پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

اظهارات ضد ایرانی نماینده‌ ترامپ در دیدار نتانیاهو

پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب: 688532
فارس نوشت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با داماد و مشاور ترامپ و نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران دیدار کرد.
اظهارات ضد ایرانی نماینده‌ ترامپ در دیدار نتانیاهو
به گزارش جهان نيوز، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «جارد کوشنر»، داماد و مشاور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. 

«جیسون گرینبلات»،  فرستاده ویژه آمریکا در امور منطقه، «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و «ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا از دیگر افراد حاضر در این جلسه بوده‌اند. 

نتانیاهو گفت: «تلاش‌های ایالات متحده تحت رهبری  دونالد ترامپ برای گرد هم آوردن متحدان منطقه علیه چالش‌های مشترک مرا به شدت دلگرم می‌کند.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از اظهاراتش به شکست خود در تشکیل کابینه واکنش نشان داد. 

او گفت: «دیشب اتفاق کوچکی رخ داد. این ما را متوقف نخواهد کرد. ما همکاری با یکدیگر را ادامه می‌دهیم. دیدار عالی و سازنده‌ای داشتیم که ثابت می‌کند اتحاد میان آمریکا و اسرائیل هیچ‌گاه از این قوی‌تر نبوده و حتی قوی‌تر از این هم خواهد شد.»

 بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی در واکنش به ناتوانی «بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه ائتلافی، به انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات رأی دادند.

بر اساس مصوبه پارلمان رژیم صهیونیستی که با ۷۴ رأی مثبت در برابر ۴۵ رأی منفی تصویب شد، انتخابات جدید قرار است روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برگزار شود.

در تاریخ رژیم صهیونیستی این اولین بار است که حزب پیروز نتوانسته کابینه تشکیل دهد. در پی این رخداد، «بنی گانتز» رهبر نمایندگان احزاب معارض در جلسه پارلمان، نتانیاهو را «شکست‌خورده» توصیف کرد.

«برایان هوک» هم در این جلسه گفت کارزار فشار حداکثری علیه ایران جواب داده و «نیروهای نیابتی» ایران تضعیف شده‌اند، بودجه نظامی ایران کاهش یافته و اقتصاد این کشور وارد رکود شده است.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

دولت آمریکا بعد از خروج از این توافق برای حضور مجدد در میز مذاکره سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران در پیش گرفته است.

 «مورگان اورگاتوس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری چهارشنبه شب گفت یکی از اهداف دولت آمریکا از اعمال فشار علیه ایران وادار کردن این کشور به حضور در میز مذاکره است.

وی گفت: «ما به اعمال فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهیم داد تا این کشور را از ابزارهای لازم برای پیشبرد سیاست خارجی مخرب خود محروم کرده و رژیم را وادار به مذاکره بر سر یک توافق جامع جدید برای پرداختن به تمامی رفتارهای مخرب آن کنیم.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز چهارشنبه (۸ خرداد) مذاکره را تاکتیک آمریکا برای تکمیل راهبرد فشار علیه ایران توصیف کردند.
 
ایشان فرمودند: « آمریکایی‌ها وقتی میخواهند با فشار، چیزی را در کشوری هدف قرار بدهند و مقصود خود را به دست آورند، "فشار" در اینجا برایشان راهبرد است؛ یک تاکتیک هم دارند به اسم مذاکره.»

مقام معظم رهبری تأکید کردند: «فشار می‌آورند تا طرف خسته شود و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم. این مذاکره مکمل فشار است و برای آن است که محصول فشارها نقد شود. فشار می‌آورند و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم؛ مذاکره این است. راهبردشان مذاکره نیست؛ فشار است. مذاکره یک ذیلی است در راهبرد فشار.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دولت آمریکا میز مذاکره را ترک کرده گفته‌اند که با دولت ترامپ وارد مذاکره نخواهند شد.

 دولت آمریکا در هفته‌های گذشته بعد از ناکام ماندن سیاست‌هایش در وادار کردن ایران به مذاکره، صحنه‌آرایی نظامی برای القای وضعیت جنگ را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند هفته پیش اعلام کرد ارتش آمریکا برای «مقابله با تهدید ایران» ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» را به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است. 

او ادعا کرد دلیل اعزام این ناوها دریافت اطلاعات جدیدی بوده که نشان می‌دهند ایران قصد حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه را داشته است. بولتون و دیگر مقام‌های آمریکا تهدید کرده‌اند در صورتی که ایران به منافع آمریکا یا نیروهای این کشور حمله کند، واشنگتم اقدام ایران را «به طور متناسب» پاسخ خواهد داد.  

با این حال، اندکی بعد معلوم شد که این ناو طبق برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده روانه منطقه شده است. 

برخی تحلیل‌گران چنین ادعاهایی را نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره تلقی می‌کنند.  

این تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.

از این منظر، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه هدفی فراتر از راه انداختن نوعی جنگ روانی و در نهایت تحت فشار قرار دادن ایران دنبال نمی‌کند.

در همین چارچوب، برایان هوک روز پنجشنبه بار دیگر تهدید کرد در صورتی که ایران به نیروهای آمریکا حمله کند، واشنگتن با زور نظامی پاسخ خواهد داد.

او گفت: «اگر به ما حمله شود با اقدام نظامی آن را پاسخ می‌دهیم. نیروهایمان را در منطقه مستقر کرده‌ایم. ما تصور می‌کنیم این بازاستقرار نیروها روی محاسبات رژیم ایران اثر بازدارنده داشته است.

هوک در ادامه مدعی شد آمریکا منتظر نتایج تحقیقات در خصوص حمله‌ ادعایی به چهار تانکر نفت‌کش سعودی و اماراتی است. 

بولتون روز گذشته در جریان سفر به امارات عربی متحده، مدعی شد که «تقریبا اطمینان» دارد که ایران عامل حمله فجیره بوده است. جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد و آن در چارچوب تلاش بولتون، امارات، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آشوب در منطقه توصیف کرده است.

او امروز پنجشنبه بر اساس همین ادعا گفت آمریکا قصد دارد شواهد مربوط به دست داشتن ایران در این حادثه را به شورای امنیت ملی سازمان ملل متحد تحویل دهد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *