جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

مالیات سنگین برای خانه‌های خالی

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 689449
رئیس مجلس با بیان این که ۵۰۰ هزار مسکن اضافه در تهران و در کل دو میلیون مسکن اضافه در کشور وجود دارد، گفت: باید مالیات سنگین برای خانه های خالی وضع شود.
مالیات سنگین برای خانه‌های خالی
به گزارش جهان نيوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان درباره طرح ملی مسکن گفت: طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس، ۵۰۰ هزار مسکن اضافه در تهران داریم، در کل کشور این رقم حدود دو میلیون مسکن است.
 
وی افزود: ممکن است برخی مسکن ها لوکس باشد و شهرداری ها اجازه ساخت این مسکن ها را داده باشند، اما افراد بی بضاعت نمی توانند آن را خریداری کنند، باید قبول کنیم طبق قانون برنامه ششم، حدود ۹۰۰ هزار مسکن باید در سال ساخته می شد که البته انجام نشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن نیز همین مساله بوده است، در قانون برنامه ششم توسعه هم برای شهر و هم برای روستا سقف گذاشته شده است، از نکات مهمی که مرکز پژوهش های مجلس و هم دولت به آن توجه دارد این است که در موضوع مسکن روستایی بسیاری از روستاها به خاطر حریمی که برای آن قائل شده اند زمین کافی ندارند.

لاریجانی اظهار امیدواری کرد که این مشکل در کشور حل شود، در شهرهای بزرگ نیاز به شهرک‌های اقماری وجود دارد که در طرح ساخت مسکن به این توجه شده است، این طرح می‌تواند مشکل ما را از نظر کمبود مسکن حل کند به شرطی که پیشنهاد ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای ساخت شهرک‌های اقماری، امکانات شهری از قبیل مسجد، مدرسه و امکانات اداری پیش بینی شود تا با مشکلی که موضوع مسکن مهر مواجه شدیم رو به رو نشویم.

لاریجانی افزود: یکی دیگر از موضوعات مربوط به وام است، طبق تقسیم بندی صورت گرفته شده وام به هر نفر در سطح روستاها ۴۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک و متوسط ۶۰ میلیون و در شهرهای بزرگ ۸۰ میلیون تومان است اما افراد پشت نوبت قرار می‌گیرند چون سهم کلان تسهیلات بانکی برای وام مسکن ۸.۵ درصد بوده است که آقای همتی پذیرفتند که آن را به ۲۰ درصد برسانند تا گشایشی در زمینه تسهیلات برای ساخت مسکن فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح می‌تواند زمینه ساز حل مشکل مسکن باشد، البته باید در مقام اجرا همه مجموعه‌ها همچون وزارتخانه راه و شهرسازی، کشور و کشاورزی و بنیاد مسکن یک فکر را دنبال کنند البته در این باره ملاحظات و ریزه کاری هم وجود دارد از جمله درباره مسکن‌های خالی که اگر نظام مالیاتی برای آنها وضع شود تا برای مسکن‌های خالی مالیات‌های سنگین گذاشته شود تا اگر خانه‌های خالی را اجاره دهند آنها از پرداخت مالیات ظرف پنج سال معاف می‌شوند، می‌توانند انگیزه‌ای برای پر شدن خانه‌ها باشد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورها دولت زمین می‌دهد و انبوه سازان خانه می‌سازند، درصدی که مالکیت آن مربوط به دولت می‌شود را در اختیار شهرداری‌ها می‌گذارند تا بتوانند اجاره دهند، می‌توان از این امکانات هم در این طرح استفاده شود، اما باید توجه شود که در این طرح زمین از حالت بورس بازی خارج شود. به این شکل که وقتی خانه‌هایی ساخته می‌شود اسناد آن به صورت فوری منتقل شود. پس باید زمانی برای نقل و انتقالات در نظر گرفته شود. به طور کلی این مجموعه اقدامات می‌تواند مؤثر باشد که دولت و مجلس شورای اسلامی روی این مساله هم صدا هستند.

لاریجانی اظهار داشت: لازم است که وزارت راه قبل از ساختن شهرک‌های اقماری امکانات شهری از جمله مسجد، مدرسه، و ساختمان‌های اداری را در نظر گیرد تا مثل مسکن مهر نشود که در برخی از جاها امکانات شهری در نظر گرفته نشده است.
وی از کمیسیون عمران خواست که مجموعه مباحث مطرح شده در جلسه امروز را سریع پیگیری کنند تا این موارد در زمینه اجرا گام به گام جلو برود و مجلس شورای اسلامی نیز در آینده جلساتی برای نظارت بر این امر خواهد داشت.

لاریجانی گفت‌: دولت توجه داشته باشد که موضوع مسکن مهم است؛ به خصوص برای زوج‌های جوان باید کاری به نحوی صورت بگیرد که در زمان معقول و سنجیده‌ای صاحب مسکن شوند.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
ب
Iran, Islamic Republic of
چندین سال شما مسئولین این شعار رامی دهید؟؟؟؟