کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اروپایی‌ها غیر از حرف‌زدن نمی‌توانند کاری بکنند

21 خرداد 1398 ساعت 22:21

فارس نوشت: یک روزنامه آلمانی نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا با خروج بی‌معنا از توافق هسته‌ای با ایران، عملا مواضع ایران را تقویت کرده است و کشورهای اروپایی‌ هم غیر از حرف زدن نمی‌توانند کاری انجام دهند.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه آلمانی «ولت» نوشت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شرایطی را در منطقه غرب آسیا به وجود آورده است که شخصا از چنین شرایطی اجتناب می‌کرد.

در این گزارش در تشریح شرایط موجود آمده است که ایران می‌تواند برای مذاکره، تقاضای امتیاز کند با این حال سفر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به منطقه ایده بدی نبود. 

ولت نوشت که میان قماربازی و سیاست تفاوت قابل توجهی وجود دارد. زمانی که یک بلوف میان کشورها مطرح می‌شود، نمی‌شود به راحتی شرایط جدیدی را ایجاد کرد و وقتی که برگه‌های این بازی، نقشه‌ها باشند و کسی بخواهد در آنها تغییری ایجاد کند در این صورت باید بهای زیاد جانی و مالی برای آن بپردازد. آنهم در شرایطی که نمی‌داند در نهایت آیا به نتیجه بهتری خواهد رسید یا خیر. از طرفی کسی که همواره سهم‌خواهی بیشتری دارد بدون اینکه چیز زیادی داشته باشد در این صورت باید بیشتر هم بپردازد. این همان وضعیتی است که ترامپ  در غرب آسیا برای خودش ایجاد کرده است.

این روزنامه آلمانی در عین دفاع از  اقدام ترامپ در اعمال فشار به ایران به دلیل برنامه موشکی و  ادعای حضور نظامی ایران در منطقه نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا چنان بی‌معنی از توافق هسته‌ای با ایران  (برجام) خارج شد که ایران را در زمینه تاکتیک‌های مذاکره قدرتمند کرده است.

 ولت نوشت که تهران خود را برای خروج از توافق هسته‌ای آماده می‌کند و این در حالی است که واشنگتن برنامه‌ای علیه برنامه هسته‌ای و موشکی و نظامی ایران ندارد. ترامپ بارها تهدید می‌کند و همزمان وزیر وی از آمادگی برای مذاکره صحبت می‌کند و ایرانی‌ها هم خود را سرسخت نشان می‌دهند. به عبارتی شرایط طوری شده که ترامپ نمی‌خواست بشود یعنی اینکه تهران می‌تواند برای مذاکره، بهایی درخواست کند.

این روزنامه آلمانی نوشت که در این بین ماس وارد بازی شده است. اروپایی‌ها باید بهای نجات توافق هسته‌ای را بپردازند اما نه  برلین و نه بروکسل نمی‌توانند درباره مشکلاتی که برای شرکت‌های اروپایی در ارتباط با ایران به رغم تهدیدهای آمریکا ایجاد شده است، کاری بکنند. تنها کاری که اروپایی‌ها می‌توانند انجام دهند، حرف زدن است با این حال در شرایطی که هیچکدام از طرفین خواستار جنگ نیستند، مذاکره راهکار بدی نیست. واشنگتن می‌خواهد با ایران مذاکره کند و تهران هم می‌خواهد از مزایای برجام برخوردار شود.


کد مطلب: 689870

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/689870/اروپایی-ها-غیر-حرف-زدن-نمی-توانند-کاری-بکنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com