پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۳

نخست‌وزیر سابق قطر: ایران آسیبی به ما نزده، چرا باید با آنها دشمن باشیم؟

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب: 689304
«حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر در سخنانی، با رد اتهامات ریاض علیه دوحه، از مواضع کشورهای عربی علیه ایران انتقاد کرد.
نخست‌وزیر سابق قطر: چرا باید با ایران دشمن باشیم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر در دومین سالروز محاصره این کشور از سوی کشورهای محور سعودی، خواستار پایان جنگ یمن و مشارکت سعودی‌ها با ایران در حل بحران سوریه شد.

این مقام سابق قطری در گفت‌و‌گو با روزنامه انگلیسی تلگراف، محاصره قطر را یک «زخم عمیق» توصیف کرد و گفت که این محاصره برای طرفین خسارت‌بار است و خانواده‌هایی وجود دارند که از زمان آغاز بحران از همدیگر جدا افتاده‌اند و نمی‌توانند همدیگر را ببینند.

«حمد بن جاسم» افزود: آن‌ها ما را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. هیچ سازمان بین‌المللی وجود ندارد که این ادعا را تأیید کند. آمریکا یا هیچ سازمان اروپایی قطر را متهم نکرده است. فقط آن‌ها هستند که این اتهام را مطرح می‌کنند چون می‌دانند وقتی از تروریسم سخن بگویند، همه می‌خواهند گوش بدهند.»
نخست‌وزیر سابق قطر همچنین گفت که پس از گذشت دو سال هنوز نمی‌داند که چه اتهاماتی متوجه دوحه است.

او گفت که از ۱۹ تروریستی که حادثه 11 سپتامبر را رقم زدند، ۱۵ نفرشان سعودی، دو تن اماراتی، یک نفر مصری و یک نفر نیز لبنانی بودند؛ «آیا می‌توانم بگویم که آن‌ها از سوی دولت‌های سعودی، امارات و مصر حمایت می‌شدند؟ همچنان که سفارت عربستان سعودی در واشنگتن نقل و انتقالات بانکی به حساب این افراد داشته است.» حمد بن جاسم در ادامه پرسید: «تعداد سعودی‌های حاضر در صفوف تروریست‌های داعش چه مقدار است؟ بیشترشان سعودی هستند.»

این مقام سابق قطری با بیان اینکه محاصره کشورهای عربستان سعودی، امارات و مصر تأثیر اقتصادی نداشته، گفت که قطر قادر به عبور از شرایط محاصره است.

ایرانی‌ها آسیبی به قطر نزده‌اند
«حمد بن جاسم» در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ایران گفت: قطر مواضع کاملا مخالفی با ایران در خصوص سوریه داشت و هنگامی که سفارت عربستان در تهران در سال ۲۰۱۶ مورد حمله قرار گرفت، قطر سفیر خود را در حمایت از عربستان سعودی از ایران خارج کرد.

او همچنین مدعی شد: امارات روابط تجاری بسیار بیشتری با ایران در مقایسه با قطر دارد. اگر شما به امارات بروید گمان می‌کنید که روابط تجاری رسمی بین دو کشور چند میلیارد دلار بیشتر نیست اما در سطح غیر رسمی از ۱۰ الی ۲۰ میلیارد دلار میان ایران و امارات در بخش نفت و ارز تبادل صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر سابق قطر در بیان علت دوستی با ایران به روزنامه تلگراف گفت: چگونه بگوییم که ایران دشمن ماست در حالی که تنها گذرگاه هوایی، دریایی و زمینی ایران است. آیا باید با عدم همکاری با ایران دست به خود کشی بزنیم؟ چرا که سعودی‌ها می‌گویند با ایران همکاری نکنیم؟

او تأکید کرد: نظر ما این است که ایران هیچ ضرری به قطر نزده است؛ ما با همه سیاست‌های آن‌ها موافق نیستیم اما نمی‌توانیم با آن‌ها بجنگیم در حالی که در میادین گازی و نفتی شراکت داریم.

او در بخش دیگری از سخنانش، خطاب به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی گفت که او فرصت بزرگی برای تغییر عربستان سعودی دارد اما این فرصت مادامی که جنگ یمن پایان نیافته محقق نخواهد شد.

نخست‌وزیر سابق قطر از ولی‌عهد سعودی خواست تا در رایزنی مستقیم با ایران بحران سوریه را حل کند.

قطر و کشورهای عربستان سعودی، امارات و مصر در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ تمامی روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند و سه کشور مذبور، دوحه را تحت محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار دادند. از آن پس قطر از آسمان ایران برای انتقال مسافر و کالا استفاده می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
ترامپ نگهشان داشته تو آبلیمو تا موقع استفاده از دلارها. مگه یادمون میره حامی اول معارضان سوری شما بودید. خون بیگناه هیچوقت هدر نمیره.
ممد
United States
...واقعی به مسائل نگاه کنیم این اختلاف بی معنی است و تنها کشور عربی که با ایران جنگیده عراق است که آنهم یک جنگ نیابتی از سمت غربی ها بوده نه جنگ ملت عراق.... واقعا ما با اعراب حاشیه ی خلیج فارس هیچ مشکلی نداریم و همواره با هم همکاری و دوستی داشته ایم.( به غیر از جریان آل سعود)