پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پای سیستم عامل بومی به تلفن‌های همراه باز شد

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 687708
کاربران تلفن‌های همراه کشورمان احساس امنیت ندارند! با حذف و فیلتر اپلیکیشن‌های ایرانی از سوی دو فروشگاه بزرگ نرم‌افزاری گوگل‌پلی و آپ استور کاربران ایرانی سیستم عامل‌های اندروید و ios هر روز منتظر تحریم‌ها و محدودیت‌هایی تازه هستند، اما حالا معاون وزیر ارتباطات از طراحی و اجرای سیستم عامل بومی روی تلفن‌های همراه خبر می‌دهد.
پای سیستم عامل بومی به تلفن‌های همراه باز شد
به گزارش جهان نيوز، این سیستم عامل هم‌اکنون روی برخی از مدل‌های گوشی ایرانی نصب شده و قرار است به زودی فراگیر‌تر شود. طراحی سیستم عامل بومی با هدف افزایش تاب‌آوری کشور در برابر تروریسم اقتصادی امریکاست و معاون وزیر ارتباطات معتقد است، این سیستم می‌تواند استقلال و امنیت کاربران تلفن همراه را تأمین کند.
 
در پی تحریم و فیلترینگ معکوس اپلیکیشن‌های ایرانی برای کاربران ایرانی و از سوی آپ استور بود که برای نخستین بار دستمان آمد و به دلیل فقدان استقلال در فضای مجازی، شرکت‌های امریکایی صاحب و قانونگذار فضای مجازی هر وقت بخواهند، می‌توانند ظرف مدت زمان کوتاهی کسب‌و‌کار‌های ایرانی را در فضای مجازی فلج کنند؛ اقدامی که از سوی شرکت اپل انجام شد و کاربران ایرانی این گوشی‌ها را برای استفاده از برنامه‌های کاربردی پرداخت و متصل به پرداخت دچار مشکل کرده تا «جنگی تجاری» را رقم بزنند.

این جنگ در فضای اندروید هم دنبال گرفته شد و حالا مدت‌هاست گوگل‌پلی مشهورترین پوسته‌های ایرانی پیام‌رسان تلگرام را حذف کرده است. هر چند به گفته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات حذف برنامه‌های ایرانی در سیستم عامل اندروید تنها محدود به پوسته‌های پیام‌رسان تلگرام نبوده بلکه برخی برنامه‌های کسب و کار‌های ایرانی را نیز در برگرفته تا به تعبیر وی شاهد تسری «تروریسم اقتصادی امریکا» به اقتصاد فضای مجازی باشیم.

در چنین شرایطی، جای خالی سیستم عامل بومی که کاربران کشورمان بتوانند فارغ از تصمیم‌های اقتصادی و سیاسی رهبران امریکا به کسب و کارشان بپردازند و از فضای مجازی استفاده کنند، ذهن بسیاری از مردم را درگیر خود کرده و حالا امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات از طراحی و نصب سیستم عامل بومی روی برخی تلفن‌های همراه موجود در بازار خبر می‌دهد.

تقویت تاب‌آوری در برابر تروریسم اقتصادی
با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی سیستم عامل اندروید در گوگل پلی، معاون وزیر ارتباطات در حساب توئیتری خود از طراحی سیستم عامل بومی برای مقابله با تروریسم اقتصادی امریکا خبر داد.

امیر ناظمی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دو سال است که پژوهشگاه فاوا در حال طراحی سیستم عامل بومی است تا تاب‌آوری کشور در برابر تروریسم اقتصادی امریکا تقویت شود.»

وی در این‌باره گفته بود: «فراخوانی برای همکاری متخصصان در این زمینه منتشر می‌شود تا همه با هم از کسب‌و‌کار‌های بومی در برابر یک‌جانبه‌گرایی‌ها دفاع کنیم. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تأکید کرد که راه سخت، اما ناگزیر است.»

حالا آقای معاون در گفت‌وگو با مهر درباره این سیستم عامل بومی اینگونه توضیح می‌دهد: «این سیستم عامل به صورت اپن سورس (کدباز) شخصی‌سازی شده و پاسخگوی نیاز مردم است. این سیستم با این هدف طراحی شده که مطمئن باشیم، اطلاعات ما از آن درز نمی‌کند. در همین حال اطمینان داشته باشیم نسبت به این سیستم عامل شنود و تهدیدی وجود ندارد.»

لینوکس برای امنیت و استقلال
به گفته ناظمی لینوکس یک سیستم عامل کد باز است و بیس اولیه اندروید تلفن همراه نیز اپن سورس که روی آن امکاناتی قرار گرفته است. این سیستم عامل با تأکید بر حفظ استقلال مجازی طراحی شده تا اگر دیگران تصمیم گرفتند اپلیکیشن‌های ما را حذف کنند، اختیار عمل در دست خودمان باشد و اپلیکیشن‌های ما از آن حذف نشود.

هم اکنون این سیستم عامل روی برخی از مدل‌های گوشی ایرانی نصب شده و گویا با یکی از برند‌های خارجی تلفن همراه که حدود ۸درصد بازار ما را در اختیار دارد نیز برای نصب این سیستم عامل بومی روی گوشی‌های آن شرکت، وارد مذاکره شده‌ایم. معاون وزیر ارتباطات تأکید می‌کند: «این سیستم عامل قرار نیست جایگزین همه سیستم عامل‌ها شود بلکه ما یک درصدی از نیازمندی‌هایمان که به سیستم عامل مطمئن با دو فاکتور امنیت و استقلال احتیاج دارد را از طریق سیستم عامل بومی تأمین می‌کنیم.»

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *