چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱۵
حجت‌الاسلام رئیسی در اولین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم:

انفصال ۶۰ قاضی ابتدای راه سلامت سازی در قوه بود/ لیست اموالم را علاوه بر رهبری به مردم هم ارائه می‌کنم/ ۶۳ حساب بانکی عدد درستی نبود که اعلام شد/ حدود شش میلیون پرونده در قوه قضائیه است نه ۱۷ میلیون/ رهبری هر اختیاری که نیاز بوده به سران قوا داده‌اند

يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب: 691566
رئیس دستگاه قضایی گفت: به هیچ عنوان اجازه نمیدهیم وکیل،کارشناس، قضات و یا ضابط ناسالم مطلقا در ابزار نظارتی حضور داشته باشد.
انفصال ۶۰ قاضی ابتدای راه سلامت سازی در قوه بود/ لیست اموالم را علاوه بر رهبری به مردم هم ارائه می‌کنم/ ۶۳ حساب بانکی عدد درستی نبود که اعلام شد/ حدود شش میلیون پرونده در قوه قضائیه است نه ۱۷ میلیون/ رهبری هر اختیاری که نیاز بوده به سران قوا داده‌اند
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که در مقتل شهدای هفتم تیر انجام شد، همزمان با دومین روز هفته قوه قضاییه، یاد و خاطره آیت الله شهید دکتر بهشتی و یارانش در حادثه هفتم تیر را گرامی داشت. 

بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی:

*برخی مشکلات دستگاه قضا را که هم قضات از آن رنج می‌برند و هم مردم باید حل کنیم.

*فقر، بیکاری و مشکلات فرهنگی همه زمینه‌های وقوع جرم است.هرچه بیکاری کمتر شود جرم کمتر می‌شود.

*اصلاح این موارد، ورودی پرونده به دستگاه قضا را کمتر می‌کند.

*رقم‌هایی که درباره ۱۷ میلیون پرونده درست نیست زیرا هر پرونده وارده به قوه‌قضاییه در مراحل و مقاطع مختلف، ثبت‌های مختلف می‌شود.

*یکی از مشکلات دستگاه قضایی میزان ورودی پرونده است که روز به روز افزایش پیدا می کند که باید کاهش پیدا کند و این نیاز به کارشناسی دارد که این کارشناسی مدتهاست که انجام شده است.

*17 میلیون پرونده عدد رسیدگی به پرونده در دستگاه قضایی است و تعداد پرونده ها در قوه قضاییه کمتر از این یک سوم این تعداد و حدود شش میلیون است.

*63 حساب عدد درستی نبوده که اعلام شده است و این حساب ها امکانی برای قوه قضاییه بوده تا در مواقعی برای رفع مشکلات و خدمات در دستگاه قضا استفاده کند.

*تلاش شده تا حساب ها به 5 حساب تقلیل پیدا کند.

*در دوره جدید در پایان هرسال گزارش درآمدها و هزینه‌کردهای حساب‌های قوه قضاییه به صورت شفاف اعلام و در اختیار عموم گذاشته خواهد شد. متاسفانه این موضوع یک مقدار جنبه سیاسی پیدا کرد. البته قطعاً آمادگی دارم درباره عملکرد این حساب‌ها در دوره‌های گذشته نیز گزارش بدهم زیرا تمام مبالغ صرف قوه‌قضائیه و ارائه خدمت به مردم شده است اما در عین حال در دوره خودم، گزارش سالانه این حساب‌ها را به صورت شفاف می‌دهم.

*به هیچ عنوان اجازه نمیدهیم وکیل، کارشناس، قضات و یا ضابط ناسالم مطلقا در ابزار نظارتی حضور داشته باشد. در قضیه ناسلامتی در مجموعه قضایی کشور برخورد ما متفاوت از گذشته خواهد بود و در همین راستا کمیسیون تعیین صلاحیت را فعال کردیم و دادگاه عالی صلاحیت را نیز خودم تشکیل می‌دهمباید یک تمرکزی در مبارزه با فساد ایجاد شود.

*انفصال 60 قاضی تازه ابتدای راه سلامت سازی قوه قضاییه بود.

*اولین اقدام ما تشکیل مجتمع مبارزه با فساد اقتصادی خواهد بود تا همه فرایند رسیدگی به پرونده‌های فساد متمرکز شود.

*دومین گام ارتباط با همه دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی است که می‌توانند به دستگاه قضایی کمک کنند.

*گام سوم شکل دادن مجموعه به هم پیوسته منسجمی است که هم بخش‌های قضایی و غیرقضایی را به هم مرتبط کند که همین روزها این تشکیلات برپا خواهد شد.

*در قانون رسیدگی به اموال مسئولین پیش‌بینی شده که همه مسئولین لیست اموالشان را در اختیار قوه قضاییه بگذارند. آیین‌نامه قانون ابلاغ شده و تا دو ماه آینده سامانه آن راه‌اندازی خواهد شد.

*همه مسئولین باید اموالشان را به رئیس قوه قضاییه و رئیس دستگاه قضا به نهادی که رهبری معظم انقلاب تعیین می‌کند، اعلام می‌كند.

*من علاوه بر اعلام به رهبری انقلاب می‌خواهم لیست اموالم را به مردم نیز ارائه کنم.

*حتماً باید از فضای مجازی استفاده کرد اما این فضا برای اینکه به صورت امن در بیاید، باید نسبت به وجود هر ناامنی در آن نگران بود. امنیت زندگی خصوصی مردم و  امنیت اقتصادی، روانی، اخلاقی و اجتماعی باید حفظ شود و نباید فضای مجازی بستری برای حضور مجرمان و متخلفان و افراد فاسد باشد

*سعی کردیم در این سه ماه بحث شورای حقوق شهروندی را که متشکل از مسئولین قضایی وغیرقضایی است، فعال کنیم.

*بنا داریم موضوع حقوق شهروندی را نه درحد یک ادعا و سخن بلکه به صورت یک ضرورت صیانت کنیم.

*آن دسته از مسائلی که برای گره‌گشایی از زندگی مردم نیاز دارد، در جلسات سران قوا مطرح می‌شود. یک مواردی هم است که نیاز به کسب مجوز از رهبر انقلاب دارد که خوشبختانه اختیار کامل داده شده است و با اتمام حجت، هر اختیاری که نیاز بوده به مسئولان داده‌اند و فرموده‌اند که اگر نیازی به اخذ مجوز از ایشان باشد، راه را باز گذاشته‌اند.

*در ارتباط با واقعه اخیر زندان فشافویه، بلافاصله هیئتی از سازمان زندان‌ها، دادستانی کل و دادستانی تهران را برای بازرسی مامور کردم تا موضوع را بررسی کنند.

*پرونده باید همانطور که کیفرخواست آن سریع صادر شد به سرعت هم رسیدگی شود. من خودم هیئتی را برای دلجویی از خانواده مقتول اعزام کردم.

* غفلت احتمالی موردتوجه بیشتری قرار دارد و اگر مسئولی در این رابطه غفلت کرده باشد آن را برکنار می‌کنیم و دستور این قضیه صادر شده است.

*برخورد سریع و عبرت آموز با حوادث بسیار مهم است.

*معاونت پیشگیری از وقوع جرم را فعال‌تر از قبل خواهیم کرد و امیدواریم همه مسئولان بیش از پیش ورود کنند.

*بسیاری از پرونده‌های فعلی ناشی از نوسانات ارزی و تفاوت نرخ‌هاست.

*تصمیم‌گیری‌ها اگر بدون توجه به زمینه فساد و رانت باشد، اینگونه می‌شود که پرونده‌هایی را شاهدیم که ارز و تسهیلات به جای تولید و حل مشکلات مردم، صرف دلالی شده است.

*من با مدیران بانک‌ها به طور شفاف مسائل را مطرح کردم و گزارش جزئیات پرونده‌های قضایی مرتبط را گفتم. گفتم که به شعبه بانک اجازه ندهید که بیش از سقف اختصاصی تسهیلات دهند.

*اینکه می‌گوییم ساختارها اصلاح شود منظور همین است که جلوی تکرار فساد را بگیریم.

*به همه مراجع قضایی سراسر کشور گفته‌ایم ضمن حفظ استقلال قضایی، به کمک نهادهای دولتی بیایند.

*نسبت به گرانفروشی، وظیفه اصلی برعهده سازمان تعزیرات، و وظیفه نظارت بر بازار، وظیفه وزارت صمت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر چه گفته های ایشان جالب توجه بود اما قانع کننده نیست زیرا فساد دولتی و بازاری انقدر زیاد است که ریشه کن کردن ان خودش انقلاب قضایی و اداری می طلبد...!!!
Turkmenistan
به قول چینی ها , مسیر 1000 کیلومتری را باید با اولین قدم آغاز کرد . ان شاء الله هرج و مرج موجود به سرعت جمع و جور خواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
اقای رییسی ایکاش برای طرح معروف به 147 که دادن سند به ملکهای بنچاقی و قولنامه ای بود هم کاری بکنید در ابتدا گفتند شرط نقشه برداشته شده و خود اداره ثبت نقشه برداری می کند.ولی وقتی پول ها را گرفتند داشتن نقشه را اجباری کردند.که مهندسان هم هرچه دلشان می خواهد بگیرند.باور کنید برای دو ملک پول ها را به اداره ثبت پرداخت کرده ایم از همان ابتدای این طرح ولی چون دوباره طرح داشتن نقشه مهندسی را وسط کشدند بخاطر هزینه ای که دارد دنبال این کار را نگرفتیم.اصلا اگر قرار بود همان روال شهرداریها دنبال شود برای چی این طرح پیاده شد.مردم بخاطر هزینه زیادی که شهداری ها می گیرند دنبال سند نمی روند.حالا اداره ثبت تازه این را به شهرداری ها هم گره زده.در ضمن وقتی برای دنبال کردنش به اداره ثبت رفتم بسیار رفتار زننده و بدی با ما داشتندمخصوصا معاون ان اداره.خلاصه اقای رییسی خواهشن اگر می خواهید کاری بکنید اول رفتار زیر مجموعه قوه قضاییه را با مردم درست کنید.باقی مسائل خود بخود حل می شود.شاید یکی از علت های بی اعتمادی مردم به قوه قضاییه با این که این همه زحمت می کشند.همین رفتار بد با مردم باشد.باور کنید بارها تا حالا در شورای حل اختلاف و ادره ثبت اسناد شاهد این رفتارها بودم
Iran, Islamic Republic of
امید مردم اکنون قوه قضائیه است. ان شا اله دولت را هم با رییس جمهوری ضد فساد به امید مردم تبدیل کنیم.
Turkmenistan
...
Iran, Islamic Republic of
کار اصلی مبارزه با فساد به عهده دولته والا این مبارزه به نتیجه ای نمیرسه.
Sweden
...
Iran, Islamic Republic of
"تلاش شده تا حساب ها به 5 حساب تقلیل پیدا کند"
از پول مردم سود بانکی گرفتن اشکال اخلاقی،شرعی،اداری,قانونی ... دارد و این که چون ما میگیریم و یا مجوز داریم ، درست و حلال و قانونیست قابل قبول نیست.
United Arab Emirates
تصمیمات نادرست دولت باعث فشار اقتصادی و بیکاری و معضلات اجتماعی شده که حاصل آن افزایش پرونده هاست.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تو خارج هرکی میخواد حقوق بخونه باید اول در یک رشته دیگه مثل مهندسی یا اقتصاد و ... لیسانس بگیره و بعد بره حقوق بخونه
الان شما ببینید یکی از دلایل انحراف در پرونده ها؛ جولان کارشناسان در پرونده هاست و قضات هم سررشته ای از امور غیرقضایی ندارند. ای کاش از کارشناسان اداراتی که لیسانس حقوق هم دارن دعوت بشه با دیدن آموزش آیید دادرسی در دادسراها مشغول بخدمت بشوند
Iran, Islamic Republic of
مبارزه اقتصادی از مبارزه نظامی به مراتب سختر و بالتبع نیاز به ایثار و همکاری همگانی دارد.
آقا مجتبی
Iran, Islamic Republic of
مردم نتیجه اعتماد به اصلاح طلبان و دروغ های آنها که اگر رییسی بیاید چنین و چنان میشود را که با پوست و استخوانشان اکنون حس میکنند از یاد نبرند..!!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
آقای رییسی گفته است: "بنی صدر تلاش می‌کرد چهره آیت الله دکتر بهشتی را در نزد مردم بد و سیمای خود را برحق جلوه دهد و در این روند بسیار هم اتهام زد."
چرا درج نکرده اید؟
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی با این همه داددردودو با این همه سر و صدا لطف بکنید و سر منشاء های فساد را در کشور مبارزه بکنید و فساد را از ریشه بکنید...