پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار

چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 691056
چهارآیین از افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و مرغ گرم ۱۱ هزار تومان است.
افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار
به گزارش جهان نيوز، برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری نزدیک ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۱ هزار تومان است.
 
وی پرداخت حقوق کارمندان و کارگران و واریز یارانه‌ها را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: باتوجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که تا چند روز آینده قیمت مرغ مجدد ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یابد.

چهار آیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان حداقل یک هزار و ۷۰۰ تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه اعلام نرخ مصوب همچنان در پیچ و خم کار‌های اداری است، بیان کرد: اگرچه قرار بود در ۲۰ خرداد جلسه ستاد تنظیم بازار برای بررسی و اعلام نرخ مصوب تشکیل شود، اما بنا به دلایل نامعلوم این جلسه برای بار دوم به تعویق افتاد، تاکنون زمان مشخصی از سوی ستاد تنظیم بازار برای اعلام نرخ مصوب اعلام نشده است چرا که بررسی قیمت تمام شده محصول از سوی کارشناسان همچنان ادامه دارد.

وی با انتقاد از افزایش هزینه‌های تولید گفت: در کمتر از یک‌ماه گذشته قیمت واکسن طیور ۳ برابر و قیمت برخی مکمل‌های خوراک از جمله لیزین و متیونین ۵ برابر رشد داشته که این امر هزینه تمام شده تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.
چهار آیین با اشاره به اینکه نرخ نهاده‌های دامی در بازار بالاست، افزود: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ذرت یک هزار و ۷۵۰ تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انحصاری در بازار مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود تعداد بالای مرغداران در کشور، انحصار یا دست‌های نامرئی در بازار وجود ندارد که بتواند در افزایش قیمت نقش ایفا کند، به همین دلیل دولت باید قیمت گذاری مرغ را رها کند و مدیریت قیمت را به عرضه و تقاضا واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه ایران سهم چندانی در صادرات مرغ به کشور‌های همسایه ندارد، گفت: با وجود آنکه سالانه ۳ میلیون تن به کشور‌های اطراف مرغ صادر می‌شود، اما به سبب دخالت نابجای وزارت صمت، سهم ایران به یک درصد نمی‌رسد.

چهار آیین در پایان با انتقاد از این مسئله که نوسان قیمت مرغ ارتباطی به صادرات ندارد، تصریح کرد: سالانه ۳ هزار تن مرغ به کشور‌های اطراف صادر می‌شود و از آن جا که این میزان مصرف یک هفته کشور را تشکیل می‌دهد، پس چطور ممکن است که در افزایش قیمت تاثیر گذار باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: مرغ گوشت گرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *