جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۲
۴۹

پدافند سپاه پهپاد جاسوسی‌ آمریکا را در هرمزگان ساقط کرد +جزئیات بیشتر

پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 691104
پهپاد جاسوسی گلوبال‌هاوک آمریکا، بامداد امروز در سواحل هرمزگان، توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد.
به گزارش جهان نيوز، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد:

در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
 
مشخصات هواپییمای بدون سرنشینی که مورد هدف قرار گرفت
پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-۴ است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه +جزئیات

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسور‌های مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه +جزئیات

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه +جزئیات

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود.
 

بازتاب گسترده سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی سپاه
سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا در سواحل هرمزگان توسط پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران تاکنون بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

پایگاه العهد لبنان نوشت: سپاه پاسداران ایران پهپاد جاسوسی که به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران در سواحل استان هرمزگان وارد شده بود را سرنگون کرد.

شبکه المیادین نیز اعلام کرد: سپاه پاسداران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرده است.

اسپوتنیک عربی هم نوشت: سپاه پاسداران ایران از سرنگونی یک پهپاد جاسوسی آمریکا که وارد حریم هوایی ایران شده بود، خبر داده است.

این خبرگزاری افزود: وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفته بود که جدیدترین عملیات استقرار هزار نیروی آمریکایی در خاورمیانه شامل موشک‌های پاتریوت، پهپاد و هواپیما‌های شناسایی هم می‌شود.

عکس/ پهپاد جاسوسی آمریکا که سرنگون شد

روسیاالیوم نیز اعلام کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرده است که یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بامداد امروز در استان هرمزگان واقع در جنوب این کشور سرنگون کرده است.

این خبرگزاری افزود: با این حال سخنگوی پنتاگون گفته است که آمریکا برای جنگ با ایران تلاش نمی‌کند، اما ما آمده ایم از نیرو‌ها و منافع آمریکا در منطقه دفاع کنیم.

اسکای نیوز عربی وابسته به امارات متحده عربی هم در این باره نوشت: ایران ادعا کرده است که یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را در منطقه هرمزگان سرنگون کرده است، اما آمریکا تکذیب می‌کند.

براساس این گزارش، اسکای نیوز افزود: این در حالی است که سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که هیچ پهپادی به آن منطقه از ایران فرستاده نشده است.

پایگاه النشره لبنان هم تیتر زد: سپاه پاسداران ایران، پهپاد جاسوسی آمریکایی را پس از ورود به حریم هوایی ایران سرنگون کرد.

القدس العربی اعلام کرد: ایران از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی بر فراز اراضی خود خبر داده است و واشنگتن تکذیب کرده است. سپاه پاسداران با اعلام اینکه این پهپاد مدل گلوبال هوک بوده، بیان کرده است که سرنگونی این پهپاد با آتش پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسدران ایران در استان هرمزگان صورت گرفته شده است.

القدس العربی با اشاره به اینکه «بیل اوربان» سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرده است که هیچ پهپادی به منطقه مورد نظر ارسال نشده است، در ادامه نوشت: اوربان تنها به همین سخنان بسنده کرد و به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره‌ای نکرد.

همین پایگاه در ادامه نوشت: ارتش آمریکا پیش از این سرنگونی پهپاد این کشور توسط حوثی‌ها در ششم ژوئن گذشته را تایید کرده بود.

سپاه در کدام منطقه پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد؟

کوه مبارک یکی از شهر‌های استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد.

کوه مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه مبارک می‌افزاید.

سردار سلامی: مرزهای کشور خط قرمز ما است

آب و هوای منطقه کوه مبارک از نوع گرم و مرطوب می‌باشد و پوشش گیاهی بسیار ناچیزی در منطقه دیده می‌شود و میزان بارندگی‌های منطقه بسیار کم است. عمده فعالیت ساکنان این منطقه ماهیگیری است که این مسئله اهمیت بنادر صیادی این خطه از کشور را دوچندان می‌سازد.
 

آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد خود بر فراز تنگه هرمز را تایید کرد

ارتش ایالات متحده امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز استان هرمزگان، هدف قرار گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین خود را تایید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کاپیتان «بیل اوربان» در نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» (که از سوی ایران تروریستی اعلام شده است) با تایید هدف قرار گرفتن یک پهپاد خود در جایی نزدیک ایران، اما مدعی شد که هیچ هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی امروز در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

«لوکاس تاملینسون» خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: «پهپاد مدل "تریتون MQ-4C" متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط موشک زمین به هوای ایرانی‌ها بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است».


 
دیگر مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  شبکه «کان» تلویزیون رژیم صهیونیستی، بدون تکذیب ساقط شدن پهپاد خود توسط ایران گفت: «هواپیمای بدون سرنشین ما امروز در آسمان ایران نبوده بلکه در حریم هوایی بین‌المللی در حال عملیات بوده است».

واکنش شمخانی به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

پهپاد «تریتون MQ-4C» ساخته کمپانی نظامی «نورثروپ گرومن» در ایالت ویرجینای آمریکا، مدل پیشرفت سری هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به «گلوبال هاوک» است که به‌صورت ویژه مقاصد اطلاعاتی، شناسایی و جاسوسی برفراز اقیانوس و مناطق ساحلی طراحی شده است.

این پهپاد آمریکایی مجهز به حسگرهای 360 درجه، سیستم‌های ضد یخ‌زدگی (به دلیل پرواز در ارتفاع بالا) و محافظت در برابر صاعقه است. نیروی دریایی آمریکا اولین نیروی مسلحی بود که عملیاتی کردن این هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرد.

پهپاد تریتون MQ-4C توانایی عملیات 24 ساعته (در هر بار بلند شدن) و پرواز در ارتفاعی بالاتر از 16 کیلومتر با برد عملیاتی بیش از 15 هزار کیلومتر را دارد. تولید هر فروند از این پهپادها برای کمپانی نورثروپ گرومن حدود 180 میلیون دلار هزینه به‌دنبال دارد.

در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی  امریکایی  پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران اسلامی در ساعات اولیه بامداد امروز مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای به تشریح جزئیاتی از این اقدام پرداخت.

در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت 14 دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.

کدام سامانه پدافندی پهپاد آمریکایی را ساقط کرد؟

این اطلاعیه افزوده است: این هواپیمای بدون سرنشین  در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی  ایران ، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می شود.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت 4 و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان  شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید.

گفتنی است:هواپیمای گلوبال هاوک یا RQ-4C یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میلیون دلار قیمت دارد.

 

سنتکام اذعان کرد که ایران پهپاد آمریکایی را ساقط کرده است

ستاد فرماندهی نیروهای تروریست آمریکا در خاورمیانه «سنتکام» امروز پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که یک فروند پهپاد این کشور توسط ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

در بیانیه سنتکام در این خصوص آمده است: فرماندهی مرکزی ایالات متحده می‌تواند تأیید کند که یک هواپیمای شناسایی شبکه نظارت گسترده نیروی دریایی ایالات متحده توسط سیستم موشکی زمین به هوای ایرانی ساقط شده است.

در بیانیه صادره از سوی سنتکام ادعا شده است که این پهپاد «در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز تنگه هرمز در ساعت ۱۱:۳۵ شب گذشته به وقت بین‌المللی» هدف قرار گرفته است.

بیانیه مذکور مدعی است: گزارش‌های ایران مبنی بر اینکه این هواپیما بر فراز این کشور بود، غلط است. این یک حمله بی‌دلیل به یک دارایی نظارتی ایالات متحده در حریم هوایی بین‌المللی بود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Turkmenistan
با سلام ودرود و دعا جهت بازوان دشمن شکن نظام ابرقدرت اسلامی ایران .
Turkmenistan
اگر همه دانش آموزان به حرف مبصر کلاس می کردند چه می شد ؟؟!!
Turkmenistan
...
مگر!!
Iran, Islamic Republic of
مگر آمریکایی ها هم جهان نیوز رو می خونن که نظر منفی دادن!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مهمتر از زدن این پهپاد توان شناسایی این پرنده ضد رادار هست با این حساب F-22 و F-35 باید یه فکری واسه خودشون بکنن
البته هیچ پرنده ای استیلت ۱۰۰% نیست ولی حسابی با این کشف و شناسایی و هدف قرار دادن حال کردیم پنجشنبه جالبی بود
Iran, Islamic Republic of
....
اکبر
Iran, Islamic Republic of
تا چشم ترامپ در بیاد .
Iran, Islamic Republic of
یکی از دندانهای شیطان افتاد .
Denmark
یه چشمش هم کور شد!!
Iran, Islamic Republic of
از چند تا؟ اونا هزاران هزار بهپاد و جنگنده دارن. یکیش یه دونه موی ابرو هم محسوب نمیشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اینو نگی چی بگی خودفروخته!!!
Iran, Islamic Republic of
گفتم که ذوق مرگ نشی فکر کنی نیروی هوایی شیطان بزرگ کلا دو تا پهپاد داشته که یکیش را زدین و یکی دیگه بیشتر نداره.
پاسخ به 21:17
Iran, Islamic Republic of
مهم این است که ساقط کردن این پهباد اثبات کرد شیطان بزرگ هیچ غلطی نمی تواند بکند.
Iran, Islamic Republic of
توچرادرانشای لغات اینقدربه صراحت مامردم ایران راشماوخودتوازنیروهای شیطان بزرگ خطاب قرارمی ی!!!! یعنی توآلبانی خوب توجیه نشدی اینقدرراحت خودت لوندی ???
میترا
Iran, Islamic Republic of
اینقدر به خودت فشار نیار.آمریکاتون هیچ غلطی نتونست بکنه ههههههه
Iran, Islamic Republic of
از چند تا
Iran, Islamic Republic of
پس چندتا؟!! جمع کن بابا
Iran, Islamic Republic of
فقط نظر شمخانی کجاست؟!
Iran, Islamic Republic of
خبر مسرت بخشی بود درود و سلام خدا به مجاهدان راه خدا.
Iran, Islamic Republic of
حالا هالیوود فیلم میسازه سقوط شاهین جهانی،کلوبال بلک هاوک داون 2،بعد راکی و رمبو و جان کلود میان ما رو میکشن میرن.خخخخ
Iran, Islamic Republic of
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
کاش آنقدر سالم مانده باشد که بتوان مهندسی معکوس کرد آنوقت ما هم آرکیو 4 داریم.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
جناب بهتر نیست ما هم برای یکبار هم که شده طرح از خودمون بدهیم و یک چیزی را بسازیم که قبلا نبوده؟؟ تا کی میخواهیم دنبال این باشیم که ببینیم امریکاییها چی میسازند و ما به هر نحوی اون را گیر بیاریم و ببینیم چجوری ساختند و کپی کاری کنیم. با گپی کاری کردن به جایی نخواهیم رسید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
الله اکبر - درود بر سربازان گمنام امام زمان و درود بر رزمندگان اسلام
Iran, Islamic Republic of
زنده بادسپاه اسلام
ممد
United States
اومده بوده فضولی.....!!! فضولو بردن جهنم..... گف هیزمش تره!!!
Iran, Islamic Republic of
دوران بزن ودرروتمام شد!
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
Down with usa

باید از آمریکا به دلیل نقض حریم هوایی شکایت کنیم.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
خودشون گفتند که مدل MQ-4C Triton بوده.

مدل جدید هم بوده.

اولین پرواز 2013
اولین بار معرفی 2018

الان آهن پاره شده.
Iran, Islamic Republic of
هزینه ساخت هر کدام به همراه تحقیق و توسعه: 223 میلیون دلار !

خسارت 223 میلیون دلاری آمریکا !
Iran, Islamic Republic of
گاو شیرده مجبوره که خسارتش رو پرداخت کنه !

عربستان باید بیشتر از آمریکا عزادار باشه
Iran, Islamic Republic of
فرداست که موقع دوشیدن گاو شیرده چنان فشاری به پستان این حیوان بیاورند که به جای شیر خون بچکد حیوونکی گاو شیرده!!!
Iran, Islamic Republic of
ترامپ بیچاره چه فکری می کرد چی شد !

تازه اول کاره.

دوران ذلت و حقارت آمریکا شروع شده.
دیده بان
دو هزار و هشتصد و شصت میلیارد تومن ظرف چند ثانیه دود شد و رفت هوا
عمار
Iran, Islamic Republic of
-ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم
-پاینده وپیروزباد سربازان امام خامنه ای .سپاه اسلام پیروز است واین نوید پروردگار است .
Sweden
حیف شد این 200 میلیون دلاری رو منهدم کردند
اصلا میتونستند یک مذاکره برد برد می کردند
این یارو که 25 میلیون دلار پول چایی وزارت نفت و داشته می برده می دادند
این رو هم با خودکار وادار به نشستن می کردند
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک منتقد نسبت به مدیریت قوای سه گانه ، با تمام وجود سرشار از غرور شدم و به سپاه مقتدر و ارتش قدرتمندمان افتخار می کنم.
Iran, Islamic Republic of
220/000/000 میلیون دلار !!!
چه ضربه ای زدیم به آمریکا .
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
نمی دانیم نیروهای امریکا و انگلیس چرا کور تشریف دارند! هر وقت وارد آبهای سرزمینی ایران می شوند بودن در محدوده ایران را انکار می کنند.روزی تفنگداران امریکا در جزیره فارسی بودند و روزی دیگر نیروهای انگلیسی در آبهای سرزمینی ایران آمدند،هر دو بار هم مثلا اشتباه کرده بودند.
Iran, Islamic Republic of
مارا به خیر دلتمردان امیدی نیست از زحمات دلیرمردان سپاه پاسداران سپاسگزاریم.
Iran, Islamic Republic of
دستتون درد نکنه. خدا قوت.
راستی نگفتید با چه موشکی زدن؟
Iran, Islamic Republic of
آمریکا افتاده گوشه رینگ. ایران هم داره میزنه. دیروز ضربه اطلاعاتی، امروز ضربه نظامی. زنده باد. دنیا بفهمه و مسیرش رو عوض کنه که به نفعشه. مخصوصا عربستان و اطرافیانش
Iran, Islamic Republic of
آخي
Iran, Islamic Republic of
اذیت شدی؟!!
علی
Iran, Islamic Republic of
این پهپاد جاسوسی از امارات بلند شده باید یک گوشمالی حسابی هم به امارات داد.
Iran, Islamic Republic of
الله اکبر
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر امریکا
درود بر رزمندگان اسلام