جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ونزوئلا بعد از چهار ماه مرز کلمبیا را باز کرد

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 689553
«نیکلاس مادورو» در اقدامی که نشان دهنده کاهش تنشها در این کشور است دستور بازگشایی مرز این کشور با کلمبیا را صادر کرد.
ونزوئلا بعد از چهار ماه مرز کلمبیا را باز کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، به دنبال برگزاری مذاکرات میان نیکلاس مادورو و مخالفان در نروژ که به کاهش تنش‌ها در این کشور منجر شده است، دولت ونزوئلا بعد از 4 ماه مرز خود با کشور همسایه کلمبیا را باز کرد.

براساس گزارش مقامات مهاجرت کلمبیا، 34 هزار ونزوئلایی از دروازه‌های اصلی مرز از این کشور خارج شده درحالیکه 40 هزار نفر نیز به کشورشان بازگشته‌اند.
نیکلاس مادور رئیس جمهور ونزوئلا در ماه ژانویه 2019 و یک روز قبل از اینکه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان خود را به عنوان رئیس جمهور خودخوانده اعلام کند دستور بسته شدن مرز را صادر کرده بود. مقامات ونزوئلا معتقدند که آمریکا و کشورهای همسایه‌ی مخالف ونزوئلا از طریق مرز سلاح و تجهیزات نظامی به دست مخالفان این کشور ارسال می‌کردند. این موضوع باعث تشدید تنشها و درگیریهای شدیدی میان نیروهای امنیتی ونزوئلا با مخالفان مسلح شده بود.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی گوایدو رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

این اقدام‌های مداخله جویانه آمریکا و متحدان غربی‌اش با مخالفت ایران، روسیه، چین،کوبا، بولیوی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر مواجه شده است.براساس گزارشهای منتشر شده، بیشتر مردم ونزوئلا برای خرید غذا و دارو به کلمبیا سفر می‌کنند و اغلب آنها قصد مهاجرت یا اقامت در این کشور را ندارند.

نیکلاس مادورو در حساب توئیتری خود ضمن اعلام دستور لازم برای بازگشایی مرز با کلمبیا نوشت: ما مردم صلح هستیم و با قدرت از استقلال و حق تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کنیم. 

دولت ونزوئلا در حالی مرز خود با این کشور را باز کرده است که مرزهای این کشور با برزیل و جزایر آروبا همچنان بسته است.ونزوئلا روز یکشنبه نیز دستور تعطیلی کنسولگریهای خود در سه شهر کانادا را صادر کرده بود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که این تصمیم در واکنش به اقدام کانادا در تعطیلی موقت سفارت خود در کاراکاس اتخاذ شده است.

وزارت امور خارجه ونزوئلا طی بیانیه‌ای تصریح کرد: تصمیم کانادا بیش از آنکه یک موضوع اداری باشد، تصمیمی سیاسی بوده که منعکس‌کننده ادامه خصومت آن دولت در قبال کاراکاس است.کانادا یکی از کشورهایی است که به رهبری آمریکا، خوان گوایدو را برسمیت شناخته است.

به دنبال شکست آمریکا و متحدانش در ساقط کردن حکومت قانونی ونزوئلا از طریق فشارهای سیاسی و کودتا، مخالفان تن به مذاکره با دولت ونزوئلا دادند. آخرین تلاش آمریکا و متحدانش برای ساقط کردن دولت قانونی مادور در ماه آوریل بود که گوایدو از یک پایگاه نظامی خواستار پیوستن نظامیان ونزوئلا به صف مخالفان شد و به صورت غیررسمی آغاز یک کودتا را علیه مادورو اعلام کرد که با شکست کامل مواجه شد.

به دنبال این شکست فاجعه بار که مقامات آمریکایی نیز به آن اذعان کردند دو دور مذاکره در سطوح پایین میان دو طرف به میزبانی نروژ برگزار شده است. این مذاکرات اگرچه دستاور مشخصی نداشته است اما اندکی باعث کاهش تنشها در این کشور شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *