چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تلاش برای پایان دادن به حمایت‌های آمریکا از سعودی‌ها

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 689610
طرحی در کنگره آمریکا با هدف الزام رای گیری درباره فروش سلاح‌های کنونی و آتی و دیگر حمایت‌های نظامی از سعودیها ارائه می‌ شود.
تلاش برای پایان دادن به حمایت‌های آمریکا از سعودی‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دو سناتور آمریکایی در نظر دارند امروز دوشنبه طرحی را با هدف الزام به رای گیری درباره فروش سلاح های کنونی و آتی آمریکا و دیگر حمایت های نظامی از عربستان سعودی ارائه کنند و معتقدند زمان آن رسیده است نمایندگان آمریکا تلاش های ترامپ را برای دور زدن کنگره در زمینه سیاست خارجی کنترل کنند.

این طرح با حمایت سناتور تاد یانگ نماینده جمهوری خواه ایالت ایندیانا و کریس مورفی نماینده دموکرات ایالت کنتیکت ارائه می شود که هر دو آنها در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا حضور دارند. این طرح تازه ترین تلاش نمایندگان آمریکا برای مخالفت جدی با فروش سلاح به عربستان و ابراز خشم از تصمیم اخیر دولت ترامپ در دور زدن کنگره برای فروش میلیاردها دلار سلاح به سعودی هاست.

مورفی در بیانیه ای اعلام کرد: «فرایندی که ما در این طرح در پیش گرفتیم به کنگره این امکان را می دهد تا روابط امنیتی ما را با عربستان سعودی به طور کلی و نه فقط در بحث فروش سلاح ارزیابی و نقش کنگره را در تصمیم گیری های سیاست خارجی احیا کند.»

بر اساس قانون آمریکا، فروش های تسلیحاتی نیازمند موافقت کنگره این کشور است اما دولت ترامپ با ادعای تهدید ایران و با اعلام وضع اضطراری امنیت ملی مانع از هرگونه بازبینی این توافق جنجالی نزد نمایندگان آمریکا می شود.

اکنون مورفی و یانگ قطعنامه جداگانه ای را پیشنهاد می کنند که به کنگره این امکان را می دهد نه تنها درباره توافق تسلیحاتی ماه گذشته رای گیری کند بلکه فروش های تسلیحاتی آتی و کمک های نظامی به عربستان را محدود یا ممنوع کند.

مورفی گفت: «دولت عملا یک چک سفید امضا به سعودی ها داده و چشم خود را به روی قتل وحشیانه جمال خاشقجی (روزنامه نگار منتقد سعودی) بسته و اجازه توسعه برنامه موشکی بالستیک آنها را داده است.»
وی افزود: «کنگره باید نحوه مناسبات ما را با این پادشاهی تغییر دهد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *