کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمجید روزنامه زنجیره‌ای از وزیر ساواکی و طاغوتی!

6 تير 1398 ساعت 8:57

عالیخانی یکی از مدرن‌ترین و جوان‌ترین وزرای دولتی به حساب می‌آمد که موفق شد ساختارهای جدیدی در اقتصاد ایران پایه‌گذاری کند. او جمعی از نیروهای متخصص را کنار هم قرار داد و درنهایت مهم‌ترین دوره حرکت صنعتی اقتصاد ایران را ساخت.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه‌سازندگی در گزارشی به مناسبت درگذشت علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد رژیم پهلوی در دهه چهل، به تمجید از وی پرداخته و با تیتر «حامی بورژوازی صنعتی» نوشته است: «عالیخانی یکی از مدرن‌ترین و جوان‌ترین وزرای دولتی به حساب می‌آمد که موفق شد ساختارهای جدیدی در اقتصاد ایران پایه‌گذاری کند. او جمعی از نیروهای متخصص را کنار هم قرار داد و درنهایت مهم‌ترین دوره حرکت صنعتی اقتصاد ایران را ساخت».

نویسنده این گزارش در حالی از شیوه تفکر او به‌عنوان مولد صنایع نوین در ایران یاد می‌کند که مروری بر لایه‌های پنهان مدیریت وی و اثرات بعدی آن نشان می‌دهد، عالیخانی را باید پدر «سرمایه‌داری صنعتی وابسته» نامید. وی در سال ۱۹۵۷ دعوت استخدام کنندگان ساواک را پذیرفت و به‌عنوان تحلیل‌گر اقتصادی در‌سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) مشغول شد.

این اقتصاددان ساواکی بعد از تشکیل‌سازمان برنامه و بودجه در ایران و تسلط نگاه توسعه‌گرایی آمریکایی که با روی کارآمدن حسنعلی منصور همراه بود، توانست بخش خصوصی دست‌چین شده‌ای را به‌وجود آورد که برحسب میزان نزدیکی به دربار از اعتبارات دولتی بهره‌مند می‌شدند.

منبع:کیهان


کد مطلب: 692101

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/692101/تمجید-روزنامه-زنجیره-ای-وزیر-ساواکی-طاغوتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com