کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تیم زنگنه توانایی دور زدن تحریم‌های نفتی را ندارد

29 خرداد 1398 ساعت 0:00

در حالی که وزیر نفت از رفت و آمد مشتریان قلابی در وزارت نفت خبر می‌دهد، برخی نمایندگان علت مشکلات فروش نفت را در ضعف عملکرد زنگنه میدانند.


به گزارش جهان نیوز، این روزها میزان صادرات نفت ایران کاهش یافته که علت آن هم دشواریهایی است که برای فروش نفت کشورمان بوجود آمده است. آمریکا تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران را به شدت افزایش داده است و مسئله فروش نفت برای کشور به یک چالش مبدل شده است.

در همین رابطه وزیر نفت از مراجعه مشتریان قلابی با هدف به دست آوردن اطلاعات از شرایط فروش نفت ایران خبر داده و مدعی شده است که روزانه ۱۰ نفر برای خرید نفت مراجعه می‌کنند که ۷۰ درصد آنها مشتری واقعی نیستند و می‌خواهند اطلاعات بگیرند که ایران چطور نفت می‌فروشد و چطور می‌خواهد پول‌هایش را دریافت کند.

اما به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس، هرچند فروش نفت در این شرایط سخت است ولی نشدنی نیست. به همین علت در یک سال گذشته که روش سنتی فروش نفت نمی‌توانست کارایی داشته باشد، اختیارات کافی را در جلسه سران قوا به وزارت نفت برای فروش نفت از دو مسیر مذاکره مستقیم (یا همان اتاق تاریک) و عرضه نفت در بورس انرژی دادند.

این اختیارات شامل تغییر روش در فروش و نیز اعمال تخفیفات مناسب با هدف ایجاد جذابیت برای مشتری به منظور خرید نفت است. ولی هم اکنون در فروش نفت توفیقات چندانی حاصل نشده است و شاهد کاهش چشمگیر میزان آن در ماه‌های اخیر هستیم.

کارشناسان اذعان دارند این موضوع بیش از آنکه به اختیارات دولت مربوط باشد، مرتبط با عملکرد مدیران نفتی دولت است و با جایگزینی مدیران فعلی با افراد فعال و پرانگیزه مشکل فروش نفت تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

در همین رابطه مجید ناصری‌نژاد، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت نفت به روزنامه جام جم گفت: آقای زنگنه سابقه زیادی به عنوان وزیر در وزارت نفت را دارند و انتظار می‌رفت با تجربه‌ای که در اختیار دارند عملکرد مناسبی در این زمینه داشته باشند اما آنچه اتفاق افتاد و شاهد هستیم با توقعی که از وزیر نفت داریم فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه راه‌های دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و نباید با تهدید دشمن ترسید و تسلیم شد، تاکید کرد: عملکرد وزارت در کل راضی‌کننده نیست و انتظار می‌رود نسبت به اصلاح رویه اقدامات لازم را انجام دهد.

احمد سالک، نماینده مردم اصفهان هم معتقد است، وزارت نفت در زمینه دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت کوتاهی‌های زیادی انجام داد اما جمهوری اسلامی ایران این کوتاهی را جبران کرد و اکنون صادرات نفت انجام می‌شود.

سید جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این باره گفت: ظرفیت فروش نفت ایران بیش از میزانی است که اکنون انجام می‌شود و نیاز است که وزارت نفت در این زمینه تلاش بیشتری کند.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو دیگر مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص عملکرد وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت ایران گفت: به نظر می‌رسد مسئولان وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم توانایی دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت را در سطح دولت‌های نهم و دهم ندارند.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بازار جهانی و مؤلفه‌هایی که در وزارت نفت وجود دارد، به راحتی امکان فروش نفت ایران وجود دارد ولی متاسفانه عزم و اراده جدی برای این کار در مجموعه دولت وجود ندارد.


کد مطلب: 690927

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/690927/تیم-زنگنه-توانایی-دور-زدن-تحریم-های-نفتی-ندارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com