پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۶

حاجی بابایی: برخی دولتی‌ها حقوق ٢۵ میلیونی می‌گیرند

دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب: 691737
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جزییات افزایش حقوق‌ها و تخلفات دولت در عدم اجرایی کردن این مصوبه قانونی پرداخت.
حاجی بابایی: دولتی‌ها حقوق ٢۵ میلیونی می‌گیرند
به گزارش جهان نيوز، حمیدرضاحاجی بابایی در دهمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» به موضوع‌های مختلفی از جمله افزایش حقوق کارمندان، حقوق های  ۲۵ میلیونی اشاره کرد که در ادامه خواهید خواند:

مجلس داعیه‌دار بحث حقوق‌های نجومی بود و اعلام کرد که با این اتفاق مبارزه می‌کند، اما وقتی بحث افزایش ۲۰ درصد و هم بحث ۱۰ درصد حقوق‌ها را مطرح کردید، خود شما به بحث فساد کمک نکردید؟ مثلا کسی که حقوقش یک میلیون تومان یا دو میلیون تومان باشد با ۲۰ درصد افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به حقوقش اضافه می‌شود، اما کسی که حقوقش ۱۰ میلیون است دو میلیون ۴۰۰ هزار به حقوقش اضافه می‌شود و حقوق نجومی افزایش پیدا می‌کند.

حاجی بابایی:  اگر دولت پیشنهادی که من دادم را کاملاً اجرا می‌کرد، یعنی افزایش ۴۰۰ هزار تومانی و تا ۱۰ درصد را همه می‌دادند، معتقدم باید تا ۱۰ درصد افزایش حقوق را دهند، برای اینکه ۳۸/۹ هزار میلیارد تومان در این دو ردیف پول وجود دارد، که اگر ۱۰ درصد را به همه کامل دهند و ۴۰۰ هزار تومان هم به همه دهند، ۳۸/۵ می‌شود و می‌رسد، پس این خود حکم است؛ اگر می‌دادند این اتفاق می‌افتاد.

پایین‌ترین حقوق ما که یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان می‌گیرد، ۵۱۳ تومان اضافه می‌شد، دو میلیون شصصد تومان، سه میلیون هفتصد تومان، ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان،۱۰ میلیون یک و چهارصد و ۲۰ میلیون دو و ۴۰۰ هزار تومان اضافه می‌شد.

 یعنی حقوق ۲۰ میلیون تومانی هم الان داریم؟
حاجی بابایی: بله که داریم. حقوق ۲۵ میلیونی و ۲۶ میلیون تومانی هم داریم.

 کجا این حقوق‌ها را داریم؟
حاجی بابایی: حالا یک جایی داریم دیگر.

 لطفاً بگویید.
حاجی بابایی: اجازه بدهید.

 اجازه بدهید مردم بدانند دیگر.
حاجی بابایی: کسی که حقوق بگیر است.

 مگر قرار نبود نداشته باشیم؟
حاجی بابایی: در جلسه ای که داشتیم من گفتم برخی ۵ میلیون تومان به حقوقشان اضافه شده، رگ گردن بعضی‌ها باد کرد که آقا چرا شما می‌گویید ۵ میلیون اضافه شده است؟ اصلا اینگونه نیست من گفتم بگم؟ رئیس دیوان محاسبات هم کنار من نشسته بود، من گفتم اسمش این است، حالا شخص محترمی است من کاری ندارم که اسم شخصی را ببرم.

دست کم عنوان سازمانش را ببرید که حداقل مردم بدانند.
حاجی بابایی: نه می‌خواهم امروز اگر که اجازه دهید وارد صنوف نشوم همین که من میگویم ما حقوق بگیر داریم ۲۵ ملیون ۲۶ میلیون.

 دولتی است؟
حاجی بابایی:  بله دولتی است و از دولت حقوق می‌گیرد.

 به نظرم شما وقتی که در حال مبارزه با فساد هستید باید الان عنوان کنید.
حاجی بابایی: خیر آن شخص تقصیر ندارد، یک شخص محترم است و یک جا کار می‌کند، اما من قانونگذار و دولت بد عمل می‌کنیم، او چه گناهی کرده است؟ من چرا باید نام او را بیاوریم و آبرویش را ببرم؟ من می‌گویم ما چرا باید چنین کاری کنیم؟ خیلی جالب است که دولت اعلام کرده که شما اگر ۴۰۰ هزار تومان به همه بدهید برای کسی که ۱ میلیون حقوق می‌گیرد ۴۰ درصد می‌شود، اما برای کسی که ۲۰ میلیون می‌گیرد دو درصد می‌شود، این موضوع خوب است یعنی او حقوقش ۴۰ درصد اضافه شده و دیگری دو درصد اضافه می‌شود تا قدری به هم نزدیک شوند.

به نظر شما اگر به هر انسان با انصافی در این مملکت بگوییم قرار شده صفر تا ۱۰ درصد در اختیار دولت به حقوق‌ها اضافه کنیم در ذهن همه چه خطور می‌کند؟ اینکه ۱۰ در صد را به چه کسی داده می‌شود؟

 مدیر!
حاجی بابایی: نه، نه (با خنده) این کار را کرده است.

 خب همیشه همینطور بوده است، مثلا در ادارات ببینید قرار است به کارمند‌ها اضافه کار دهند، کارمند بدبخت تا ساعت ۸ و نیم الی نه شب می‌ایستد و آخر سر منت هم می‌گذارند سرش و ۷۰، ۸۰ درصد به او اضافه کار می‌دهند، اما آقای مدیری که ساعت ۱۰ صبح سر کار آمده و ساعت ۴ بعد از ظهر هم می‌رود، ۱۶۰ ساعت اضافه کار، ۸ روز تعطیل کاری و سی شب شب کاری به او می‌دهند.

حاجی بابایی: اینکه شما گفتید درست، اما من می‌خواهم این نکته را بگویم که در جامعه اولین چیزی که از نیت حاجی بابایی که گفته صفر تا ۱۰ درصد به حقوق‌ها اضافه کنید اولین چیزی که به ذهن انسان خطور می‌کند، چیست؟ یعنی به آن پایین دستی بالاترین درصد داده شود و به آن بالادستی کمترین درصد، درست است؟ اما دولت کاملا بر عکس این عمل می‌کند.

 دولت که فکر شما را نمی‌خواند و کار خودش را می‌کند.

حاجی بابایی: احکامی که ما می‌آوریم روشن است، من می‌خواهم این را بگویم کسی که ۲۰ میلیون می‌گیرد ۳ و ششصد هزار تومان به او اضافه کرده است یعنی ۱۸ درصد، حالا ۴۰۰ آن را بردارید سه میلیون و دویست هزار تومان می‌شود؛ سه و دویست می‌شود چند درصد بیست میلیون؟ ۱۶ درصد؛ آن وقت می‌دانید چه می‌گوید؟ می‌گوید من به پایین‌ترین حقوق ۳۹ درصد دادم، من می‌گویم تو که ۳۹ درصد دادی کمترین حقوق یک میلیون و ۱۳۲ هزار تومان است ۴۰۰ تومان آن ۳۶.۵ درصد می‌شود. حالا از ۳۹ درصد چقد می‌ماند؟ ۲.۵ درصد؛ یعنی به پایین‌ترین حقوق که ۱۰ درصد آن در اختیار دولت بوده ۲.۵ درصد داده و به کسی که بیست میلیون می‌گیرد ۱۶ درصد اضافه شده است، یعنی درست ضد آن چیزی که من در مجلس پیشنهاد دادم.

 اگر در صحن مجلس بحثی را شفافِ شفاف بگویم رای نمی‌آورد/ باید پیشنهادم را طوری مطرح کنم که شدنی باشد

 آقای دکتر فکر نمی‌کنید که شما در مجلس ضعف قانون دارید؟ یعنی قانون را آنقدر روشن و واضح نمی‌نویسید و وقتی به دست قوه مجریه می‌رسد در حین اجرا دچار ابهام می‌شوند.
حاجی بابایی: ابهام ندارد، اتفاقا خیلی هم شفاف است.

 آن‌ها که نمی‌توانند نیت شما را بخوانند که مثلا فکر کنند آقای حاجی بابایی در دلش نیت کرده که ۱۰ درصد به آن حقوقِ ضعیف برسد و یک درصد به مدیر داده شود، طبیعتا قوه مجریه برداشت خودش را دارد.

حاجی بابایی: در صحن مجلس اگر من بحثیی را شفافِ شفاف بگویم رای نمی‌آورد، یعنی مثلا من اگر می‌گفتم که جناب دولت شما مکلف هستید کاملا ۱۰ درصد افزایش حقوق را بدهید، مشکل پیدا می‌کرد؛ بنابراین من باید پیشنهادم را طوری مطرح کنم که شدنی باشد و رای هم بیاورد لذا من باید از صد نزول کنم و بیایم پایین هفتاد را بگیرم.

 آقای حاجی بابایی درباره جلسه اخیر نمایندگان مجلس با دولت درباره افزایش حقوق ۴۰۰ هزارتومانی حقوق‌ها توضیحاتی بفرمایید، جزییات این جلسه چه بود؟
حاجی بابایی: در این جلسه همه حضور داشتند و در این جلسه من از آقای عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات پرسیدم که شما به اعضای این جلسه توضیح بدید، که اگر پیشنهاد من را بدون دوسطری که به آن اضافه شده است، در نظر بگیریم، آیا دولت در این خصوص درست عمل کرده است یا خیر که او گفت که بله در اینصورت دولت از اجرای این مصوبه تخلف کرده است.

به او گفتم که شما در بیرون گفتید که دولت تخلفی نداشته است که به من پاسخ داد بله، اما اگر آن دو سطر را بهش اضافه کنید، دولت تخلفی نکرده است. سوال من در اینجاست که چرا این دو سطر به پیشنهاد من اضافه شده است؟ ما در مجلس رای گیری کردیم و به چه دلیل باید آن تغییر کند؟

این دو سطر از کجا آمد؟
حاجی بابایی: از آسمان افتاد!

 احساس می‌کنم که نمی‌خواهید بگویید.
حاجی بابایی: من گفتم از در پشتی آمده است، به همه برخورد. همه کسانی که به این درپشتی کمک کرده‌اند، صدایشان درآمده است، از من می‌پرسید که چه کسی گفته است، به شما می‌گویم تمامی آن‌هایی که در صحن علنی مجلس به من اعتراض کردند، به آن‌ها کمک کردند.

من دارم شفاف حرف می‌زنم و واقعا برای مردم ظلم است. مجلس شورای اسلامی عصاره فضائل مردم است، تمام حیثت این مجلس به قانونش است؛ اگر قرار باشد که منِ نماینده در مجلس پیشنهادی بدم و طور دیگری شود، اینکه درست نیست.

در مورد این جلسه کمی بیشتر توضیح دهید. چه کسانی در این جلسه حضور داشتند؟
حاجی بابایی:در این جلسه آقای مصری، نایب رئیس مجلس، آقای تاجگردون، آقای عادل آذر، آقای پورمحمدی، قائم مقام آقای نوبخت، آقای انصاری، آقای حاجی و از جمله من حضور داشتند.

من علاوه بر حرف‌های گذشته یک مسئله جدیدی در این جلسه کشف کردم، در جلسه یکی از دوستان پرسید ما در حساب کتاب خود به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر شمای دولت به کسی که ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد، اگر یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بیشتر بدهید ممکن مرتکب تخلف شوید؛ یعنی ممکن است دولت به یک نفر ۱۰ درصد را به طور کامل بدهد و به دیگری ندهد و برای این کار هیچ دلیلی هم نمی‌تواند داشته باشد..

یکی در حال زدن یک نفر بود، از او پرسیدند که چرا او را می‌زنی، پاسخ داد که مرد حسابی من اگر دلیل داشتم که او را می‌کشتم، زدن که دلیل نمی‌خواهد.
حالا هم آقای نایب رئیس از من پرسید که شما این ۵ میلیون را چگونه اضافه کردید؟ بگویید ما هم بفهمیم. به او گفتم باشد فرض می‌گیریم که فرد ۲۵ میلیون حقوق می‌گرفته است. خوب است؟

آقای حاجی بابایی ما با همین ۲۵ میلیون مشکل داریم، چون قرار بود نباشد؟
حاجی بابایی: آن‌ها خودشان با این حقوق اصلا مشکل ندارند، حالا شما با این مسئله مشکل داری، این مشکل شماست.

 شما هم به عنوان نماینده مجلس با این مسئله مشکل نداری؟
حاجی بابایی: من اگر هم با این مسئله مشکل داشته باشم، کی به کی است؟ قانون وضع کنم یا داد بزنم؟

ادامه حرفم نصفه ماند، آقای نائب رئیس از من سوالی پرسیدند که این ۵ میلیون از کجا آمده است؟ به او گفتم فرض کنیم فردی حقوق ۲۵ میلیونی می‌گیرد، در اینجا دولت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان را به حقوق این فرد اضافه می‌کند. حالا قبل از اینکه بگوییم این ۵ میلیون از کجا آمده است، باید بگویم که ما یک کمیته‌ای به اسم تطبیق قوانین در مجلس داریم، کارش این است که زمانی که ما یک مسئله را در مجلس تصویب می‌کنیم و دولت می‌خواهد بخش‌نامه می‌دهد، این کمیته بررسی می‌کند که آیا این بخش‌نامه با قوانین ما مطابقت دارید یا خیر.

این کمیته در گزارش خود اینگونه درج می‌کند که کمیته تطبیق قوانین با بررسی‌های انجام شده خود به این نتیجه رسید که بخش‌نامه دولت در مواردی با قوانین مجلس انطباق دارد و در موارد دیگری آن را مستثنی می‌داند.

حرف شما به این معناست که وقتی قانون حقوق‌های نجومی را در مجلس تصویب کردید، برخی مستثنی شدند؟
حاجی بابایی: آن قانون را هم زمین زدند، می‌خواستیم آن را درست کنیم، اما نگذاشتند، داستان حقوق‌های نجومی را هم برایتان می‌گویم. حالا حرف ما این است که در آخرین مصوبه برای سال ۹۸ دولت مکلف شد  برای تمام حقوق بگیران اعم از اعضای هیئت علمی، قاضی‌ها، نیروهای امنیتی و غیره همه به جز رهبری این افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی را به علاوه آن ده درصد اعمال کند، چراکه می‌دانید طبق ماده ۲۹ رهبری که حقوق بگیر نیست.

او برای خود گفته مصوب کرده‌ که کرده‌اند! کمیته تطبیق قوانین نظر متفاوتی دارد و در این قانون برخی مستثنی هستند.  در این صورت اگر این استنثاها را درنظر نگیریم،  معلمان، پرستاران، کارگران، جهادگران و کارمندان صدا و سیما و...

 آقای دکتر صداو سیما هم که همیشه قربانی است؟
حاجی بابایی: بله، اون که هیچی، من سوالم این است که آیا ما در مجلس شورای اسلامی هستیم که فقط برای افراد کم درآمدبتوانیم نظر دهیم و حقوق بالاهارا دولت تنها می‌تواند نظر دهد؟ در جلسه‌ای که اخیرا با دولتی‌ها داشتیم هم دقیقا همین را می‌گفت که آن را دولت باید خودش نظر بدهد و نظرش هم این است که ۱۸ درصد افزایش حقوق بدهد و من گفتم که پس منِ نماینده که قانون تصویب می‌کنم، اینجا چه کاره هستم؟ ببینید چه پیچیدگی‌ها درست می‌کنند.

ابزارهای نظارت مجلس چه می‌شود، مثلا شما نمی‌توانید وزیر را استیضاح کنید؟
حاجی بابایی: ما قبلا وزیر را به مجلس آوردیم و دولت گفت که خودتان آن را به من دادید.
 
در حال حاضر ایراد کار از کجاست و چه باید کرد؟
حاجی بابایی: من اعتقادم بر این است که مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از محور‌های اصلی گام دوم انقلاب، عدالت و مبارز با فساد است؛ من اعتقادم بر این است کسانی باید برای مردم تصمیم بگیرند که مانند مردم حقوق دریافت کنند.

 اکنون افراد مجلس مثل مردم حقوق می‌گیرند؟
حاجی بابایی: من این بحث را کلی گفتم، حقوق نماینده‌ها خیلی بالا نیست.

 شما چقدر حقوق می‌گیرید؟
حاجی بابایی: حقوق مجلس اکنون حدود ۸ و نیم میلیون تومان است، منظور من نوع تفکر حاکم بر برخی از افراد است؛ بعضی‌ها در کشور به من می‌گویند که این حرفا را چرا میزنی؟ اگر یک نفر ۵۰ میلیون گرفت، حقش است. من هم به این اعتقاد دارم، به نظر من اگر کسی در جمهوری اسلامی فردی به حدی نخبه استاد، پژوهشگر  است و تولید علم می‌کند، بگوییم ما باید به دلیل مشخصی باید به او یک میلیارد حقوق بدهیم، این قابل پذیرش است؛ اما برخی هستند با شانس و یا روی کار آمدن یک حزب مسئول شده و اگر او را در خیابان آن رها کنیم بینی و بین‌الله ساندویچ فروشی هم نمی‌تواند کند، آن وقت چرا باید به او حقوق نجومی بدیم و بگوییم نخبه است؛ او نخبه آقاجان و باباجون خود است، او اگر بابایش نبود کارگری هم نمی‌توانست کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
بیان این اعداد در مورد حقوق فریب افکار عمومیست. حقوق ۲۵ میلیونی چیزی در حدود ۱۵۰۰تا ۱۶۰۰ دلار در ماه یعنی روزی ۳۰ دلار است. این حقوق یک کارگر ساده در امریکا و کشورهای غربی است. با این تورو افسار گسیخته و اشفتگی اقتصادی این حقوقها عددی نیست.
افزایش حقوقها در سال ۹۸ حداکثر ۲۰ درصد بوده است. درحالیکه تورم بیش از ۱۰۰درصد بوده. یعنی عملا در سال ۹۸ حدود۸۰درصد از حقوقها کسر شده است.
عوام فریبی بس است دیگه.
Iran, Islamic Republic of
اما درست نیست که مردم در فشار و تنگنا باشن و حقوق حداقلی بگیرن ولی برخی مدیران و مسئولین که بعضی از آنها با رانت به جایی رسیده اند حقوقهای نجومی دریافت کنند یا برخی از وزراتخانه ها و شرکتها که درآمد اختصاصی دارند حقوقهای نجومی به کارکنان و مدیرانشان پرداخت نمایند.
ب
Iran, Islamic Republic of
آقا یا خانم با پرچم رومانی.
اولا مطمئن باش 25 میلیون تومان مربوط به حقوق روی فیش‌شان است و با پاداش و مزایا و....که برخی از اینها از سفره انقلاب بر می دارند و سفرهای خارجی از جیب من و شما خیلی بیشتر برای کشور هزینه دارند.
درضمن برای مثال قیمت یک لیتر و نیم شیر در امریکا حدود 3 دلار است یعنی 40 هزار تومان.شما نمی توانی درآمد را به دلار حساب کنی و هزینه را به ریال.
Romania
لطفا اطلاعاتت را درمورد قیمتها در امریکا و درامدها بروز کن. حداقل حقوق در امریکا ساعتی ۳۰ دلار است. یعنی با حداقل حقوق بتوان زندگی کند. ۳۰ دلار یعنی ۸ ساعت کار ۲۴۰ دلار در روز یعنی روزی حدود ۴ میلیون تومان . کارگران ما درایران بابت ۴ ماه کار حقوق یک روز کارگر امریکایی را می گیرد.
Iran, Islamic Republic of
اطلاعات بنده در مورد هزینه ها در ایالات متحده به روز است.
حرفهای تو در مورد حقوق کارگران در امریکا کاملا درست است اما این گرفتن حقوق و مزایای نجومی در ایران آن هم از جیب بنده و شما را توجیه نمی کند. نمی شود با این وضع اقتصادی در ایران یک کارگر حقوق ماهانه زیر دو میلیون تومان بگیرد و یک مدیر دولتی ماهی 60 میلیون تومان حقوق و مزایا و ... اگر توان و نبوغ خاصی دارد برود در یک شرکت خصوصی این مقدار درآمد یا بیشتر از آن کسب کند کسی هم بخیل نیست.حرف بنده این است شما که مخالف آن نیستی؟
Romania
دوست گرامی
انچه شما می گویید همان تفکرات کمونیستی بوده که بعد از انقلاب در ایران رواج پیدا کرد که به ان تساوی افراد می گویند. تساوی افراد با عدالت اسلامی متفاوت است. آقایانی که حقوق نجومی به قول شما می گیرند دو حالت دارند یا براساس عدالت حقشان است و یا نیست. اگر حقشان هست که میگیرند نوش جانشان اما اگر حقشان نیست انکس که این حقوقها را پرداخت می کند خود دارای مشکل است....
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
شاهمرادپور
Iran, Islamic Republic of
مگر حقوق نمایندگان محترم کمتر از 25 میلیون تومان است؟اصلا چرا حقوق نمایندگان باید همتراز و بلکه بیشتر از وزرا با آن همه مسیولیت اجرایی باشد! چیزی که حتی در قبل از انقلاب هم سابقه نداشته است!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یکی از پر خوری در حا ل ترکیدن و دیگری از گرسنگی در حال احتضار است نظارتی هم که نیست !!!!!
چوبین
Iran, Islamic Republic of
خودت چقدر حقوق و درآمد داری؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای حاجی بابایی، آیا این راست است که شما دبیرستان غیر انتفایی دارید؟
علی
Iran, Islamic Republic of
...
چوبین
Iran, Islamic Republic of
...
سخن حق
Iran, Islamic Republic of
برخی نخبه آقاجان و باباجون خود هستند و اگر او را در خیابان رها کنیم بینی و بین‌الله ساندویچ فروشی هم نمی‌تواند کند، آن وقت چرا باید به او حقوق نجومی بدیم و بگوییم نخبه است؟!!
رحمت خدا بر شما آقای حاجی بابایی
Iran, Islamic Republic of
اجراي نظام هماهنگ حقوق و دستمزد فقط يك خواب و خيال بود ....قانون خدمات كشوري با نقصهاي فراوان و دگر ديسي از قانون نوشته شده اوليه با شتاب تصويب و به قانون دائمي تبديل شد .....اختلاف در پرداختيهاي حداقل و حداكثر در دستگاههاي دولتي و شركتهاي دولتي يا وابسته به دولت به نسبت يك به ده رسيده است ...