جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

دولت هیچ سیاستی برای تأمین زمین مسکن ندارد

پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 690051
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با‌اشاره به اینکه حداقل 50 درصد قیمت تمام شده مسکن مربوط به قیمت زمین است، گفت: دولت هیچ سیاستی برای حوزه زمین ندارد.
دولت هیچ سیاستی برای تأمین زمین مسکن ندارد
به گزارش جهان نيوز، فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از نامناسب بودن فضای کسب و کار در حوزه تولید مسکن، اظهار داشت: 60 درصد درآمدهای شهرداری از حوزه مسکن است یا سازمان امور مالیاتی، سازمان نظام مهندسی، کارخانه‌های تولید و... همه از قِبل حوزه مسکن درآمد کسب می‌کنند.
 
وی افزود: در این بین انبوه‌ساز وجود دارد که باید تمام هزینه‌ها را از مردم بگیرد و بخش عظیم سرمایه خودش را برای تولید مسکن صرف کند و آن را تحویل دهد. در این شرایط انتظار دارند با هزینه‌های سرسام‌آور مردم صاحب مسکن شوند. هر وقت که شکاف بزرگی در قیمت مسکن روی داد دشمنی فرضی تحت عنوان سوداگر را پیدا می‌کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: وضعیت ساخت و سازهای مسکن در کشور خوب نیست، دولت هیچ سیاستی برای حوزه زمین ندارد.

پورحاجت اضافه کرد:‌ همه کارشناسان اعلام می‌کنند که حداقل 50 درصد از قیمت تمام شده مسکن مربوط به قیمت زمین است. سیاست دولت برای تامین زمین جهت تولید مسکن چیست؟ اگر دولت به دنبال این است که انبوه‌سازان خانه‌های ویلایی قدیمی را تخریب کرده و یک خانه را به 10 واحد تبدیل کنند که به این کار سیاست نمی‌گویند.

به گفته وی، این تراکم‌فروشی و شهرفروشی است؛ غیر از این نیست. باید در بخش تولید مسکن برنامه‌ها مشخص باشد. حتی در بحث بازآفرینی که به نظر می‌رسد تلاش زیادی شد اما واقعیت آن است که وزیر سابق راه و شهرسازی سال گذشته گفته بود که دستگاه‌های دولتی حدود 40 متر برای ساخت مسکن زمین به وزارت راه دادند.

وی اظهار کرد: واقعا آیا دولت به این بزرگی که در همه امور دخالت می‌کند در محله‌های هدف بازآفرینی شهری 40 متر زمین دارد؟ آیا وقتی سیاست اصلی دولت در حوزه بازآفرینی است فقط موجودی املاکش 40 متر است. اینها سؤالات اساسی هستند که پاسخ آنها مشخص نیست.

کاهش 32 درصدی معاملات مسکن طی سال گذشته
در همین زمینه، مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: در ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۷۰۲ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۱ درصد کاهش یافته است. این مقدار افت معاملات، بیشترین مقدار کاهش سالیانه از دی‌ماه سال گذشته تاکنون را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که اوضاع معاملات در کل کشور نسبت به تهران مقداری بهتر است، گفت: ۳۱ هزار و ۱۰۸ قرارداد خرید و فروش مسکن طی ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۸ منعقد شده است. این تعداد نسبت به ۲۰ روز ابتدای خردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۲ درصد کاهش یافته و نشان از اوضاع مناسب‌تر معاملات در کل کشور نسبت به شهر تهران دارد.

رئیس‌اتحادیه مشاوران املاک در تحلیل شرایط کنونی بازار مسکن گفت: نوسانات نرخ ارز و اثرات اقتصاد کلان تأثیر خود را ابتدا با رشد قیمت و سپس با افت معاملات در بازار مسکن نشان داد. افزایش قیمت، طبیعتاً رابطه معکوسی با نرخ معاملات دارد و هرچه به سمت بالا حرکت کند، معاملات پایین می‌آید.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار در سال جاری اظهار کرد: انتظار داریم با روند کاهشی که قیمت ارز در هفته‌های اخیر داشته شاهد ثبات نسبی بازار مسکن باشیم. اگر نوسانات چندانی در حوزه ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژی نداشته باشیم پیش‌بینی ما این است که نرخ رشد قیمت مسکن در سال جاری پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.

گفتنی است، روز گذشته نیز در همین صفحه نوشتیم: براساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه نیز 12 میلیون و 673 هزار تومان بوده که نسبت به فروردین ماه، 12.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بیش از دو برابر شده است.

لازم به ذکر است، برنامه دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بر اساس تاکید حسن روحانی رئیس‌جمهوری در همان ابتدای تشکیل دولت یازدهم بنا بود در قالب طرحی با عنوان «بازآفرینی شهری» اجرایی شود. با این حال هم‌اکنون تاکتیکی که متولی بخش مسکن در دولت پیش‌گرفته (مانند کلنگ‌زنی پروژه حدود 2000  واحدی شهر جدید اندیشه) حکایت از عبور بی‌صدای دولت از طرح بازآفرینی شهری با هدف اصلی نوسازی هسته فرسوده شهرها دارد.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
بفرما نداشته ونخواهد داشت خیال همه راحت.........؟