جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
مسکو:

اروپا اراده لازم برای همکاری با ایران را ندارد

پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب: 690090
معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات هسته ای و موشکی معتقد است که اروپا اراده و پویایی لازم برای ایجاد مناسبات و تعاملات سازنده اقتصادی با ایران در راستای حفظ توافق هسته ای را ندارد.
اروپا اراده لازم برای همکاری با ایران را ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، سرگئی ریابکوف چهارشنبه شب پس از دیدار با معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد و افزود: روسیه از اینکه اروپایی ها خواستار همکاری با ایران در بخش انرژی نیستند بسیار متاسف است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که آنها (دیگر اعضای اروپایی برجام) در انجام این کار ناتوان هستند چرا که اراده سیاسی لازم برای برقراری ارتباط و تعامل سازنده اقتصادی با ایران برای خرید محصولات صادراتی این کشور در حوزه انرژی و دادن فرصت لازم به آن برای دریافت درامدهای خارجی دیده نمی شود.

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه این را هم گفت که در صورت تغییر نکردن شرایط فعلی، اوضاع برجام پیچیده تر هم خواهد شد حال آنکه روسیه به دنبال جلوگیری از این اتفاق است.

وی ادامه داد: ما ایرانی ها را که قصد دارند در مقابل اقدامات آمریکا از میزان تعهدات خود در برجام بکاهند درک می کنیم اما این مساله را هم پنهان نمی کنیم که خروج ایران از پیمان ان‌پی‌تی را درست نمی دانیم چرا که معتقدیم این مساله ضربه سنگینی به امنیت جهان و منطقه وارد می کند.

۱۸ اردیبهشت ماه پارسال دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به صورت یکجانبه و با وجود آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش را اعلام کرد از برجام خارج شد و مدتی بعد علاوه بر قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی، تمام توان خود را برای به صفر رساندن فروش نفت ایران به کار بست.

کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه اعضای اروپایی توافق هسته ای با محکوم کردن اقدام آمریکا در خصوص برجام تا امروز تنها به حمایت سیاسی از ایران ادامه داده اند هر چند که در خصوص دیگر مسائل از جمله موشکی مواضع نزدیکی به آمریکا دارند و در خصوص برجام نیز تاکنون اقدام عملی از سوی آنان دیده نشده است.

ایران نیز به تازگی و در یک سالگی خروج آمریکا از توافق هسته ای به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و اعلام کرد که هر زمان که خواسته‌های تهران تأمین شود؛ ایران نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهد گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *