کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دموکرات ارشد کنگره خواستار استیضاح ترامپ شد

31 ارديبهشت 1398 ساعت 15:46

یک دموکرات ارشد مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال انتشار گزارش هایی درباره خودداری «دن مک گان» مشاور سابق کاخ سفید از شهادت در کنگره، آغاز روند درخواست استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را خواستار شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایرنا، تارنمای آمریکایی هیل نوشت: «دیوید سیسلین» نماینده دموکرات از ایالت رودآیلند روز دوشنبه در توئیتی نوشت: اگر مک گان فردا (سه شنبه) در مقابل کنگره شهادت ندهد وقت آن است که درخواست استیضاح را آغاز کنیم. 

هیل نوشت: اگر سیسلین این تهدید خود را پیگیری کند، عالیرتبه ترین مقام دموکرات خواهد بود که تلاش های رسمی برای آغاز روند برکناری رئیس جمهور را تایید می کند. 

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر مقامات این حزب از زمان روی کار آمدن ترامپ در دو سال پیش تلاش کرده اند جلوی این روند را بگیرند.

این رسانه آمریکایی افزود: اکثریت دموکرات ها از راهبرد پلوسی حمایت می کنند و موافق این امر هستند که هنوز برای استیضاح زود است. آنها برای انجام مجموعه ای از تحقیقات از عملکرد دولت تاکید دارند که شامل تحقیقات روسیه به ریاست «رابرت مولر» درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 بود.

با این حال، جنجال ها بر سر استیضاح ترامپ از زمان انتشار گزارش مولر تشدید شده است و مقاومت دولت آمریکا برای همکاری با تحقیقات دموکرات ها باعث شده تعداد بیشتری از قانونگذاران در مسیر استیضاح گام بردارند.

دموکرات های کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا از مک گان خواسته بودند به منظور گفت و گو درباره تحقیقات مولر در این کمیته حاضر شود. اما ترامپ وعده داده دولتش با همه این احضاریه ها خواهد جنگید و وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه در راستای تحقق این وعده، نامه ای 15 صفحه ای منتشر و تاکید کرد که «از نظر قانونی» لازم نیست مک گان در این کمیته شهادت بدهد.

سیسلین که از اعضای کمیته قضایی است، ماه ها از تایید تلاش ها برای استیضاح ترامپ خودداری می کرد. او دوبار به اقدامات مربوط به استیضاح در صحن مجلس نمایندگان آمریکا در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 رای منفی داد اما مخالفت مک گان با احضاریه دموکراتها، می تواند نقطه آغاز تغییری مهمی در موضع این دموکرات ارشد مجلس نمایندگان آمریکا باشد.

«رشیده طلیب» نماینده دموکرات از ایالت میشیگان مارس گذشته قطعنامه ای صادر کرد و از کمیته قضایی خواست موضوع استیضاح رئیس جمهور را بررسی کند. قبل از انتشار گزارش مولر، فقط «ال گرین» نماینده دموکرات از ایالت تگزاس طرح او را تصویب کرده بود اما با انتشار گزارش مولر شش نفر دیگر به سرعت این طرح را تایید کردند. 

این قطعنامه به خودی خود آغازگر روند استیضاح نیست اما از کمیته قضایی می خواهد درباره اتهامات رئیس جمهور که ممکن است منجر به استیضاح او شود، تحقیق کند. 

ترامپ گفته است که حضور مشاوران کنونی و سابقش در کنگره برای شهادت دادن پس از انتشار گزارش رابرت مولر دیگر ضرورتی ندارد.

براساس گزارش مولر، ترامپ اوایل سال 2017میلادی، مک گان را مامور کرده بود که به «رود روزنشتاین» معاون وزیر دادگستری آمریکا بگوید که مولر به دلیل تضاد منافع باید اخراج شود.


کد مطلب: 687275

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/687275/دموکرات-ارشد-کنگره-خواستار-استیضاح-ترامپ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com