جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پوتین: روابط روسیه و آمریکا در حال فروپاشی

پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 690144
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به سیاست اعمال تحریم‌ها از جانب آمریکا، یادآور شد که روابط مسکو و واشنگتن هر روز رو به وخامت بیشتری می‌رود و لازم است تا تصمیم سازنده‌ای برای همکاری‌های اقتصادی دوجانبه گرفته شود.
پوتین: روابط روسیه و آمریکا در حال فروپاشی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «میر»، اعلام کرد که روابط روسیه و آمریکا رو به وخامت است و هر روز بدتر و بدتر می‌شود.

وی گفت: «طی چند سال اخیر دولت کنونی ایالات متحده در رابطه با روسیه ده‌ها تصمیم مختلف مربوط به اعمال تحریم‌ها اتخاذ کرده و این مسئله گویای رو به وخامت رفتن روابط دو کشور است.»

رئیس جمهوری روسیه گفت: «امیدوارم که در روابط ما با همتایان غربی، از جمله شرکای آمریکایی، عقل سلیم در نهایت غالب شود. امیدوارم پس از نشست سران گروه 20 در ژاپن، روسیه و آمریکا بتوانند به تصمیم گیری سازنده‌ای در جهت ایجاد شرایط لازم با ثبات برای ادامه همکاری‌ها در زمینه اقتصادی بین دو کشور دست یابند.»  
پوتین در رابطه با تنش در روابط آمریکا و چین تاکید کرد، بین این دو کشور، بعنوان دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان، روابط خاصی در عرصه تولیدات و در عرصه مالی وجود دارد و روسیه هیچ دخالتی در روند مذاکرات بین مقامات واشنگتن و پکن نمی‌کند.  

وی توضیح داد: «چین یک کارخانه عظیم تولید کالا برای کل جهان، ازجمله برای ایالات متحده است. آمریکا در این کشور تولیداتی داشته و موقعیت شغلی ایجاد کرده و چین هم تولیدات خود را در بازارهای جهانی و بخش قابل توجهی از آنها را در بازارهای آمریکا به فروش می رساند.»

رئیس جمهوری روسیه در عین حال با اشاره به توسعه روابط دوجانبه بین مسکو و پکن، تاکید کرد که روسیه و چین به راستی دارای روابطی بسیار عالی و بی نظیر هستند. دو کشور شریک راهبردی یکدیگر به معنای واقعی کلمه بشمار می‌روند که به هیچ وجه چنین چیزی را نمی‌توان درباره روابط روسیه و آمریکا گفت.   

نگرانی روسیه از اوضاع خاورمیانه، برجام، کره شمالی و افغانستان
ولادیمیر پوتین همچنین اعلام کرد که بدون تردید روسیه نگران مسائل و مشکلات در منطقه خاورمیانه، اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و کره شمالی است. ضمن اینکه با دقت بسیار روند اوضاع در افغانستان را زیر نظر دارد.   

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال دیگری در باره نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای که قرار است 14-13 ژوئن (24-23 خرداد) در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) برگزار شود، یادآور شد که امروزه سازمان همکاری‌های شانگهای به یک سازمان بسیار جدی و گسترده تبدیل شده و وظایف پیش روی آن مورد توجه بسیاری از کشورهای منطقه است که در واقع 18 کشور- اعضای دائم و ناظرین در آن را در بر می‌گیرد و این مسئله اهمیت فعالیت این سازمان را به خوبی نشان می‌دهد.   

پوتین درباره دورنمای روابط روسیه و اوکراین اعلام کرد که برغم تمایلات منفی مقامات کی‌یف، مسکو به برقراری روابط متقابل با این کشور که روندی غیرقابل اجتناب است، علاقه دارد و ابراز امیدواری کرد که رهبران جدید اوکراین بتوانند اقدامی برای ازسرگیری روابط دوجانبه انجام دهند.
به گفته وی، روابط بین دو ملت برادر (روسیه و اوکراین) باید دیر یا زود از سر گرفته شود، البته این مسئله بستگی به اقدامات رهبران سیاسی کنونی در اوکراین خواهد داشت.   

رئیس جمهوری روسیه همچنین اعلام کرد که توکایف، رئیس جمهوری جدید قزاقستان در مسکو تحصیل کرده و به خوبی با روسیه آشایی دارد و می‌توان تصور کرد که وی بدون تردید خط مشی نظربایف در توسعه روابط با مسکو را ادامه خواهد داد، چرا که اتحاد دو کشور در عرصه‌‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، علمی و انسانی، بسیار مستحکم است.   
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *