کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حذف ۱۰۰ میلیون کار کودک در ۸۵ کشور دنیا

22 خرداد 1398 ساعت 14:05

جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه کودک با اشاره به حذف 100 میلیون کار کودک در 85 کشور گفت: سازمان بین‌المللی کار اقداماتی برای رفع مشکلات کودکان کار انجام داده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، آرش نصراصفهانی سرپرست اداره مطالعات معاونت اجتماعی شهرداری تهران در نشست تخصصی «تهران شهری برای همه کودکان»، اظهار داشت: در زمینه کودکان خیابانی همه مسئله فضای شهری را در نظر می‌گیرند و نه وضعیت کودکان را بر همین اساس در تقسیم‌بندی‌های مختلف برای ساماندهی این مسئله کودکان بر اساس محل اقامت خود به طور مثال به افغانستان برگردانده می‌شوند و سیاست‌های این چنینی که برگرفته از این مسئله است، راه‌حل را حذف کودکان کار می‌دانند.

وی افزود: باید موضوع کودکان کار را به صورت بنیادی حل کرد و اصلاح قوانین برای حمایت از کودکان ضرروت دارد و تنها پاک کردن کودکان از فضای عمومی نباید مدنظر باشد.  سرپرست اداره مطالعات معاونت اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: توجه به پیامدها و علت‌های بروز کودکان کار و نقش سازمان‌ها و نهادها و مردم در پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است.

نصراصفهانی گفت:‌در شهر تهران آنچه از سال‌های پیش مدنظر قرار گرفته این بوده که به جای تمرکز بر روی اقدامات قهری موضوعات دیگری را مدنظر قرار دهند که تغییر نظام جمع‌آوری و تفکیک پسماند از جمله راهکارهایی است که شرایط مولد کار کودکان را تغییر می‌دهد. 

وی تأکید کرد: باید کانون توجه بر روی اصلاح بخش‌ها مقابله با شبکه‌های فساد و تغییر در موضوعاتی همچون نظام جمع‌آوری و تفکیک پسماند است.در ادامه این جلسه، پیام روشنفکر جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه کودک با اشاره به تجربه‌های بین‌المللی در زمینه ساماندهی کودکان کار گفت: 85 کشور دنیا تجربه‌های موفقی در این زمینه دارند و گفتمان و نگاه پاتولوژیک و راه‌حل اساسی در این زمینه ضرورت دارد. 

وی افزود: سازمان بین‌المللی کار تلاش کرده که شرایط کار را بررسی و از این طریق مسئله کودکان کار را سر و سامان دهد و با توجه به این مسئله 100 میلیون کار کودک با برنامه در 85 کشور دنیا حذف شد و این نشان می‌دهد که موضوع در کشور ما نیز انجام شدنی است ولی ائتلاف بین دولت،‌مجلس، بخش خصوصی، دانشگاه و ... را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای ضعیف‌تر از ما توانسته‌اند با برنامه‌های درست اقدامات مؤثری را انجام دهند،‌گفت:‌در حال حاضر بیش از هر موقع نیاز به تعهد در این زمینه داریم و به جای حذف صورت‌مسئله باید راهکار ارائه داد. 

وی بیان داشت:‌وضعیت کنونی ما چرخیدن دور خود است در حالی که باید قدم به قدم گام برداشت و از تجربه‌های موفق بین‌المللی استفاده کرد، همچنین ظرفیت‌سنجی و ابتکار عمل در این راستا حائز اهمیت است. 


کد مطلب: 689998

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/689998/حذف-۱۰۰-میلیون-کار-کودک-۸۵-کشور-دنیا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com