پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
المعلم :

ما خواهان آزادسازی سرزمین‌مان هستیم

پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 691122
وزیر خارجه سوریه در گفتگویی با المیادین به موضع گیری درباره موضوعات مختلف از جمله روابط با ترکیه، قطر و عربستان پرداخت.
ما خواهان آزادسازی سرزمین‌مان هستیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در گفتگویی با المیادین اعلام کرد: چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت نقش سازنده ای برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ایفا می‌کند. نزد مسئولان چینی تقویت روابط اقتصادی را احساس کردم تا سوریه نقطه شروع جاده ابریشم باشد. از چینی ها شنیدم که تصمیم به مقابله با تحریم های آمریکا دارند. چینی ها به دنبال رسیدن به توافق با آمریکاییها به گونه ای که منافع طرفین در نزدیکترین زمان موجود برآورده شود، هستند.

وی افزود: امیدواریم که سوریه با موقعیت سیاسی و جغرافیایی خود عامل ثبات کل منطقه باشد. برخی از کشورها که علیه ما توطئه کردند پشیمان شدند و برخی دیگر همچنان نیرنگ می زنند و برخی از آمریکا دستور می گیرند و دنباله رو آمریکا هستند.
المعلم گفت: سوریه، چین، روسیه و ایران به همراه هند در وضع ژئوپلتیک بهتر از قبل هستند.

وزیر خارجه سوریه درباره ادلب هم بیان کرد: توافق سوچی درباره ادلب از بین نرفته است اما از سوی ترکیه اجرا نشده است. ادلب استانی سوری است و آنچه ارتش سوریه در عملیات نظامی انجام می دهد در چارچوب اراضی سوری است. ما به احدی تعدی نکرده ایم و ما خواهان آزادسازی سرزمینمان هستیم و این حق مشروع ماست. ما به دنبال رویارویی نظامی با ترکیه نیستیم اما مبارزه ما با گروههای تروریستی موضوعی دیگر است. اگر ترکیه به تعهدات خود بر اساس توافق سوچی عمل می کرد، از خون های زیادی جلوگیری می شد.ترکیه راهکارهای زیادی در اختیار دارد که از آن جمله عقب نشینی نیروهایش از خاک سوریه است.
وی افزود: روند سیاسی ادامه دارد و درباره برخی اسامی و اقدامات اختلاف وجود دارد و این به معنی توقف آن نیست.

المعلم گفت: جین برای مبارزه با حزب اسلامی ترکستانی در سوریه وارد عمل نشده است. ما به دوستانمان در چین گفتیم ادوات نظامی، سیاسی و فرهنگی بدهید تا حزب الترکستانی را در سوریه شکست دهیم.

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: هر که سوریه را به عنوان کشوری دارای حاکمیت بر اساس قطعنامه های سازمان ملل به رسمیت می شناسد باید به تعهدش ارج نهد و آنرا اجرایی کند.

وی بیان کرد: اگر ترکیه نیروهایش را از سوریه بیرون نبرد و به مثابه نیروی اشغالگر است و تفاوتی میان آن و اسرائیل نیست. ترکیه باید از آموزش و تجهیز گروههای تروریستی خودداری کند. در صورت تعهد آنکارا به این موارد، احتمالاً این امر منجر به از سر گیری روابط دو کشور شود.شرطی برای ترکیه نمی‌گذارم تنها اصول و مبانی را گفته ام که منطق روابط دو کشور همسایه برآن استوار است. مشارکت یا عدم مشارکت ترکیه در نشست آستانه چیزی را عوض نمی‌کند. به نقش ترکیه نمی‌توان تکیه کرد زیرا سازنده نیست و حامی تروریسم است در حالی که نقش ایران و روسیه سازنده است.

ولید المعلم افزود: غرب در مسیر بازگشت آوارگان به سوریه مانع تراشی می‌کند و این موضوع را به شروط حل و فصل سیاسی مرتبط می‌کند. ما برای بازگشت آوارگان همه نوع تسهیلات می‌دهیم و متهم کردن ما بر خلاف آن، حرفی است که باطل از خواسته می‌شود.از همکاری با طرف‌های لبنانی که سیاست صادقانه ای در خصوص آوارگان در پیش بگیرند، صمیمانه استقبال می‌کنیم. با هر گروه لبنانی که از آوارگان استفاده سیاسی می‌کند، تعامل نمی کنیم. به توافق با وزیر امور آوارگان لبنان پایبندیم و ماموریت مدیر کل امنیت عمومی لبنان را آسان می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه در ادامه درباره از سرگیری روابط میان سوریه با قطر، ترکیه و عربستان هم گفت: قطر، ترکیه و عربستان تصمیمی برای از سرگیری روابط با سوریه ندارند. عادی سازی روابط با امارات و بحرین از حد افتتاح سفارتخانه های این دو فراتر نرفته است.وی بیان کرد: از دعوت عربستان یا کشور دیگر به مذاکرات آتی آستانه اطلاعی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *