کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دغدغه جای بدرقه/ مسیر دربستی تا خانه آخرت چند؟!

11 خرداد 1398 ساعت 9:22

در کنار تلاش برای زنده‌ماندن، دغدغه رفتگان را هم باید داشت! این روز‌ها مردن خیلی گران تمام می‌شود. قیمت‌های چندین میلیونی قبر و هزینه‌های کفن و دفن و انتقال جسد به محل خاکسپاری کمر بستگان متوفی را خم کرده است.


به گزارش جهان نیوز، چندی پیش فردی با مراجعه به روزنامه و ارائه قبض انتقال متوفی خود به بهشت بی‌بی‌سکینه(س) کرج اعلام کرد که آمبولانس‌های بهشت‌زهرا(س) برای انتقال جسد متوفی بیش از نیم میلیون تومان از وی پول گرفته‌اند. جالب اینکه متوفی صرفاً باید توسط آمبولانس‌های بهشت‌زهرا (س) حمل شوند و بستگان متوفی یا هیچ فرد دیگری نمی‌تواند فرد فوت شده را به آرامستان منتقل کند. پیگیری‌های جوان در این رابطه از بهشت‌زهرا (س) هم بی‌پاسخ ماند.

باید پذیرفت که مردن هم بخشی از حیات انسان است، یک روز به دنیا می‌آییم و پرستار یا مامایی با آب پاک ما را می‌شوید و بار دیگر رخت از این دنیا برمی‌بندیم و این‌بار غسال‌ها هستند که ما را برای آخرین بار می‌شویند و غسل می‌دهند. مردن در شرایط اقتصادی حاضر بسیار گران تمام می‌شود؛ هزینه‌های درمان و بیمارستان از یک‌سو، هزینه‌های کفن و دفن و مراسم‌ها از سوی دیگر بر بستگان متوفی فشار مضاعف تا حد فشار قبر وارد می‌کند!

قبر‌های چند ده میلیونی 
این روز‌ها که قیمت زمین چند ده میلیونی شده است، قیمت گور هم از تورم جا نمانده و همچنان پیشتازی می‌کند. قبر‌های یک‌طبقه و چندطبقه در بهشت‌زهرا (س) چند میلیونی خرید و فروش می‌شوند. البته چندی پیش اعلام شد که بهشت زهرا (س) برای حدود سه سال دیگر جا برای دفن اموات دارد و باید برای مکان‌یابی جدید فکر اساسی کرد.

ورود مردگان به شهر!
دفن اموات در آرامستان‌های داخل شهر شرایط ویژه‌ای دارد چراکه فضا اندک است و در این مکان‌ها باید پول بیشتری پرداخت شود. بر این اساس اگر متوفی را بخواهند در آرامستان‌های داخل شهر دفن کنند، باید قیمت‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیونی و حتی بالاتر پرداخت کنند. امامزاده‌ها و زیاتگاه‌های داخل شهر در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد و در این خصوص با روابط عمومی این سازمان ارتباط گرفتیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

دغدغه به جای بدرقه 
بار‌ها مسئولان بهشت‌زهرا (س) خطاب به شهروندان اعلام کرده‌اند با فراهم‌کردن امکانات و ارائه خدمات، دغدغه رفتگان خود را نداشته باشند. گویا در عمل باید علاوه بر مصیبت مرگ عزیزان، مسائل و مشکلات مالی هم به مشکلات موجود اضافه کرد. در این خصوص هزینه انتقال متوفی به محل دفن مشکل جدیدی شده است. دریافت کرایه‌ها چند ۱۰۰ هزار تومانی برای مسیر‌های نه زیاد طولانی و حتی دریافت چند میلیونی برای انتقال متوفی به سایر استان‌ها بر این چالش افزوده است.

کرایه نیم میلیون تومانی حمل جسد
در این مورد یک فردی با مراجعه به روزنامه «جوان» و با ارائه فیش پرداختی، عنوان کرد که برای انتقال متوفی خود از بیمارستان میلاد به بهشت بی‌بی‌سکینه کرج، آمبولانس هزینه‌ای بیش از نیم میلیون تومان از وی دریافت کرده است. به گفته این فرد، اعتراض به قیمت دریافتی از سوی آمبولانس جسدبر به جایی نرسید و اعلام کردند که اگر پول ندهید جسد را حمل و جا‌به‌جا نمی‌کنیم! جالب اینکه بستگان متوفی هم حق انتقال جسد را ندارند و متوفی صرفاً باید توسط آمبولانس‌های بهشت‌زهرا (س) جابه‌جا شود و برای این جابه‌جایی هم باید هزینه گزاف پرداخت کرد.

پرس‌و‌جوی خبرنگار روزنامه «جوان» برای دریافت پاسخ درخصوص نرخ هزینه‌های آمبولانس‌های حمل جسد از بهشت‌زهرا (س) هم به جایی نرسید. ظاهراً حمل جسد در داخل شهر تهران به صورت انحصاری برعهده آمبولانس‌های جسدبر تحت پوشش سازمان بهشت زهرا (س) است و قیمت‌ها، هزینه‌ها نیز توسط این سازمان نرخ‌گذاری شده است. حمل جسد از سوی این آمبولانس‌ها با مجوز سازمان بهشت زهرا (س) انجام و قیمت‌ها هم براساس مسافت و خدمات ارائه‌شده تعیین می‌شود.

مسیر دربستی تا خانه آخرت چند!
می‌توان گفت: مسیر دربستی آمبولانس‌های جسدبر تا خانه آخرت بسیار گران‌تر تمام می‌شود چراکه هزینه انتقال بیمار با آمبولانس کمتر از هزینه انتقال جسد است. انتقال بیمار که نیازمند مراقب و همراه است و باید تحت‌نظر انتقال پیدا کند، هزینه‌اش کمتر از متوفی است که باید با آمبولانس جسدبر حمل شود. دریافتی‌های بالا برای انتقال متوفی به‌وسیله آمبولانس‌های جسدبر به محل‌های دفن و سایر تشریفات به جز هزینه قبر و سایر مراسمات در حالی صورت می‌گیرد که بستگان متوفی باید هزینه‌های بالاتری را بپردازند.

منبع: جوان


کد مطلب: 688638

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/688638/دغدغه-جای-بدرقه-مسیر-دربستی-خانه-آخرت-چند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com