سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

چرا هواشناسی طوفان دیشب را پیش‌بینی نکرد؟

يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 687920
در حالی شب گذشته (شنبه ۴ خرداد ۹۸) یک طوفان با سرعت حدود ۸۰کیلومتر تهران را درنوردید که سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌های خود هیچ اشاره‌ای به وقوع این طوفان نکرده بود.
چرا هواشناسی طوفان دیشب را پیش‌بینی نکرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، دیروز 4 فروردین ماه 98 طوفانی با سرعت حدود 80 کیلومتر در ساعت تهران را درنوردید. مسئله قابل تأمل در این طوفان عدم اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی و هشدارهای احتمالی نسبت به وقوع این پدیده طبیعی بوده است.

این سازمان روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛
«طی روزهای شنبه و یکشنبه، به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار موقتی باران همراه با رعدو برق و وزش باد به‌شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:

شنبه 98/03/04: جنوب اصفهان، شمال فارس، شرق کهگیلویه وبویراحمد، جنوب کرمان و شرق خراسان شمالی.

یکشنبه 98/03/05: شمال آذربایجان شرقی، قزوین، شمال شرق تهران، ارتفاعات سمنان، غرب کردستان، شرق لرستان، ارتفاعات شمال خوزستان، شمال فارس، جنوب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد، جنوب کرمان و شمال هرمزگان. شایان ذکر است روزهای شنبه و یکشنبه برای سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق کشور افزایش نسبی دما در حدود 5 تا 7 درجه پیش‌بینی می‌شود».
همان‌گونه که مشخص است نامی از تهران در پیش‌بینی روز جمعه دیده نمی‌شود. در اطلاعیه دیروز شنبه نیز هیچ نامی از تهران نیامده است. در اطلاعیه شماره 35 سازمان هواشناسی کشور آمده است؛

«پیرو اطلاعیه شماره 34 جمعه مورخ 98/03/03، طی روزهای شنبه و یکشنبه، به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار موقتی باران همراه با رعد و برق و وزش باد به‌شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:

شنبه 98/03/04:  برخی نقاط استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل، شمال آذربایجان غربی، جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، شرق کهگیلویه وبویراحمد و جنوب کرمان.

یکشنبه 98/03/05: شمال آذربایجان شرقی و غربی، ارتفاعات البرز مرکزی در استانهای قزوین، سمنان و شمال شرق تهران، غرب کردستان، شمال غرب فارس، جنوب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد، جنوب کرمان و شمال هرمزگان.
شایان ذکر است روزهای شنبه و یکشنبه برای سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق کشور افزایش نسبی دما در حدود 5 تا 7 درجه پیش‌بینی می‌شود، درضمن احتمال جاری شدن رواناب در کوهپایه‌ها دور از انتظار نمی‌باشد».
سازمان مدیریت بحران کشور نیز درباره طوفان دیروز تهران واکنش جالبی نشان داده که نشان از آن دارد سازمان هواشناسی اساساً پیش‌بینی وقوع آن را نکرده است.

منصور درجاتی سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به این‌که امروز یکشنبه طوفان شدیدتری نسبت به دیروز در تهران به‌وقوع می‌پیوندد، گفته است: طوفان دیروز که در تهران شاهد آن بودیم به‌صورت یک‌مرتبه ایجاد شده و در سامانه تصاویر ماهواره‌ای این طوفان دیده نشده بود.

وی افزود: سرعت طوفان دیروز بالای 60 کیلومتر بود، امروز نیز وقوع چنین طوفانی را شاهد خواهیم بود، اما شدت بارش‌ها در شمال و شمال شرق تهران بیشتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *