جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
اردوغان:

تنش در خلیج فارس،‌ ترکیه را نیز تهدید می‌کند

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 691884
رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از تنش‌زایی آمریکا با ایران در منطقه خلیج فارس، گفت این تحولات امنیت ترکیه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
تنش در خلیج فارس،‌ ترکیه را نیز تهدید می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (سه‌شنبه) از اقدام‌های تنش‌زای آمریکا در منطقه انتقاد کرد و گفت کاهش امنیت خلیج فارس بر امنیت ترکیه نیز اثرگذار است.

به نوشته پایگاه «دیلی صاباح»، اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: «تنش‌های اخیر در خلیج فارس هم منطقه و هم کشور ما را تهدید می‌کند. ما گام‌های تعیین‌کننده‌ای را که لازم باشد، برمی‌داریم. اما این گام‌ها از بیرون به ما تحمیل نخواهد شد بلکه با توجه به مصالح داخلی (ترکیه) این کار را می‌کنیم».

وی همچنین اعلام کرد که از ماه آینده میلادی روند تحویل اجزای سامانه پدافند موشکی اس-400 از سوی روسیه به این کشور آغاز می‌شود.
رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه از کشورهای خارجی درباره نیازهای امنیتی آنکارا اجازه نمی‌گیرد و مذاکره نیز نمی‌کند، گفت: «از ماه آینده، سامانه اس-400 را تحویل می‌گیریم. این یک مسئله مرتبط با استقلال حکومتی ما بوده و یک گام هم از آن عقب نمی‌نشینیم».

اردوغان با هشدار به فرانسه درباره اینکه در مناقشات ترکیه با قبرس دخالت نکند، افزود: «ما قاطعانه به برداشتن گام‌های مورد نیاز در شرق مدیترانه ادامه می‌دهیم تا زمانی که مجبورشان کنیم منابع طبیعی را عادلانه تقسیم کنند. هرگز اجازه نمی‌دهیم طرح‌هایی اجرا شوند که حق ترکیه و ترک‌های قبرس را نادیده بگیرد».

حدود یک سال پیش  (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) بود که دولت آمریکا با ادعاهای تکراری از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و ضمن اعمال مجدد تحریم‌های ذیل برجام علیه ایران، از کشورهای مختلف از جمله ترکیه خواسته که با تبعیت از تحریم‌های ایران، هرگونه واردات نفت و میعانات گازی را به صفر برسانند.

مقامات مختلف ترکیه نیز بارها تاکید کرده‌اند که ایران همسایه ترکیه بوده - نه آمریکا - آنها برای خوش‌آمد واشنگتن روابط تجاری و اقتصادی با تهران را خراب نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *