جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴

یکه تازی آمریکا در مسابقه تسلیحاتی جدید

پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 690153
آمریکا تلاش دارد که فروش سلاح در دنیا را به طور انحصاری در دست بگیرد. این اقدامات واشنگتن در راستای مسابقه تسلیحاتی جدیدی است که در خاورمیانه و شرق دور آغاز شده و آغازگر آن نیز ایالات متحده است.
یکه تازی آمریکا در مسابقه تسلیحاتی جدید
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، بسیاری از تحلیلگران این روزها از جنگ جهانی سوم سخن می‌گویند جنگی که به گفته تحلیلگران نه در حوزه نظامی بلکه جنگی اقتصادی و عموماً در حوزه تسلیحاتی و تکنولوژیکی خواهد بود در واقع این جنگ نیز همانند آنچه در پیش از دهه ۹۰ در جریان بود، جنگی سرد خواهد بود.

پنتاگون اعلام کرده که برای جلوگیری از روسیه و چین به سعودی‌ها سلاح می‌فروشد. پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا اعلام کرده که ایالات متحده به تأمین سلاح برای عربستان و امارات متعهد است در این فضای تهدید آمیز اگر عربستان و امارات نتوانند از آمریکا تسلیحات بخرند به سراغ چین یا روسیه خواهند رفت.
هفته گذشته سنای آمریکا اعلام کرد که سناتورها در ۲۲ قطعنامه مانع از اجرای قراردادهای تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان و امارات خواهند شد. این سناتورها معتقدند که دولت ترامپ وارد فروش‌های تسلیحاتی بی‌سابقه ای شده است.

در اواخر سال گذشته نیز منابع نزدیک به دولت ژاپن اعلام کردند که این کشور برای مقابله با تهدید روسیه و چین در منطقه از آمریکا تسلیحات نظامی خریداری خواهد کرد. این تسلیحات شامل جت‌های پنهان کار و موشک‌هایی با برد بلند بود.

اگر چه برخی تحلیلگران برنامه تجهیز تسلیحاتی ژاپن و قدرت نمایی این کشور در برابر چین و روسیه را نشان بلندپروازی‌های توکیو برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای می‌دانند. اما این اقدام ژاپن بیش از هر چیز کمک به رقابت‌های تسلیحاتی آمریکا در جهان است.

در مقدمه برنامه ده ساله دفاع ژاپن که ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸/ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ به تأیید آبه شینزو، نخست وزیر این کشور رسید آمده بود: «ایالات متحده آمریکا هنوز قدرتمندترین کشور دنیاست، اما هنگامی که گرایش‌های ملی گرایانه و رقابت‌های منطقه‌ای روی می‌دهد و چین و روسیه نظم جهانی را به چالش می کشند، توجه به رقابت‌های استراتژیک با این کشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.»

در شهریور ماه سال گذشته آمریکا یک نهاد نظامی چین را به دلیل خرید جنگنده و سیستم دفاع موشکی از روسیه تحریم کرد، اقدامی که با محکومیت مسکو و پکن روبرو شد. روسیه و چین درباره این تحریم‌های جدید واشنگتن که برای اولین بار شامل چین نیز شد هشدار دادند که این اقدام ممکن است برای آمریکا عواقبی داشته باشد.

اما آمریکا تهدید کرده است که در مورد سایر مشتریان تسلیحات روسیه نیز تحریم‌های مشابهی وضع خواهد کرد. سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، واشنگتن را به در پیش گرفتن روش‌های ناعادلانه و اعمال فشار برای بیرون راندن روسیه از بازار بین المللی تسلیحات متهم کرد. دمیتری پسکوف گفت: «این یک رقابت ناعادلانه و ناصادقانه است. تلاشی برای استفاده از روش‌های خلاف قانون بازار و تجارت بین المللی با هدف تضعیف مهمترین رقیب تولید کننده‌های آمریکایی است.»

آمریکا به دنبال استیلا و در دست گرفتن کل بازار فروش تسلیحات در دنیا است و نمی‌خواهد در این حوزه رقیبی داشته باشد.پس از آنکه آمریکا و سپس روسیه توقف اجرای تعهدات خود در چارچوب پیمان مربوط به نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط و امکان تولید تسلیحات نظامی جدید را اعلام کردند. سیستم کنترل تسلیحات که پس از جنگ سرد ایجاد شده بود فرو پاشید.

به نظر می‌رسد در حال حاضر واشنگتن مایل است تا نظریه توازن نیروها و بازدارندگی، به‌نحوی که منافع بیشتری برای آمریکا داشته باشد مورد تجدید نظر قرار بگیرد و به همین دلیل هم آنها قصد دارند از اجرای تعهدات خویش در قبال پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط خودداری کنند.

تصمیم دونالد ترامپ درباره پیمان موشکی، در حقیقت در راستای همان شعار معروف «آمریکا قبل از همه» است و دقیقاً در این جهتگیری حرکت می‌کند که نظریه توازن نیروها و بازدارندگی با شروط جدیدی که بیشتر به‌نفع آمریکا باشد تغییر کند و از سوی دیگر، آزادی عمل بیشتری به دولت آمریکا برای تقویت توان نظامی و سیاسی این کشور در جهان بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
‌1 - آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌2 - اروپا جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌3 - عربستان جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌4 - امارات جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌5 - بحرین جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌6 - اسرائیل جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌7 - سازمان ملل خیانتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
‌8 - شورای امنیت سازمان خیانتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است
‌9 - شورای حقوق بشرسازمان ملل خیانتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون عامل اصلی آشوب‌ها در منطقه است.
ب
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
صنعا زیر بمباران متجاوزان سعودی
صنعا زیر بمباران متجاوزان سعودی
پنج‌شنبه 23 خرداد 1398 - 13:18

جنگنده های متجاوز سعودی - اماراتی از صبح امروز صنعا پایتخت یمن را زیر حملات سنگین خود قرار دادند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر در سایه سکوت سازمان های بین المللی جنایتکار شماره یک در سراسر منطقه و دنیا تروریسم به راه انداخته است.