کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انهدام پهپاد امریکایی به دستاوردهای برجام اضافه شد!

5 تير 1398 ساعت 8:21

برجام دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است، اما تلاش می‌کند برای برجام دستاورد سیاسی دست و پا کند.


به گزارش جهان نیوز، دستاورد تراشی حامیان دولت برای برجام بی فرجام به جایی رسیده که انهدام پهپاد متجاوز امریکایی را هم در چارچوب فضای سیاسی پسابرجام تحلیل می‌کنند! روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «برجام، مانعی در برابر اجماع علیه ایران» اذعان می‌کند که برجام دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است، اما تلاش می‌کند برای برجام دستاورد سیاسی دست و پا کند: «ایران منفعت اقتصادی شایانی از این توافق (برجام) نداشته است. اما نباید و نمی‌توان منافع سیاسی آن را برای ایران نادیده انگاشت… برجام نه تنها زمینه و موجب و دلیل موجه و مؤثر خروج ایران از ذیل مقررات فصل هفتم منشور ملل متحد شد بلکه یک نظام سیاسی و حقوقی جدید را ترسیم کرد که از رهگذر آن ایران را از یک کشور در مظان اتهام به یک کشور مدعی تبدیل کرد».


این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه می‌نویسد: «مجموعه وقایع پس از نقض برجام تا لزوم حمله به پهپاد نیروی نظامی ایالات متحده امریکا که کاربرد جاسوسی برای اتخاذ تصمیم نظامی دارد، معلول و وابسته یا حداقل متأثر از تأسیس حقوقی برجام است... اثری که اگر نبود با واقعه اخیر اجماع علیه ایران آسان بود... بنابراین رفع تجاوز اخیر می‌تواند در سایه موازین حقوقی ایجاد شده به وسیله برجام بدون آنکه کوچک‌ترین تعارضی با اصول و مقررات مندرج در این برنامه اجرایی بین‌المللی داشته باشد.»

نکته، اما آن است که ایران پیش از برجام هم در مورد تجاوز خارجی همین گونه عمل می‌کرد. پهپاد امریکایی آرکیو ۱۷۰ که به دست نیرو‌های نظامی ایران افتاد، قبل از برجام بود یا بازداشت تفنگداران دریایی امریکا که خطوط مرزی کشورمان را رد کرده بودند.

بنابراین رویکرد ایران تغییری نکرده است. از طرفی ایران هیچ‌گاه ذیل کلیت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نبوده که برجام بخواهد ایران را از آن وضعیت خارج کند. از طرفی برجام برای آن بود که به قول حسن روحانی «هم چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور» جایی گفته نشده بود هدف برجام شکست اجماع علیه ایران است. قرار بود تحریم‌ها یکباره لغو شود که نشد و حالا یک روز شکست داعش را نتیجه برجام می‌دانند و یک روز زدن پهپاد متجاوز را.
 
منبع:روزنامه جوان


کد مطلب: 691921

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/691921/انهدام-پهپاد-امریکایی-دستاوردهای-برجام-اضافه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com