جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

رسانه اسرائیلی: ترامپ در وضعیت دشواری قرار دارد

يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب: 691554
نشریه «اسرائیل هیوم» که رابطه نزدیکی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دارد، نوشته است که خطرپذیری ایران، ترامپ را با وضعیتی دشوار روبرو کرده است.
رسانه اسرائیلی: ترامپ در وضعیت دشواری قرار دارد
به گزارش جهان نيوز، نشریه «اسرائیل هیوم» روز یکشنبه با اشاره به تحولات اخیر منطقه، نوشته است که خطرپذیری محاسبه‌شده ایران، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را در برابر مضعلی دشوار قرار داده است.

«یاکوف لاپین» نویسنده این یادداشت ساقط کردن پهپاد جاسوس آمریکا را بخشی از یک «راهبرد خطرپذیر اما روشن، مداوم و حساب‌شده» از جانب ایران توصیف کرده و نوشته است: «ایران می‌گوید برای ساقط کردن این پهپاد پیشرفته، از یک سامانه موشکی سطح به هوای تولید داخل استفاده کرده است. این کشور با این کار یک پیروزی تبلیغاتی ارزشمند در برابر ایالات متحده به دست آورد.»

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در محاسبات خود، دولت ترامپ را دارای «سطح تحمل بالا» ارزیابی کرده، حوادث اخیر در منطقه از جمله هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها و حمله به تأسیسات نفتی سعودی‌ها را به ایران نسبت داده است.

اسرائیل هیوم که با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روابط نزدیکی دارد، در مورد اهداف راهبرد نسبت‌داده شده به ایران، می‌نویسد: «ایران در حال ارسال این پیام به آمریکا و منطقه است که در برابر فشار اقتصادی تسلیم نمی‌شود و تحریم‌های اعمال‌شده علیه جمهوری اسلامی تنها به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود.»

این نشریه می‌افزاید: «ایرانی‌ها در انجام این کار، خطرپذیری با ریسک بالا را در پیش گرفته‌اند تا معضلی جدی برای دولت ترامپ ایجاد کند. واشنگتن باید بین مهار، که می‌تواند از سوی ایران چراغ سبزی برای حملات بیشتر تفسیر شود، و تلافی، که به نظر می‌رسد ایرانی‌ها مطمئن هستند می‌توانند آن را تاب آورند، یکی را انتخاب کند.»

به نوشته لاپین، «در هر صورت، ایران با درخواست‌های ترامپ برای بازگشایی پرونده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ همراهی نکرده و رویکردی اتخاذ کرده که هدف از آن ارسال این پیام به جامعه بین‌الملل است که تحریم‌های اقتصادی نمی‌تواند ابزاری برای اثرگذاری بر رفتار این کشور باشد.»

وی در ادامه با بیان این ادعا که روند کنونی به هیچ «گشایش دیپلماتیکی» منتج نمی‌شود، نوشته است که اسرائیل هم که با «نیروهای نیابتی ایران» در لبنان، سوریه و غزه روبروست، ممکن است به سادگی به درگیری میان ایران و آمریکا کشیده شود.

به گفته نویسنده، کابینه رژیم صهیونیستی این هفته دو بار برای بحث درباره ایران تشکیل جلسه داده و نتانیاهو وزرای خود را از اظهار نظر در مورد تنش‌های اخیر منع کرده است. یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در این مورد به پایگاه «یدیعوت آحارونوت» گفته است: «هر وقت که تنشی با ایران شکل می‌گیرد، ما قطعا باید نگران باشیم و خود را برای هر سناریویی آماده کنیم.»

در هفته‌های اخیر اعزام نیروهای نظامی آمریکایی به منطقه و تشدید تحریم‌های نفتی علیه ایران به بالا گرفتن تنش در منطقه منجر شده است. در راستای همین اقدامات تحریک‌آمیز، بامداد پنج‌شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا وارد حریم هوایی ایران شد و هدف سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و ساقط شد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک روز بعد مدعی شد که قصد داشته به بهانه ساقط شدن این پهپاد دستور اقدام نظامی علیه ایران را صادر کند، اما نهایتا از این تصمیم منصرف شده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» نگرانی از تبعات گسترده نظامی و سیاسی اقدام نظامی علیه ایران عامل اصلی صرف نظر کردن ترامپ از این تصمیم بوده است. علاوه بر این، دولت آمریکا نگران است که پهپاد ساقط شده واقعا آنطور که ایران اعلام کرده، وارد حریم هوایی ایران شده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اسرائيلى ها لال شدن عين سگ از ايران ميترسن نوبت شمام ميرسه
Iran, Islamic Republic of
سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک چرا به تجاوز اخیر آمریکا جنایتکار شماره یک به حریم هوایی ایران تاکنون واکنش نشان نمی دهند.