پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نماز عید فطر را چگونه بخوانیم؟

سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب: 689078
نماز عید فطر و قربان دو رکعت است که نمازگزار باید در هر رکعت بعد از خواندن حمد و سوره سه تکبیر بگوید.
نماز عید فطر را چگونه بخوانیم؟
به گزارش جهان نيوز، در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان هستیم و همه خود را برای خواندن نماز عید فطر آماده می‌کنند. ما هم در گزارشی کوتاه به آداب و چگونگی خواندن نماز عیدفطر می‌پردازیم:

شرایط خواندن نماز عید فطر
نماز عید فطر در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیه السلام غائب است، مستحب بوده و می‌شود آن را با جماعت یا فرادی خواند.

وقت نماز عید فطر و قربان از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است.

در روز عید فطر مستحب است مسلمانان بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند و بعد نماز عید را بخوانند.

چگونه نماز عید فطر بخوانیم؟

روش خواندن نماز عید فطر
نماز عید فطر دو رکعت است که نمازگزار در هر رکعت باید بعد از خواندن حمد و سوره، سه تکبیر بگوید. بهتر آن است که در رکعت اوّل پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند، و بعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگری بگوید به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوّم چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند. بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد.

چگونه نماز عید فطر بخوانیم؟

در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است، ولی بهتر است، نمازگزار این دعا را بخواند:

«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ».

در زمان غایب بودن امام علیه السلام، اگر نماز عید فطر به جماعت خوانده شود، احتیاط لازم آن است که بعد از آن دو خطبه بخواند؛ و بهتر است که در خطبه عید فطر احکام زکات فطره گفته شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *