پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
روزنامه تایمز بررسی کرد؛

دلایل مخالفت فلسطینیان با "معامله قرن"

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 687431
روزنامه تایمز مقاله‌ای تحلیلی را در مورد طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن تحت عنوان "آمریکا به فلسطینیان پول پیشنهاد می‌دهد تا از خواسته تشکیل کشور صرف نظر کنند" منتشر کرده است که در آن به دلایل مخالفت فلسطینیان با این طرح اشاره کرده است.
دلایل مخالفت فلسطینیان با "معامله قرن"
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، "ریچارد اسپنسر" در این مقاله نوشته است که دونالد ترامپ همیشه می‌گوید که معامله‌های خوب را دوست دارد، اما او اکنون می‌گوید که طرح صلح مدنظرش برای صلح در خاورمیانه، بهترین خواهد بود.

اسپنسر در ادامه می‌گوید که تیم ترامپ برای تدوین معامله قرن، متشکل از جارد کوشنر، داماد و مشاور او، جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر این کشور در قدس اشغالی است که همگی جزو افراد نزدیک به "اسرائیل" هستند، بنابراین، کاملا طبیعی است که تشکیلات خودگردان فلسطین مردد بوده و مخالف همکاری با آنها باشد و اعلام کند که هیچ ارتباطی به چنین طرحی ندارد؛ به ویژه پس از اینکه آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت خود را هم به این شهر منتقل کرد.

وی اشاره کرد: زمانی که کوشنر در اظهاراتش در مورد معامله قرن از بکار بردن اصطلاح کشور برای فلسطین خودداری می‌کند، عملاً هرگونه احتمال برای موافقت عرب‌ها با این طرح را از بین می‌برد.

به باور او، اکثر تحلیلگران و کارشناسان از جمله اسرائیلی‌ها، معتقدند که با وجود اصرار همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن بر حمایت از طرح ترامپ، اگر اردن با این طرح موافقت نکند، نه عربستان سعودی و نه مصر آن را نخواهند پذیرفت.

این نویسنده تاکید کرده است که ژنرال‌های بازنشسته اسرائیلی که به واشنگتن سفر کرده‌اند، دریافتند که تیم ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درصدد تحقیر تشکیلات خودگردان فلسطین و تاکید بر این مسئله هستند که فلسطینیان همیشه در زمینه طرح‌های صلح در خاورمیانه خرابکارانه عمل کرده و کارشکنی کرده‌اند و بدین گونه، زمان آن رسیده تا معامله قرن بر آنها تحمیل شود.

ریچارد اسپنسر خاطرنشان کرد که با این حال، هرگونه پاسخ و واکنش مثبت فلسطینیان به این طرح نیز بی فایده خواهد بود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اسپنسر تاکید کرد که "الیاس زنازیری"، شخصیت سرشناس فلسطینی معتقد است که محمود عباس نباید قاطعانه با معامله قرن مخالفت کند، بلکه باید جنبه‌های مثبت آن را پذیرفته و خواستار مذاکره بر سر بندهای اختلافی آن باشد که این مسئله موجب خواهد شد تا تیم ترامپ در برابر معضلی بزرگ قرار گیرد و با این پیشنهاد طرف فلسطینی مخالفت کند که در این صورت همان اتهامی متوجه آنها خواهد بود که خود می‌خواستند به فلسطینیان نسبت دهند.

وی تصریح کرد که گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در سفر به واشنگتن، به مسئولان دولت آمریکا نسبت به هرگونه خشونت و درگیری احتمالی هشدار داده و گفته که پس از رونمایی از معامله قرن، ممکن است درگیری‌ها در کرانه باختری آغاز شود و دولت آمریکا باید این را هم در نظر بگیرد و شاید سال‌ها طول بکشد تا اوضاع به روال قبلی بازگردد.

این نویسنده عنوان کرده است که "آموس یدلین"، مدیر سابق بخش سیاست‌های وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به دولت آمریکا پیشنهاد داده است که از این طرح رونمایی نکند.

اسپنسر در پایان مقاله‌اش به این سخن گلعاد اشاره می‌کند که گفته است: "فرض بر اینکه عباس در مقابل میلیون‌ها دلار مسئله فلسطین را به تاراج بگذارد، اما باید به اطلاع شما برسانم که این طرح هرگز مورد قبول واقع نخواهد شد."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *