پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

انتقاد نماینده مجلس از ارز ۴۲۰۰ تومانی

يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 687848
عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی هیچ‌گونه تاثیری در زندگی مردم نداشته و حتی فشار بر مردم زیاد هم شده است.
انتقاد نماینده مجلس از ارز ۴۲۰۰ تومانی
به گزارش جهان نيوز، اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش جدیدی با موضوع ضرورت حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) منتشر کرد و با توجه به محدودیت منابع ارزی در سال آینده، پیشنهاد شده که ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی به غیر از دارو حذف و واردات آنها با ارز نیمایی انجام شود.

طبق گزارش این مرکز پژوهشی، اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی اختصاص یافته به کالاهای اساسی مصرفی ۸/۳ میلیارد دلار است که می‌توان از آن به عنوان منبعی برای پرداخت یارانه مستقیم به مصرف‌کنندگان به صورت نقدی-کالایی و کمک به رفع مشکل سرمایه در گردش تولیدکنندگان استفاده کرد.

*یارانه مردم را به واردکننده‌ها ندهیم
در همین راستا، محمدرضا امیر حسنخانی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن تایید پیشنهاد مرکز پژوهش‎های مجلس، گفت: از نظر من این بهترین پیشنهادی است که تا کنون ارائه شده است. چراکه روش تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی هر چند با هدف کمک به معیشت مردم در نظر گرفته شده است، اما وقتی معلوم نیست وارد کنندگان این ارز را در کجا مصرف می‌کنند، نباید یارانة مردم را به واردکننده‌ها داد.

نماینده مردم طبس در مجلس افزود: اگر یارانه مستقیم به مردم داده شود بهتر است. متأسفانه پیشنهادهای مجلس در زمینه شیوة اختصاص ارز ترجیهی، هنگام تصویب لایحه بودجه با مخالفت دولت مواجه شد. طرح تصویب شده هم اکنون با نواقص زیادی در حال انجام است؛ اگر در آن زمان دولت همراهی و همکاری لازم را می‎کرد، وضعیت به مراتب بهتر بود.

*ارز ترجیحی در زندگی مردم هیچ تاثیری نداشته است
وی با بیان اینکه مجلس مبلغ بسیار زیادی را برای تامین ارز ترجیحی در بودجه در نظر گرفته است، گفت: اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی در زندگی مردم هیچ‌گونه تاثیری نداشته و حتی فشار بر مردم زیاد هم شده است. می‌توان گفت مدل فعلی توزیع یارانه دارای نواقص بسیاری است. در همین راستا، طرح مرکز پژوهش‌های مجلس بسیار عالی است و اعتقاد ما هم بر همین است.

 
منبع: فارس
برچسب ها: ارز دولت گرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *