شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قنادباشی: تنها گزینه آمریکا تحریم‌ ظالمانه است

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 688172
یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تحریم‌هایی که به قول امریکایی‌ها فلج کننده بود با طرح ادعای حمله نظامی باعث وحدت و انسجام دولت و ملت شد، براین اساس اعزام فرستاده از طرف امریکا به ایران به این دلیل است که ...
قنادباشی: تنها گزینه آمریکا تحریم‌ ظالمانه است
به گزارش جهان نيوز، جعفر قناد باشی کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص رفت و آمد هیئت‌های مختلف از جمله عراق و عمان به ایران به منظور آنچه میانجیگری بین ایران و امریکا خوانده می‌شود و چرایی اینکه امریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره با ایران هستند، گفت: به هر حال به نظر می‌رسد امریکایی‌ها در شرایط نظامی بسیار آسیب پذیر قرار دارند از این رو کوشش می‌کنند هر تصوری که در ایران پدید آمده و باعث شده آن‌ها حالت تهاجمی بگیرند از بین برود.

قناد باشی با بیان اینکه امریکایی‌ها به دنبال این هستند که با رویکرد مذاکره به ایران و افکار عمومی داخل این اطمینان را بدهند که قصد جنگ ندارند، تا اتحاد داخل را کاهش دهند، گفت: امریکا بسیار آسیب پذیر است از سوی دیگر  منافع آن‌ها در منطقه لوله‌های نفت و گاز و امنیت رژیم صهیونیستی است که اگر حمله‌ای در منطقه صورت بگیرد، اولویت اصلی امریکایی ها را مورد تهدید قرار می‌دهد و از طرف دیگر پنتاگون نیز اعلام کرده که آمادگی جنگ با ایران را ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در تحلیل این نظریه باید گفت، امریکا به دنبال آن است که تحریم اقتصادی اعمال شده از طرف آن‌ها رفته رفته آنقدر گسترش یابد که مردم ناراضی شده و قیام کنند و حکومت به این طریق سرنگون شود و به این وسیله فاصله‌ای عمیق بین دولت و ملت ایجاد شود.

 قناد باشی افزود:اصل برنامه‌های تحریم اقتصادی برهمین اساس بود یعنی براندازی از طریق مردم یا اجبار به مذاکره دولت به وسیله فشار‌های مردمی. یک فرمول کلی در سیاست خارجی همه دنیا وجود دارد که هر کشوری که مورد حمله بیگانه قرار گیرد به طور اتوماتیک بین ملت و دولت انسجام شکل می‌گیرد و در حقیقت تهدید اخیر بولتون مبنی بر حمله نظامی به ایران باعث شد تا زیر میز تحریم کوبیده شود و اصطلاحا کاسه کوزه تحریم از هم بپاشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیاگفت: تحریم‌هایی که به قول امریکایی‌ها فلج کننده بود با طرح ادعای حمله نظامی باعث وحدت و انسجام دولت و ملت با یکدیگر شد براین اساس اعزام فرستاده از طرف امریکا به ایران به دلیل آن است که بگویند ما قصد حمله نظامی نداریم و راه را برای تاثیر هر چه بیشتر تحریم اقتصادی باز کنند.

وی با اشاره به جمله معروف همه روسای جمهور امریکا مبنی براینکه همه گزینه‌ها در قبال ایران روی میز است گفت: امریکایی‌ها برعکس آنچه می‌گویند گزینه هایشان برای اعمال فشار بر ایران محدود است و تنها گزینه‌ای که در حال حاضر برایشان باقی مانده تحریم اقتصادی با چاشنی تهدید روانی به جنگ است.

قناد باشی در پایان یادآور شد: براساس این دو فرضیه که در بین کارشناسان سیاست خارجی مطرح است رفت و آمد کشور‌های همسایه به ایران به منظور آنچه آن‌ها میانجی گری بین ایران و امریکا می‌خوانند هرگز به معنی دوستی با ایران نیست و آنچه مسلم است  این روزها دشمنی امریکا بیش از همیشه محرز است و هدف امریکا از اعزام این هیئت‌ها در حقیقت پیشبرد کار خود در عرصه نبرد اقتصادی است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *