سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

بودجه فدراسیون‌های ورزشی دو برابر می‌شود؟

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 688681
تحلیل بودجه سال ۹۷ کمیته ملی المپیک و ارزیابی سال جدید، نشان می‌دهد که فدراسیون‌ها می‌توانند انتظار افزایش بیش از دو برابری دریافتی خود را داشته باشند.
بودجه فدراسیون‌های ورزشی دو برابر می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، از زمان حضور رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک و با توجه به ارتباط و جایگاه وی در دولت، بودجه مناسبی در اختیار این بخش از ورزش قرار گرفته است. برخلاف ادوار گذشته که بارها شاهد بودیم کمیته ملی المپیک موفق به دریافت صددرصد بودجه خود نبود، در این مدت این بخش، بودجه خود را به طور کامل دریافت و در اختیار فدراسیون‌ها قرار داده است.

بسیاری همین توانمندی صالحی امیری را به عنوان مهمترین عامل اعتماد اعضای مجمع کمیته ملی المپیک به وی می‌دانند چرا که با توجه به مشکلات مالی کشور به خصوص در ورزش، کمیته ملی المپیک در سال ۹۶ در بحث دریافت بودجه و واریز آن به فدراسیون‌های ورزشی موفق نبود و در حالی تنها دو ماه تا سال باقی مانده بود، این بخش فقط ۴۰ درصد واریزی به فدراسیون‌ها داشت. در همان روزهای نخست نیز مشخص شد که دلیل اعتماد اعضای مجمع به صالحی امیری درست بوده و در اسفند ماه همان سال کمیته ملی المپیک صددرصد سهمیه خود را از بودجه ابلاغی که شامل ردیف اصلی و ردیف متفرقه را دریافت کرد.

*رشد چشمگیر بودجه در سال ۹۷ و شارژ صددرصدی فدراسیون‌ها
رشد بودجه کمیته ملی المپیک در سال ۹۷ چشمگیر و معادل ۶۷ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل حدود ۱۷ میلیارد تومان افزایش داشت. با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی در اندونزی و المپیک جوانان در آرژانتین، این رشد می‌توانست کمک زیادی به فدراسیون‌ها باشد تا خود را برای حضور در این مسابقات مهیا کنند و کمیته ملی المپیک نیز بتواند بیشترین حمایت را از آنها داشته باشد.

با اعلام روابط عمومی کمیته ملی المپیک، در سال ۹۷ هزینه‌های مربوط به فدراسیون‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی در حدود ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود. این کمیته برای المپیک جوانان ۲۲۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۹۰۱ تومان برای البسه و تجهیزات، عوارض خروج از کشور، لوازم و ملزومات و ۱۱۷ هزار و ۲۴۲ دلار در بحث‌های ارزی هزینه کرد. به این ترتیب کمیته ملی المپیک بیش از ۱۵ میلیارد بابت بودجه فدراسیون‌ها هزینه کرد.

در سال ۱۳۹۷، حدود ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته شد که صددرصد این مبلغ به فدراسیون‌ها پرداخت شد. با این حساب کمیته ملی المپیک حدود ۳۹ میلیارد تومان از بودجه خود را در سال ۹۷ به فدراسیون‌ها اختصاص داده است.

*افزایش ۱۰ درصدی بودجه کمیته در سال ۹۸
در لایحه سال ۹۸ بودجه کمیته ملی المپیک ۷۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که این بودجه ۱۰ درصد و حدود ۷ میلیارد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با دو سقف ۴۰۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان و ۴۴۷ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان تدوین شد. در بند «ب» ماده واحده تأکید شده سقف اصلی همان ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بوده تا مصارف عمومی بودجه را پوشش دهند و ۴۰ هزار میلیارد تومان سقف دوم منوط به افزایش درآمدها شده است که محل مصارف این ۴۰ هزار میلیارد تومان در قالب جدول ۲۱ تشریح شده که سهم کمیته ملی المپیک از این مبلغ ۱۸ میلیارد تومان است.

بر این اساس در صورت تامین سقف دوم بودجه از سوی دولت، کمیته ملی المپیک در سال ۹۸، حدود ۹۳ میلیارد تومان دریافت خواهد کرد که این عدد به پیش‌بینی‌های صالحی‌امیری نزدیک خواهد بود.

*بودجه فدراسیون‌ها در انتظار تصویب در هیئت اجرایی
اوایل هفته گذشته کمیته ملی المپیک ۵۰ درصد از بودجه فدراسیون‌ها را بر اساس بودجه مصوب سال ۹۷ پرداخت کرد تا فدراسیون‌ها فعالیت‌های خود به خصوص در بحث کسب سهمیه المپیک را پیگیری کنند اما این بودجه علی الحساب است و هنوز بودجه سال ۹۸ فدراسیون‌ها در کمیته ملی المپیک مصوب نشده است.

ظاهراً گزارش‌های مربوط به برنامه‌ها و عملکرد فدراسیون‌ها از سوی نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ و مدیر مرکز نظارت بر تیم‌های ملی آماده و ارسال شده اما هنوز در هیئت اجرایی بررسی نشده است. اعضای هیئت اجرایی در روزهای اخیر بیشتر درگیر موضوع دبیرکل بودند و بررسی بودجه فدراسیون‌ها هنوز در دستور کار آنها نبود اما به نظر می‌رسد در نشست بعدی هیئت اجرایی موضوع بررسی بودجه فدراسیون‌ها در اولویت دستور جلسه این هیئت باشد.

*حساب سرانگشتی بودجه فدراسیون‌ها در سال ۹۸ و انتظار اتفاقات خوب
همانطور که در بالا اشاره کردیم بودجه فدراسیون‌های ورزشی در سال ۹۷ از سوی کمیته ملی المپیک در حدود ۳۹ میلیارد بود که در قالب واریز مستقیم و هزینه‌های فدراسیون‌ها در بازی‌های آسیایی و المپیک جوانان پرداخت شده است. حالا در سال ۹۸ و وجود افزایش ۱۰ درصدی بودجه کمیته ملی المپیک و نیز با توجه به اینکه در سال جاری رقابتی مانند المپیک و بازی‌های آسیایی در پیش نیست، حداقل انتظار از بودجه فدراسیون‌ها همین افزایش ۱۰ درصدی یعنی رسیدن به حدود ۴۳ میلیارد است.

از سویی، کمیته ملی المپیک قصد دارد علاوه بر اعتبارات مصوب خود برای سال جاری، بودجه مجزایی هم از دولت و ویژه المپیک دریافت کند. پیگیری‌های لازم در این زمینه از هفته‌های پایانی سال گذشته آغاز شد. صالحی امیری به دنبال اخذ مصوبه دولت برای اختصاص بودجه ۱۸ میلیارد تومانی است تا برای المپیک و حضور در آن اختصاص پیدا کند. در این صورت، فدراسیون‌ها می‌توانند منتظر دریافت بودجه‌ای ۴۳ میلیاردی و تقریباً دو برابر دریافتی مستقیم سال گذشته خود باشند. اگر ۴۳ میلیارد بودجه فدراسیون‌ها را از بودجه ۷۴ میلیاردی کمیته کم کنیم، ۳۱ میلیارد تومان باقی می‌ماند که این بودجه را می‌توان صرف امور جاری از جمله حقوق پرسنل، سفرهای کاری مسئولان کمیته، تجهیز موزه ورزش و تامین بخشی از ارز کمیته کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به ضریب نفوذ صالحی امیری در دولت و پیش بینی‌ها از تخصیص بودجه سال جاری، اختصاص ۱۸ میلیارد تومان بودجه جدول ۲۱ به کمیته کار سختی برای رئیس کمیته ملی المپیک نخواهد بود؛ البته اگر مشکلات اقتصادی کشور مانع از این کار نشود. در این صورت باید بودجه امسال کمیته را نزدیک به ۹۳ میلیارد بدانیم. با توجه به رشد خوبی که این بودجه داشته، فدراسیون‌ها باید منتظر حداقل، افزایش دو برابری بودجه ۹۸ خود نسبت به سال گذشته باشند؛ اگر مشکلات اقتصادی مانع نشود.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *