پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

انهدام پهپاد جاسوسی معادلات آمریکا را برهم زد

چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 692064
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ترامپ همواره ایران را برای ‎مذاکره تهدید به صرف نظر از توان دفاعی می‌کند ولی هدف قرار دادن ‎ پهپاد آمریکایی معادلات دولت آمریکا را بر هم زد.
انهدام پهپاد جاسوسی معادلات آمریکا را برهم زد
به گزارش جهان نيوز، شب گذشته پس از وقفه ای چند ماهه دور جدید برنامه جهان آرا با اجرای وحید یامین‌پور به روی آنتن شبکه افق رفت.

اتفاقی که در هفته جاری توجه همه رسانه‌های داخلی و بین المللی را جلب کرد سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بازتاب های زیادی به دنبال داشت و در اولین قسمت از دور جدید برنامه جهان آرا  ابوذر گوهری استاد علوم سیاسی دانشگاه و علی علیزاده تحلیلگر مسائل سیاسی از لندن به تحلیل حواشی رسانه ای این ماجرا پرداختند.

گوهری در ابتدای برنامه گفت: برجام این فایده را داشت که جهانیان دریابند ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند است ولی این سوء برداشت را هم ایجاد کرد که جمهوری اسلامی از خود ضعف نشان می دهد.

وی افزود: منافع جمهوری اسلامی تنها از راه ‎مقاومت مقتدرانه به دست می آید و نمونه بارز این مسئله، هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی است آن هم در حالیکه ایالات متحده قصد داشت ایران را در عرصه بین المللی منزوی کند.

وحید یامین پور در ادامه گفت: هدف قرار دادن ‎پهپاد آمریکایی دولت  ترامپ را در منگنه قرار داد، به این ترتیب که حالا دولت آمریکا باید به مردم خود و جهانیان توضیح دهد که چرا هیچ عکس العملی هم نداشته است. 

 ‌علی علیزاده در ارتباط تلفنی با برنامه جهان آرا گفت: ترامپ همواره ایران را برای ‎مذاکره تهدید به صرف نظر از توان دفاعی می‌کند ولی هدف قرار دادن ‎ پهپاد آمریکایی معادلات دولت آمریکا را بر هم زد. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: ترامپ با پاره کردن ‎برجام قصد داشت ایران را منزوی و تنش را زیاد کند ولی سیاست جمهوری اسلامی در خروج تدریجی از برجام موفق بوده است. آمریکا به دنبال القای این تفکر است که ایران چاره ای جز ‎مذاکره ندارد.

علیزاده افزود: آیت‌الله خامنه‌ای با گفتن پیشگیرانه این جمله که ‎مذاکره نخواهیم کرد تمام عملیات روانی پیچیده آمریکا برای کشاندن ایران به پای میز ‎مذاکره را خنثی کرد.

 ‏ابوذر گوهری استاد دانشگاه ادامه داد: اصل ‎مذاکره یکی از بخش های اساسی ترفندهای روانی است زیرا اختلاف ایران و آمریکا بر سر آرمان های انقلاب اسلامی است. مذاکره بدون پیش شرط تنها حرف است و آمریکا در مذاکرات با کره شمالی هم نشان داد که به چنین اصلی پایبند نیست.

علی علیزاده در بخشی دیگری از برنامه گفت : کسانی که دم از جنگ می زنند و هراس از نبرد با آمریکا را مطرح می کنند، در واقع در زمین  ترامپ بازی کرده اند.

وی افزود: ما واقعا پیروز شدیم، یک پیروزی که مرهون تلاش کسانی است که 40 سال عقب ننشستند و انواع موشک ها را تولید کردند. در نبرد رسانه ای نقص هایی داریم. 

 وحید یامین پور مجری برنامه جهان آرا در ادامه گفت: دولت ترامپ در قضیه ‎پهپاد آمریکایی سعی کرد جنگ باخته را به وسیله عملیات روانی رسانه ای، به نفع خود تغییر دهد.

 علی علیزاده در بخش پایانی صحبت هایش گفت :سرنگونی  پهپاد آمریکایی نشان داد ایران قوای بازدارنده ای دارد که مانع از بروز جنگ است. 

گوهری در پایان برنامه اضافه کرد : هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی نشان داد که جنگ خط قرمز ایران نیست و اگر تجاوزی را ببیند با تمام توان مقابله خواهد کرد. آمریکا به دنبال القای تفکر دو گانه جنگ یا ‎مذاکره است ولی این اقدام ایران نقشه ایالات متحده را باطل کرد.

به گزارش فارس، قسمت بعدی برنامه جهان آرا امشب چهارشنبه ۵ تیرماه ساعت ۲۲ با موضوع "بررسی بازتاب سرنگونی پهپاد امریکایی در جهان عرب" با اجرای امیرحسین ثابتی و با حضور محمد صادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و سیاوش فلاح پور فعال رسانه ای و تحلیلگر مسائل خاورمیانه به روی آنتن شبکه افق خواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *