جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سینماها اکران رمضان را چگونه سپری کردند

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 688375
براساس نظر سینماداران، انتخاب نامناسب فیلم‌های سینمایی برای چینش جدول اکران سینماها در ماه مبارک رمضان، سینمای ایران را در این فصل دچار چالش کاهش مخاطب کرده است.
سینماها اکران رمضان را چگونه سپری کردند
به گزارش جهان نيوز، اکران ماه مبارک رمضان در سال جاری با تغییراتی نسبت به سال‌های قبل همراه بود که از آن جمله می‌توان به حذف طرح اکران «اذان تا اذان» یا همان «افطار تا سحر» اشاره کرد، البته بخشی از این طرح که شامل نیم بها شدن بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار در سینماهای کشور می‌شد، همچنان ادامه داشت.

مساله مهم این است که گیشه سینمای ایران طی یک ماه گذشته با چالش کاهش مخاطب همراه بوده است، چه اینکه سازمان سینمایی هم در گزارشی که در مقایسه نیمه اول این ماه در سال جاری نسبت به ماه مبارک رمضان در سال گذشته منتشر کرد، ضمن اشاره به افزایش مجموع فروش فیلم‌ها، کاهش مخاطبان را هم تأیید کرده است.

در بخشی از گزارشی که توسط سازمان سینمایی در تاریخ یکم خرداد ماه منتشر شد، آمده است: «مجموع فروش فیلم‌های سینمایی در نیمه اول ماه مبارک رمضان با تعداد ۱ میلیون و ۲۱ هزار و ۷۵ نفر به ۹۵ میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۷۳۰ ریال رسید در حالی که در سال ۹۷ با تعداد ۱ میلیون ۷۸ هزار و ۶۲۴ نفر میزان فروش ۷۹ میلیارد و ۹۳۶ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۸۸۰ ریال بوده است. همچنین نرخ متوسط بلیت در سال ۹۸ در سطح کشور ۹۳، ۹۰۰ ریال و در سال گذشته ۷۴، ۱۳۵ ریال بوده است. میزان فروش فیلم‌ها در نیمه اول ماه مبارک رمضان در مقایسه با دوره مشابه خود در سال گذشته (۹۷) ۲۰ درصد افزایش، تعداد تماشاگران ۵ درصد کاهش و نرخ متوسط بلیت سینما ۲۷ درصد افزایش داشته است.»
 

فیلم‌های اکران‌شده در رمضان ۹۸

برای اطلاع از کم و کیف استقبال مخاطبان از فیلم‌های اکران‌شده در ماه رمضان، فارغ از اعداد و ارقام اعلام شده در گزارش‌های رسمی، سراغ دو تن از سینماداران رفتیم تا از آن‌ها درباره علت کاهش مخاطب در ماه مبارک رمضان امسال بپرسیم؛ سینمادارانی که یکی از دلایل اصلی این امر را انتخاب و چینش اشتباه فیلم‌هایی می‌دانند که مخاطب کمتری را به سینما جذب می‌کنند.

بحران سینما؛ مشکل اقتصادی و فیلم‌های کم مخاطب
رضا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی آزادی گفت: از سال گذشته تا به امروز تعداد زیادی سالن سینما به ناوگان سینمایی کشور اضافه شده است و یکی از علت‌های افزایش فروش فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان نسبت به سال قبل که توسط سازمان سینمایی منتشر شد می‌تواند افزایش تعداد سالن‌های سینمایی در کشور باشد.
وی بیان کرد: اما مساله مهم این است که به این نکته باید توجه کرد که آیا سینماهایی که طی سال‌های گذشته در اکران ماه مبارک رمضان حضور داشتند نیز از فروش مناسبی برخوردار بوده‌اند یا خیر؟

نباید فراموش کرد که امسال از نظر اقتصادی وضعیت مردم ضعیف‌تر شده و مردم سعی می‌کنند تا از درآمد خود برای تأمین احتیاجات اولیه خود استفاده کنند، سینما یک تفریح و استراحت برای مردم است و در شرایط فعلی مردم کمتر تمایل به سینما رفتن دارند این مدیر سینمایی ادامه داد: در پردیس سینمایی آزادی طی این یک ماه گذشته اگر فیلم‌هایی مانند «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و یا «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی نبود، واقعاً دچار بحران می‌شدیم، چرا که فیلم‌هایی که امسال و در این ماه اکران شد نمی‌توانست در جذب مخاطب موفق باشد.

وی همچنین تاکید کرد: البته فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری نیز توانست فروش مناسبی داشته باشد، بعد از این فیلم، با فاصله بسیار زیادی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی نیز مخاطبانی برای خود داشت اما آثار دیگری که برای رمضان اکران شده بودند نه تنها در سینما آزادی و دیگر سینماها، بلکه در سرگروه‌های خود نیز فروش چندان مناسبی نداشتند.

سعیدی پور با اشاره به اینکه افت چنین شدیدی در فروش گیشه، تأثیر بسیار بدی روی سالن‌های سینمایی داشته است، گفت: تعداد مخاطب در پردیس سینما آزادی به قدری کم بود که تصمیم گرفتیم تعمیرات مورد نیاز در پردیس را انجام دهیم که از آن جمله می‌توان به تعمیر صندلی‌ها، ترمیم سیستم نور، به روز رسانی سیستم صدا و پخش اشاره کرد. در واقع در این مدت سعی کردیم تا خود را برای فیلم‌هایی که در نوبت اکران عید فطر روی پرده سینماها می‌روند، آماده کنیم، تا شاید گیشه دوباره جان بگیرد.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که امسال از نظر اقتصادی وضعیت مردم جامعه ضعیف‌تر شده است و مردم سعی می‌کنند تا از درآمد خود برای تأمین احتیاجات اولیه خود استفاده کنند، سینما یک تفریح و استراحت برای مردم است، در شرایط فعلی و افزایش قیمت‌ها مردم کمتر تمایل به سینما رفتن دارند.

سعیدی پور در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: در کنار این مساله تاکید می‌کنم که آثاری که برای اکران در ماه مبارک رمضان انتخاب شد، واقعاً آثار بفروشی نبود و این مساله نیز سبب شد تا تعداد مخاطبان در سینما کاهش پیدا کند.

ادامه اکران نوروزی سینماها را نجات داد
مهیار حسینی مدیر پردیس سینمایی ساحل در اصفهان نیز گفت: متأسفانه در ماه مبارک رمضان تعداد مخاطب در سینماها افت داشته است که یکی از دلایل چنین اتفاقی می‌تواند چینش فیلم‌ها برای اکران در این ماه باشد. در اکران نوروز مخاطبان زیادی در سینما داشتیم اما بعد از تغییر جدول و اکران فیلم‌های جدید در این ماه، با افت مخاطب مواجه شدیم چرا که اکثر این آثار نمی‌توانست در جذب مخاطب موفق عمل کند، چرا که فیلم گیشه و تجاری نبودند.

در سال‌های قبل فیلم‌های قوی‌تری را برای اکران در ماه مبارک رمضان انتخاب می‌کردند، اگر هم امروز سینماها فروشی هم دارند بیشتر به دلیل ادامه اکران فیلم‌هایی است که قبل از ماه مبارک رمضان نمایش خود را در سینماها آغاز کرده بودند وی بیان کرد: این در حالی است که در سال‌های قبل فیلم‌های قوی‌تری را برای اکران در ماه مبارک رمضان انتخاب می‌کردند، اگر هم امروز سینماها فروشی هم دارند بیشتر به دلیل ادامه اکران فیلم‌هایی است که قبل از ماه مبارک رمضان نمایش خود را در سینماها آغاز کرده بودند.

این مدیر سینما توضیح داد: شرایط فروش به گونه‌ای است که تا امروز بسیاری از سینماها حاضر نیستند که اکران فیلم‌های نوروزی مانند «متری شیش و نیم» را به پایان رسانند. هرچند از میان فیلم‌های کمدی در رمضان «تگزاس ۲» هم از فروش خوبی برخوردار است، اما همچنان نمایش فیلم‌های نوروز ادامه دارد.

وی بیان کرد: مساله جالب این است که بحث نیم بها بودن بلیت سینماها در طول روز که سال‌های گذشته نیز اجرا می‌شد، نیز نتوانسته است مخاطب را به سینما بکشاند. البته اگر افزایش فروشی هم در این ماه نسبت به سال گذشته اعلام شده است به دلیل افزایش اندک قیمت بلیت سینماها است که این افزایش قیمت آن چنان چشمگیر نبوده است که بتواند کاهش مخاطب را پوشش دهد.

مدیر پردیس سینمایی ساحل ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که همیشه افزایش بلیت سینماها با افت مخاطب در دوره یک یا ۲ ماهه همراه است، اما این افت مخاطب در رمضان امسال به دلیل افزایش قیمت بلیت سینماها نبوده است و دلیل اصلی آن انتخاب نامناسب فیلم‌ها در این ماه بوده است.

حسینی در پایان گفت: معمولاً پردیس سینمایی ساحل در همه ایام سال علاوه بر ماه مبارک رمضان، سانس ۱۲ تا ۲ بامداد را دارد، اما این سانس‌ها نیز تأثیر چندانی در فروش نداشته است.

منبع:مهر
برچسب ها: سینما فیلم اکران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *