کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کار اصلاحات از هواپیما به اتوبوس دست دوم رسید

19 خرداد 1398 ساعت 8:29

برخی از اصلاح طلبان از واردات اتوبوس‌های دست دوم برای حل معضل اتوبوس‌های فرسوده تهران سخن می‌گویند؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری افزودن مشکل بر روی مشکل است.


به گزارش جهان نیوز، پرهزینه کردن شهر تهران برای شهروندان از جمله راهکارهای مهم اداره پایتخت توسط مدیران شهری اصلاح طلب بوده است اما سوال اساسی اینجاست که اصلاح طلبان که شعار می‌دهند شهروندان تهرانی باید هزینه زندگی در پایتخت را بدهند، به همان اندازه نیز در خدمات رسانی به مردم تهران خوب عمل می‌کنند؟
 

موضوع فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تهران از جمله مواردی است که در مورد آن هشدارهای فراوانی داده شده است. یکی از راه حل های کم کردن آلودگی شهر تهران نیز استفاده شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی است اما فرسودگی اتوبوس‌های شهر تهران باعث شده که خود ناوگان اتوبوسرانی عامل آلودگی باشد. فرسودگی اتوبوس‌های شهر تهران حمل و نقل شهری را هم دچار مشکل کرده است.

حالا برخی از اصلاح طلبان از واردات اتوبوس‌های دست دوم برای پاک کردن این نقیصه سخن می‌گویند. موضوعی که به اعتقاد بسیاری افزودن مشکل بر روی مشکل است؛ چراکه فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با اتوبوس‌های دست دوم بیشتر بر این مشکل می‌افزاید و چند سال آینده باعث فرسودگی بیشتر و تلنبار شدن مشکلات در این حوزه خواهیم بود.

از آنجا که حدود یک دهه است که دولت‌ها نقش خود را در تأمین مالی برای خرید اتوبوس‌های جدید در کلان‌شهرها ایفا نمی‌کنند، این کمبود ناوگان به شکل یک نیاز انباشت که رفع آن نیازمند منابع مالی هنگفت است، خودنمایی کرده و با توجه به مشکلات مالی مدیریت شهری، برخی از مدیران را به فکر خرید اتوبوس دست دوم انداخته است.

«محمدعلی کرونی»، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران که از پیشنهاد خرید اتوبوس‌های دست دوم به شرکت‌های خصوصی از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک خبر داد با انتقاد از اینکه معاونت حمل‌ونقل به مصوبات شورا و کمیسیون اهمیتی نمی‌دهد، گفت:

«به تازگی معاونت طی تماسی با شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی درخواستی مبنی بر ارائه پیشنهاد برای خرید و واردات اتوبوس دست دوم را مطرح کرده است.»

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تبعات این‌گونه تصمیمات در کارنامه مجموعه شهرداری و شورای پنجم نوشته خواهد شد، گفت: واردات اتوبوس دست دوم یک مسیر باطل و اسراف منابع مالی شهر و شهروندان است. مگر غیر از این است که در برنامه سوم، شهرداری مکلف شده تا نسبت به خرید و برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی اقدام کند؟

همینطور «محمد علیخانی»، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص ورود اتوبوس‌های دست‌دوم خارجی اظهار داشت: «این مسئله در حد یک پیشنهاد مطرح شد و به نظرم عملی نیست. ما نیز آن را توصیه نمی‌کنیم و پیشنهاد دادیم که دوستان برای این مسئله موضوع اتوبوس‌های برقی را مدنظر قرار دهند.»

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون ورود خودروی دست‌دوم به کشور ممنوع است، گفت:
«این مسئله مجوز خاص می‌خواهد و این همه تلاش برای چنین موضوعی را توصیه نمی‌کنیم.‌اگر دوستان می‌خواهند کاری انجام دهند به مسئله اتوبوس‌های برقی توجه کنند. شرکت‌هایی در داخل کشور مدعی هستند که می‌توانند اتوبوس‌های موجود را تبدیل به برقی کنند. بررسی‌های اولیه برای هزینه این مسئله انجام گرفته است البته راهکار برای کوتاه‌مدت است و برای درازمدت باید دنبال خرید اتوبوس‌های برقی نو باشیم.»


 
جالب اینجاست اصلاح طلبانی که در زمان برجام با هواپیماهای نو عکس یادگاری می‌گرفتند و اعلام می‌کردند که ناوگان هوایی کشور با برجام و مدیریت اصلاح طلبانه نو می‌شود، حالا کار را به جایی رسانده‌اند که توان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران را هم ندارند و ایده قابل تأمل واردات اتوبوس دست دوم که قطعاً مشکلات بیشتری را در این حوزه بوجود می‌آورد سخن می‌گویند. به هر جهت اصلاح طلبان هر روز با ایده و طرح نویی که در می‌اندازند نشان می‌دهند در حوزه‌های مدیریتی کشور چطور عمل می‌کنند.

منبع: مشرق


کد مطلب: 689379

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/689379/کار-اصلاحات-هواپیما-اتوبوس-دست-دوم-رسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com