پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۹
زاکانی در نشست «گام دوم و وظیفه رسانه‌های انقلاب»:

اساس بیانیه گام دوم تشکیل «جامعه الگو» است/ باید راه را برای جوانان باز کرد/ نظام مسئولیتی ما مبتنی بر قبیله سالاری است/ رسانه می‌تواند زمینه حاکمیت شایستگان فراهم کند/ برخی قوانین موجب چپاول سرمایه‌های ملی و بند پای مردم شده است

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب: 687402
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان گفت: اگر می‌خواهیم به سمت جامعه الگو پیش برویم، باید هم دارایی‌هایمان را خوب درک کنیم و هم بتوانیم داشته‌های خود را با دقت نظر و با نگاهی ناظر به آینده بکار گیریم.
اساس بیانیه گام دوم تشکیل «جامعه الگو» است/ باید راه را برای جوانان باز کرد/ نظام مسئولیتی ما مبتنی بر قبیله سالاری است/ رسانه می‌تواند زمینه حاکمیت شایستگان فراهم کند/ برخی قوانین موجب چپاول سرمایه‌های ملی و بند پای مردم شده است
گروه سیاسی جهان نيوز: علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست «گام دوم و وظیفه رسانه‌های انقلاب» که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: وقتی صحبت از گام دوم می‌کنیم صحبت از این است که بناست یک جامعه الگو بسازیم و اساس گام دوم، تشکیل جامعه الگو است.

به گزارش جهان نيوز، وی با بیان اینکه باید راه طی شده تا امروز را به درستی مرور کنیم، خاطرنشان کرد: گام دوم سه جز به خواننده انتقال می‌دهد که یکی روایت درست از راه طی‌شده، دیگری تبیین شرایط موجود و جزء دیگر نیز اولویت‌های بزرگ برای تحول بزرگ در کشور است.

وی افزود: در برابر کسانی که راه طی شده را سیاه‌نمایی می‌کنند باید روایت درستی از گذشته داشته باشیم که رهبری چارچوب آن را بیان کردند.

زاکانی با تأکید براینکه باید هم دارایی‌هایمان را خوب درک کنیم و هم بتوانیم داشته‌های خود را با دقت نظر و با نگاهی ناظر به آینده بکار گیریم تا به سمت جامعه الگو پیش برویم، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی باید سرآمد و الگوی کشورهای جهان قرار گیرد. شاهد بودیم که ترامپ اذعان کرد که پس از روی کار آمدن متوجه شدم بزرگترین دشمن آمریکا جمهوری اسلامی ایران است. برای شیاطین عالم بزرگ‌ترین دشمن مجموعه‌ای است که امروز الهام‌بخش جهان شده است.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان ضمن اشاره به اینکه ما در ساختن دولت اسلامی باید 7 سطح را در نظر بگیریم، تصریح کرد: فکر و اندیشه، نظریه‌پردازی، قوانین، ساختارها و آئین‌نامه‌ها، برنامه‌ها و نیروی انسانی را باید برای نیل به دولت اسلامی مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: انقلاب در حوزه فکر و اندیشه انفجار نور بود و حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما در این خصوص نقش مهمی را ایفا کردند ولی باز نیازمند حرکتی اساسی هستیم.

زاکانی با بیان اینکه ساختن یک نظام همگون و دقیق نیازمند نظریات بنیادین و کاربردی است، اظهار داشت: نظریاتی توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولید شده ولی هنوز به معرض سنجه دیگران قرار داده نشده است و در این حوزه خلاء جدی احساس می‌کنیم.

وی افزود:‌ در حوزه نظامات نظام سیاسی تحولاتی ایجاد شده و در مقوله دفاع نیز نظام دفاعی جدید پیاده شد ولی نظام اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ما دستخوش تغییر نشده و سنگ راه تحول کشور شده است که در این خصوص هم نیازمند تحول هستیم.

زاکانی با اشاره به اینکه 12 هزار قانون داریم که بخش مهمی از آنها بند پای مردم است و مسیر نادرستی ترسیم می‌کند، گفت: محصول این قانون‌ها خلل و فُرجی است که باعث می‌شود قانون‌‌دانان قانون‌شکن با علمی که دارند سرمایه‌های جامعه را به یغما ببرند.

وی با بیان اینکه دستگاه تقنینی کشور درست عمل نمی‌کند، اظهار داشت: مجموعه تقنینی کشور تکیه به حوزه و دانشگاه ندارد و دچار روزمرگی و از هم گسیختگی شده است.

زاکانی به ساختارها و آیین‌نامه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه بیش از صدهزار آیین‌نامه در کشور داریم، افزود: نیازمند یک حرکت جدید هستیم تا بتوانیم هم جامعه را به سمت خیر و صلاح ببریم هم الگوی دیگران باشیم.

وی با بیان اینکه در سطح برنامه‌ها، برنامه دقیقی که بر اساس خاستگاه‌های انقلاب باشد، نداریم‌ گفت: برنامه‌های توسعه‌ای ما هم بر اساس خاستگاه انقلاب نیست.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در بخش نیروی انسانی کشور نیاز به تغییر و تحول جدی دارد. اگر قبلا کسانی را نداشتیم که جمع سه ضلع تخصص و تعهد و توانایی را داشته باشند، امروز نسلی گسترده در کشور ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه نظام مسئولیتی ما مبتنی بر قبیله سالاری است تصریح کرد: همین موضوع باعث شده نظام مسئولیتی ما خود را از نسل جوان محروم کند. لذا راه را باید برای جوانان باز کرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان با بیان اینکه چهل سال پیش در عرصه سیاسی با نظام سلطه تعارض داشتیم اظهار داشت: توانستیم در  این تعارض پیروز پیروز شویم‌ در حوزه امنیتی و دفاعی هم تعهرض وجود داشت که ما پیروز شدیم‌. اما در حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع نیازمند تحول و ایجاد کارکردهای اساسی هستیم‌ و اگر نتوانیم این کارکردها را ایجاد کنیم، بیانیه گام دوم که مجموعه بسیار مبارکی است، به هدف خود نمی‌رسد.

زاکانی تغییر و تحول در کشور را قطعی دانست و درباره سه گروهی که می‌خواهند این تغییر و تحول را مدیریت کنند گفت: گروه نخست،  انقلابی‌ها هستند که اصرار دارند اهداف انقلاب که استقلال، پیشرفت مادی و معنوی، آزادی،  دفاع از مظلومان و... است را محقق کنند.

وی ادامه داد: در مقابل، گروه دیگری بنام غیر انقلابی‌ها هستند که به دنبال این هستند که اسلامیت را به نفع جمهوریت مصادره کنند. اینها در گام بعدی به دنبال یک استبداد جدید خواهند بود.

نماینده سابق تهران دسته سوم را ضد انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: این گروه علاوه بر ضدیت با اسلام به دنبال تجزیه ایران است.

وی ادامه داد: دو گروه دوم، یک جبهه واحدی را تشکیل داده‌اند و به دنبال امیال خودشان‌ هستند. در حالی که گام دوم به دنبال ایجاد یک هم‌داستانی در جبهه انقلاب است و افق روشنی را ترسیم می‌کند و راه دقیقی را فراروی نخبگان قرار می‌دهد.

زاکانی، جامعه‌سازی را مورد بحث قرار داد و با بیان اینکه جمع بین مردمسالاری و تغییر سبک زندگی، باعث جامعه‌سازی می‌شود، اظهار داشت: خود مردمسالاری باید به‌طور جامع تعریف شود.
 
وی به وجود هشت حق مردم در مردمسالاری اشاره کرد و گفت: اولین حق مردم، حق رشد و تعالی فردی و اجتماعی است. دوم حق امنیت‌. سوم حق رفاه و آرامش. چهارم حق انتخاب که مبتنی بر آن، آحاد مردم باید امکان و گزینه انتخاب داشته باشند، پنجم حق دانستن و اینکه چیزی از مردم پنهان نماند، ششم حق مشورت دادن، هفتم حق نظارت کردن و هشتم حق امر به معروف و نهی از منکر که  بسیار جدی است.

فعال سیاسی اصول‌گرا تصریح کرد: در این صورت مردمسالاری محقق می‌شود و اگر ما این ویژگی‌های مردمسلاری و ویژگی‌های سبک زندگی را جمع ببندیم، امکان ایحاد جامعه الگو فراهم می‌شود.

زاکانی نقش رسانه را در این عرصه ممتاز دانست و گفت: رسانه امروز رکن اساسی و جدی است‌.  رسانه سرنوشت ساز ترین مجموعه‌ است و وقتی مدعی هستیم جمهوری اسلامی باید بر بام جهان بنشیند رسانه می‌تواند آن قله را در ذهن جامعه تصویر کند.

وی ادامه داد: با اینکه نسبت‌ به فسادها معترض هستیم اما نباید از این غفلت کرد که رسانه می‌تواند این قله را در ذهن جامعه ثبت کند.

زاکانی با بیان اینکه امروز با جنگ روایت‌ها روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: در شرایطی که معاندین به دنبال سیاه‌نمایی هستند، کسی که روایت اول را ارائه دهد، دست برتر را دارد. رسانه می‌تواند در گام دوم روایت اول را ارائه دهد و ابعاد دقیق پیشرفت‌ها را نشان دهد.

زاکانی ادامه داد: جایی که نمره ما بیست است را محل اعتراض قرار می‌دهند تا به سایر نقاطی که دا آنجا ضعف داریم اعتراض کنیم. در حالی که این‌ها از هم جدا هستند‌

وی، ترسیم و تبیین واقعیت‌های موجود را وظیفه رسانه‌های جریان انقلاب دانست و گفت: واقعیت‌های موجود، امیدوارکننده است‌ و اگر مشکلاتی وجود دارد باید توسط رسانه‌ها شفاف شود و منشاء آن مشخص شود.
 
نماینده سابق مجلس افزود: ظرفیت‌های مغول بسیاری وجود دارد که رسانه‌ها می‌توانند نسبت به وجود آن‌ها هشدار دهند و اگر مسئولی خود را به خواب زده است رسانه باید او را بیدار کند.

وی با بیان اینکه امروز رسانه تا اعماق زندگی افراد رفته است، تصریح کرد: رسانه باید پیشتازی توفیقات مردم را فهم کند و آن را منتقل کند. رسانه باید با شناختن ظرفیت‌ها، نسبت به راه طی شده افتخار کند و نسبت به کاستی‌ها باید آگاه و بیدار باشد.

زاکانی نقد منصفانه را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید‌ نسبت‌ به وجود سرمایه‌ها بیدار شویم و مسیری که یک حرکت جمعی را شکل می‌دهد را دنبال کنیم.

وی افزود: رسانه می‌تواند نقش امیدبخشی داشته باشد و با تمرکز ظرفیت‌ها در رسیدن به اهداف و ایحاد شفافیت، از شعارزدگی مسئولین جلوگیری کند و زمینه را برای حاکمیت شایستگان فراهم کند تا عده ای با دوقطبی‌کردن جامعه، ذهن‌ها را اسیر نکنند و بعد از پیروزی، ناکارآمدی خود را به گردن مردم و انقلاب بیاندازند.

نماینده سابق مجلس درپاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره آسیب‌های رسانه‌های جریان انقلاب گفت: بزرگترین آسیب جریان انقلاب که در رسانه نمود دارد، عدم همداستانی و تعریف واحد و تبیین مشترک از شرایط فعلی است. اینکه با گسستگی حرکت می‌کنند و در مقابل امپراطوری رسانه‌ای بیگانه معلوم نیست چقدر حرکت آن‌ها موثر است.

وی با بیان اینکه امروز معنای سانسور حذف شده است، اظهار داشت: در چنین شرایطی کسی که جریان را زودتر راهبری کند موفق است و در جریان انقلاب ناهمگونی مشاهده می‌شود.

زاکانی یکی دیگر از آسیب‌های رسانه‌های جریان انقلاب را عدم وجود مانیفست و چهارچوب مشخص دانست و گفت: معلوم نیست چه کسی گُلِر است و چه کسی مدافع است؛ همه یا حمله می‌کنند یا دفاع.‌ اینطور نمی‌شود؛ جامعه نیاز به دقت نظر بیشتری از سوی جبهه انقلاب دارد که دیده نمی‌شود.

وی از انفعال رسانه‌های جریان انقلاب انتقاد کرد و گفت: موضوعات فراوانی وجود دارد که اگر جریان انقلاب بر آن‌ها مسلط شود می‌تواند افکار عمومی را جهت دهد، اما دچار انفعال شده‌اند و دیگران به آن‌ها می‌پردازند و سیاه‌نمایی می‌کنند.

نماینده سابق مجلی با بیان اینکه رسانه‌های جریان انقلاب تکلیف‌شان با اجزا وعناصر مشخص نیست، افزود مثلا وقتی دیگران انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند و هیچ الگویی هم برای انتخابات آزاد ارائه نمی‌دهند و بعد شوراها را مثال می‌زنند بدون درنظر گرفتن آسیب‌ها و گرفتاری‌های آن، جریان انقلاب تکلیفش مشخص نیست.

وی افزود: رسانه‌های ما تکلیفشان با شورای نگهبان مشخص نیست. آن‌ها باید به شورای نگهبان بگویند شما باید با ارائه ملاک و شفافیت در افکار عمومی ظاهر شوید و بدون رودربایستی  مانع حضور هرکس که فساد دارد شوید؛ چه فساد اعتقادی چه سیاسی یعنی قانون‌شکنی و چه  فساد اخلاقی و فساد مالی. این تعیین نسبت‌ها امری حیاتی است.

زاکانی آسیب دیگر را مشخص نبودن نسبت رسانه‌های انقلاب با افکار عمومی دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی ناخودآگاه مردم ایران را به 3دسته تقسیم کردند.هرچند در کل سخن ایشان درست میباشد ولی نقش حق انتخاب مردم را نادیده گرفته اند.چه خوب بود که آقای زاکانی بجای آنکه مردم متحد ایران را به دو دسته انقلابی و دیگری غیر انقلابی و ضد انقلاب تقسیم کند به این نکته اشاره میکرد که این مردم هستند که برای ادامه گام دوم حق دارند که نوکران خویش را برای اداره کشور انتخاب کنند .....
Romania
رسانه زاکانی رسانه سانسورچی
Germany
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا ببینید کی اومده در مورد جوانان و راه باز کردن برای جوانان صحبت میکنه!!!
بزرگوار شما از فکر صندلی مجلس بیا بیرون سخنرانی در مورد جوان گرایی پیشکش!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمود
Iran, Islamic Republic of
آقا این تبلیغات دبی دیگه شورشو در آورده!
شایسته سایت شما نیست.
Iran, Islamic Republic of
ظرفیت های« مغفول» زیادی وجود دارد