ رفتار منصفانه در میان مردم بازسازی شود و مردم به یکدیگر رحم کنند، می‌تواند گامی برای تحمل و گذراندن اوضاع سخت اقتصادی باشد.
محسن یزدی، قائم‌مقام شبکه سه سیما می‌گوید: «بانیان راه‌اندازی پویش صاحبخانه خوب، امیدوارند بتوانند صاحبخانه‌ها را که فعلاً از خوش حادثه سواره‌اند، در مقابل مستأجران پیاده به نرمش تشویق کنند تا این‌گونه برکت، هم در زندگی خودشان و هم در زندگی دیگران جاری شود.»

گفت‌وگو با یک صاحبخانه خوب؛ بچه‌های مستأجرم را نگه می‌دارم
از دور دو نفر را دیدم؛ بعد از کمی آشنایی متوجه شدم که آنها موجر و مستأجری هستند که دوستی و دست پدرانه صاحبخانه جای روابط خشک و هولناک را گرفته است. رضا احمدی یکی از صاحب خانه‌های خوبی است که برای مستأجرش، بوی پدر می‌دهد. همسر احمدی از زنان مهربانی است که بچه‌های مستأجرش را نگه می‌دارد.

چند سال است مستأجر دارید؟
از سال ۹۵؛ حدوداً ۳ سال.

خانه‌تان چند متر است و چقدر از مستأجرتان کرایه می‌گیرید؟
۱۲۰ متر خانه در ورامین دارم و ۲۰ میلیون ماهی ۱۰۰ هزار تومان اجاره می‌گیرم.

تابه‌حال به افزایش قیمت اجاره فکر کرده‌اید؟
از اجاره زیاد بدم نمیاد اما انصاف کجاست؟! من شرایط مالی مستأجرم رو دیدم که حاضر شدم سر قیمت مراعاتش را بکنم.

مستأجرتان می‌گفت هر وقت بخواهد به مسافرت یا جایی برود همسرتان بچه‌هایش را نگه می‌دارد؛ چرا؟!
بله. مستأجر ما در ورامین غریب‌اند و خانواده‌شان در کاشان هستند؛ آنها را مثل بچه‌های خودم دوست دارم و نمی‌خواهم احساس غریبی کنند، به همین خاطر خودم برای آنها پدری می‌کنم و همسرم برایشان مادری.

تا حالا فکر کردید مستأجرتان را عوض کنید؟
وقتی بدی از آنها ندیدم چرا باید این کار را بکنم.

حتماً دیدید صاحبخانه‌هایی که اسباب و اثاثیه مستأجرشان را توی کوچه می‌ریزند؛ نظرتان راجع به این رفتارها چیست؟
من فکر می‌کنم این آدم‌ها نه‌تنها خداترس نیستند بلکه خداشناس هم نیستند و بویی از انسانیت نبرده‌اند. من همیشه می‌گویم از هر دستی بدی از همان دست پس می‌گیری و نتیجه‌اش را هم در زندگی‌ام دیده‌ام...

منبع: تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنده یک صاحبخانه دارم که فعلا یک سال بهش کرایه ندادم وپنج ساله کرایه اضافه نکرده خدا روح پدرومادرشو قرین رحمت کنه
آدمای خوب کم نیستن اما گمنام ند
Iran, Islamic Republic of
دوست بنده معلم بود و یک منزلی رو اجاره کرده بود اما چند ماه نتونست اجاره بده و ما هم خبر نداشتیم بعد چند ماه خودش با صاحب خونه تماس می گیره و ضمن عذرخواهی گفته بوده که من نمازم رو میرم مسجد ولی به هر حال بازم مدیونم و نمی تونم اجاره شما رو بدم الانم داره ماه مبارک میاد به هر حال توی خونه شما هستم

صاحب خونه کل اجاره رو به عنوان تولد اولین فرزند دختر مستاجرش به اون بخشید
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد می کنم یک قسمتی بزارین برای اینکه هر کسی هر کار خوبی رو که دیده بیاد نقل کنه

خیلی وقت ها ما یادمون میره که می تونیم خوب باشیم و یا یاد نگرفتیم چطوری میشه خوب بود

این طوری میشه مروج زیبایی ها بود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
باور کنید کم نیستند افراد این چنینی
پیک موتوری ای دیدم که کمتر از تعرفه میگیرد و میگوید باید به هم رحم کنیم.
کارشناس نظام مهندسی دیدم که از افراد بی بضاعت هیچ حق الزحمه ای نمیگیرد.
پزشکی دیده ام که از افراد بی بضاعت حق الزحمه نمیگیرد
هنوز هستند کسانی که با خودرو شخصی افراد را سری راهشان صلواتی جا به جا میکنند.
مسئولین به فکر ما نیستند؛ باید خودمان به خودمان رحم کنیم تا خدا به ما رحم کند.
Iran, Islamic Republic of
شما هم لطفا انصاف داشته باشید دیگه!
United States
راه حل گرانی مسکن به نظر اینجانب مرگ است. مرگ کسانیکه با زیاده خواهی خود سبب گرانی مسکن شدند. ...
United Arab Emirates
اینها را به ادارات مالیاتی و مجلس که قانون وصول مالیات را وضع کرده هم بگویید
Iran, Islamic Republic of
چند سال قبل صاحبخانه خوبی داشتیم که خیلی مراعاتمان را می‌کرد، اما با موش دواندن مستاجر طبقه بالایی کم‌کم رفتارش با ما عوض شد.
مستاجر طبقه بالا از آن ساختمان رفت و یک سال بعد هم ما از آن ساختمان رفتیم.
خانم صاحبخانه در روزهایی که ما به فکر رفتن بودیم به رحمت خدا رفت؛ زن بسیار مؤمن و مهربانی بود...
این را گفتم که بگویم روزگار با خوشی و ناخوشی‌اش می‌گذرد، با هم مهربان باشیم تا یاد نیک به جای بگذاریم.
Iran, Islamic Republic of
پدرم صاحبخانه بود هر مستاجری اومد انقد نشست تا صاحب خانه شد با همشون هم الان رفت وآمد داریم پدرم فوت شد و خانه ها هستند الان یکی 4ساله با ما همسایه و دیگری 5ساله. قبل از رهن و اجاره مستاجر خوب نعمته هوای همو داشته باشیم.
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
... من تازه ازدواج کردم شوهرم تو یه تعمیرگاه ماشین شاگردی می کنه از ساعت ۸ صبح میره تا ۱۲ شب برای ماهی یک و نیم اون وقت خودمم ارشد علوم انسانی دارم کار گیرم نمیاد حالا صاحب خونه اومده و می گه یا ماهی یک و نیم بدین یا بزنیت بیرون تو این اوضاع کرونا موندیم ...