کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی دستگاه قضا پاسخ داد

چرا پرونده قتل «میترا استاد» زود بررسی شد؟/ پرونده سیف و عراقچی به کجا رسید؟

20 خرداد 1398 ساعت 15:53

اسماعیلی گفت: هر جایی که پرونده قتلی بازتاب اجتماعی داشته باشد به آن پرونده در ضمن رعایت دقت با سرعت رسیدگی می‌کنیم.


به گزارش جهان نیوز، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه و رئیس دادگستری استان تهران مهمان برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» باشگاه خبرنگاران جوان بود. اسماعیلی در این برنامه در مورد موضوعات متعددی صحبت کرد.

بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

حسین هدایتی اتهام پولشویی هم داشته است؟
اسماعیلی: آقای حسین هدایتی پرونده‌های دیگری دارد که مفتوح هستند و باید به آن‌ها رسیدگی شود. در پرونده‌ای که به آن رسیدگی شد، هدایتی جرم مشخص داشت و برای آن هم حکم صادر شد. جرم هدایتی اخلال در نظام اقتصادی بود که سقف مجازات ۲۰ سال حبس بود و دادگاه هم حکم ۲۰ سال حبس را صادر کرد.
در پرونده تعاونی البرز ایرانیان حکم ۲۵ سال حبس صادر شد، در این پرونده هم اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور مطرح بود و اتهام را افساد فی الارض ندانستند و حکم اعدام صادر نشد، اما حکم بیشتر از ۲۰ سال حبس صادر شد، زیرا قاضی می‌خواست قانون را مراعات کند، زیرا متهمان این پرونده بیش از سه عنوان اتهامی داشتند.

این سوال مطرح می‌شود که اگر برای متهمان در پرونده‌های دیگر حکم حبس صادر شود آیا به ۲۵ سال حبس اضافه می‌شود و حکم ۲۵ سال حبس اجرا می‌شود؟
اسماعیلی: حکم اشد اجرا می‌شود، اما اگر موضوع تعدد جرائم مطرح بود، قانون گذار پیش بینی کرده است که پرونده برای ادغام آراء به دادگاه ارسال شود و دادگاه در خصوص متناسب با تعدد جرائم حکم صادر کند.

در پرونده تعاونی البرز ایرانیان به دلیل اینکه تعدد اتهام مطرح بود قانون گذار قاضی را الزام کرده است اگر کسی بیش از سه جرم داشت بیش از سقف قانونی حکم صادر کند و قاضی می‌تواند یک و نیم برابر سقف قانونی حکم صادر کند.

در پرونده البرز ایرانیان باید از ۲۰ تا ۳۰ سال حکم صادرمی‌شد، یعنی باید بیشتر از ۲۰ سال حکم صادر می‌شد و قاضی ما هم حکم ۲۵ سال حبس را صادر کرد و این نشان می‌دهد تمام قضات ما در چهارچوب قانون و مقررات حکم صادر می‌کنند.

علت حضور مفسدان اقتصادی با کت و شلوار در دادگاه
یکی از سوالات مخاطبان این است که چرا تعدادی از متهمان با کت و شلوار و اتو کشیده در دادگاه حاضر می‌شوند؟
اسماعیلی: این سوال درست و جواب روشنی دارد. تعدادی از متهمان از زندان به دادگاه اعزام می‌شوند، یعنی بازداشت هستند این دسته از متهمان، چون وثیقه نداشتند در زندان مانده اند به همین دلیل از زندان و با لباس زندان به دادگاه اعزام می‌شوند.

برای فردی که دادگاه قرار وثیقه صادر کرده و متهم وثیقه را سپرده است از خانه و با لباش خودش در دادگاه حاضر می‌شوند.

بسیاری از متهمان که امروز در دادگاه حاضر می‌شوند با قرار وثیقه در زندان هستند. قانون گذار در این رابطه هم قوانینی در نظر گرفته است در جایی که مجازات اعدام باشد ما قرار بازداشت موقت صادر می‌کنیم. در جایی که مجازات درجه سه و بالاتر باشد قاضی می‌تواند قرار بازداشت موقت و یا قرار وثیقه صادر کند. جایی که قرار وثیقه صادر شود، خود فرد و یا هر شخص دیگری می‌تواند وثیقه لازم را به دادگاه ارائه دهد. اگر ما و مردم اعتقاد داشته باشیم که قانون باید مراعات شود، نسبت به اجرای قانونی زجر نمی‌کشند. اگر جایی قانون مراعات نشده است مردم حق دارند اعلام کنند.

مردم انتظار دارند با فردی که مفسد اقتصادی است با سختگیری بیشتری برخورد شود.
اسماعیلی: برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی نشانه سختگیری است در جایی که برای متهم قرار وثیقه صادر می‌شود، مدت حبس و ضرر و زیان وارد شده در نظر گرفته می‌شود، لذا بسیاری از افرادی که با قرار وثیقه آزاد هستند وثیقه میلیاردی دارند. مردم سوال دارند این وثیقه‌ها از کجا تامین می‌شود. شاید خود فرد و یا دوستان و بستگان متهم وثیقه را تامین کرده باشند.

ما جایی که وثیقه تامین شد، اما فرد را آزاد نکردیم خطا کاریم. قاضی برای فردی که لباس زندان به تن دارد و کسی که کت و شلوار به تن کرده است، قرار وثیقه یکسان صادر کرده است؛ یکی توانسته است که قرار را تامین کند و یکی نتوانسته است.

هدایتی نمی‌توانست وثیقه تامین کند؟
اسماعیلی: حضور ذهن ندارم که قرار هدایتی بازداشت موقت و یا قرار وثیقه بود.

هادی رضوی چقدر وثیقه گذاشته است؟
اسماعیلی: مبلغ وثیقه را الان حضور ذهن ندارم و باید از دادگاه سوال کنم. به عنوان مثال در یک پرونده ساده تصادف، فردی تصادف می‌کند و منجر به فوت فرد دیگری می‌شود، راننده وثیقه می‌سپارد و آزاد می‌شود و راننده دیگری توانایی تامین وثیقه را ندارد و در زندان می‌ماند، مهم این است که ما قانون را اجرا کنیم. یک زمانی است که ما در تصمیم گیری جایی که خطا کردیم می‌پذیریم و اگر در تصمیم گیری قانونی بین دو نفر فرق گذاشتیم مردم و رسانه‌ها باید سوال کنند چرا برای یک نفر قرار وثیقه ۵۰۰ میلیاردی صادر شده و برای فرد دیگری قرار کمتری صادر شده است.

اگر برای دو نفر قرار وثیقه ۵۰۰ میلیارد تومانی صادر کردیم و یکی از آن‌ها قرار را تامین کرد و دیگری توانایی تامین وثیقه را ندشت ما برابر قانون وظیفه داریم فردی را که وثیقه را سپرده است آزاد و فردی را که وثیقه را تامین نکرده است در زندان نگه داریم.

اموال هدایتی کمتر از میزان بدهی است
آیا اطلاع دارید که چه میزان از اموال هدایتی شناسایی شده است؟
اسماعیلی: از رقم اموال شناسایی شده این فرد اطلاع ندارم و تا جایی که می‌دانم میزان اموال شناسایی شده به نسبت بدهی او کمتر است.

آیا قوه قضاییه قرار است به موضوع پول‌های کثیفی که توسط هدایتی وارد فوتبال شده است، رسیدگی کند؟
اسماعیلی: ما تابع قانون، مقررات و عناوین مجرمانه هستیم، هر جایی که پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی رخ داده باشد تعقیب می‌کنم.
در این خصوص تمام ایادی پولشویی را تعقیب می‌کنیم، اما اگر اقدامی انجام شده باشد که مصداق عنوان مجرمانه نداشته باشد به طور طبیعی تعقیب قضایی انجام نخواهیم داد.

این وعده را به مردم می‌دهیم که در اعمال مجرمانه به خصوص در رابطه با پولشویی که قانون گذار قانون مبارزه با پولشویی را وضع کرده است تا جایی که افراد پول کثیف را با جابجایی و نقل و انتقالات و معاملات سعی می‌کنند مبدا نامشروع پول‌ها را از بین ببرند کشف و با متخلفان برخورد کنیم و تعقیب کیفری ما براساس ارتکاب عناوین مجرمانه است و لاغیر.

موضوع پولشویی هدایتی در ارتباط با فوتبال است؟
اسماعیلی: بخشی از حکم در رابطه با ایشان اعلام شد و در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته است و بخشی دیگر از پرونده وی در دادگاه مفتوح است و تا زمانی که رسیدگی قضایی انجام نشده و ما به این نتیجه نرسیدیم که این اتهام قابلیت اثبات دارد، نمی‌توانیم اظهارنظر صریحی داشته باشیم.

این را می‌توانیم اعلام کنیم که علاوه بر رای که در رابطه با ایشان صادر شده است پرونده مفتوحی نیز دارد که در حال رسیدگی و بررسی است ان شاءالله زمانی که بخش دوم پرونده هم رسیدگی شد و به اتمام رسید نتیجه را اعلام می‌کنیم.

حسین هدایتی در زندان گوشی موبایل و دسترسی به اینستاگرام دارد که پست می‌گذارد؟
اسماعیلی: هیچ زندانی در داخل زندان گوشی موبایل به صورت رسمی در اختیار ندارد.

به صورت غیررسمی چطور؟
اسماعیلی: به صورت غیر رسمی بعضا در بازرسی‌ها مشاهده کردیم که زندانی گوشی دارد و با این موارد برخورد شده و بازهم برخورد می‌شود.

همه می‌دانند که بروزرسانی صفحات اینستاگرام توسط دیگران هم انجام می‌شود و این بروزرسانی به این معنی نیست که خود فرد این کار را انجام داده است.

مردم فعالیت صفحات متهمان را در فضای مجازی می بینند، چرا دستگاه قضایی در این ارتباط روشنگری و اعلام نمی‌کند که این افراد به اینترنت دسترسی ندارند و این کار توسط ادمین از بیرون انجام می‌شود.
اسماعیلی: در خصوص آنچه که برابر قانون در رابطه با رسیدگی، صدور و اعلام حکم برعهده ما است سخت گیری می‌کنیم و در آینده هم مردم شاهد سختگیری ما در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی خواهند بود، اما اینکه در مواردی می‌ببینم یک مامور زندان تخلف کرده است این‌ها مواردی نیستند که بگویم نظام جامعه به هم خورده است.
این از افتخارات ما است که امروز اعلام کنیم زندانیان ما از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌ها و ملاقات با مسئولان زندان برخوردار هستند، ضمن اینکه می‌گوییم باید با متخلفان برخورد و مجازات شود، اما قوانین و مقررات اسلامی، اخلاقی و اسلامی را رعایت می‌کنیم و ما به زندانی خود نیز بها می‌دهیم و احترام می‌گذاریم.

پرونده سیف و عراقچی به دادگاه رفت
آیا برای آقایان سیف و عراقچی دادگاه‌های مجزا تشکیل می‌شود؟
اسماعیلی: این پرونده با نقایصی که دادگاه گرفت به دادسرا برگشت، در دادسرا تحقیقات تکمیل شد و اخیرا پرونده مجدد به دادگاه اعاده شده و دادگاه برابر ضوابط و مقررات به آن رسیدگی می‌کند و ما متناسب با رسیدگی دادگاه اطلاع رسانی می‌کنیم.

آیا برای آقای سیف عنوان مجرمانه در نظر گرفته شده است؟
اسماعیلی: برابر عنوان مجرمانه برای این فرد در دادسرا کیفرخواست صادر شد و در نهایت تصمیم گیری با دادگاه است و ما در مرحله دادگاه می‌توانیم نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

پرونده محمدرضا خاتمی به کجا رسید؟
اسماعیلی: دو جلسه دادگاه ایشان برگزار شده و جلسه بعدی دادگاه هم حضوری برگزار خواهد شد و باز هم باید منتظر نتیجه دادگاه باشیم.

آخرین وضعیت پرونده نجفی، شهردار اسبق تهران
پرونده نجفی به کجا رسید. برخی می‌گویند موضوع این پرونده تنها قتل است و برخی افراد می‌گویند این پرونده ابعاد پیچیده تری دارد. عده‌ای انتقاد دارند که چرا به این پرونده با سرعت رسیدگی می‌شود... مگر نباید تحقیقات بیشتری انجام شود؟
اسماعیلی: نگاه ما به این پرونده نگاه به پرونده جنایی و قتل است و در مورد سایر پرونده‌های قتل که آثار اجتماعی به همراه داشته  رسیدگی‌ها ضمن رعایت دقت از سرعت ویژه برخوردار بوده است و مثال‌های زیادی هم از این دست موارد داریم مثل پرونده‌ قتل امام جمعه شهر کازرون، پرونده قتل بنیتا، پرونده رسیدگی به قتل مامور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران که با سرعت رسیدگی شد. هر جایی که پرونده قتلی بازتاب اجتماعی داشته باشد به آن پرونده در ضمن رعایت دقت با سرعت رسیدگی می‌کنیم.

رسیدگی دادسرایی به این پرونده با رویکرد پرونده قتل خانوادگی انجام شده است و کیفرخواست صادر شده و روز شنبه به دادگاه ارسال شد و دادگاه در چهارچوب ضوایط و مقررات قانونی به آن رسیدگی می‌کند.

ما هیچ پیش داوری نسبت به این پرونده نداریم و نتیجه پرونده دایر بر مطالبه اولیای دم، اسناد و مدارک، دفاعیات متهم و وکلای او و در نهایت تصمیم هیئت قضایی شعبه رسیدگی کننده است.


کد مطلب: 689684

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/689684/چرا-پرونده-قتل-میترا-استاد-زود-بررسی-سیف-عراقچی-کجا-رسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com