پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

شگرد فشار حداکثری ترامپ از نگاه 'سی ان ان'

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 687250
یکی از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا گفت: به نظر می رسد 'دونالد ترامپ' داستان عاری از واقعیت خود درباره کارایی عصای جادویی اش در رابطه با کره شمالی را در داخل آمریکا جا انداخته است.
شگرد فشار حداکثری ترامپ از نگاه
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، تارنمای شبکه خبری آمریکایی 'سی ان ان' در گزارشی نوشت، جنگ لفظی آمریکا و ایران یادآور سال 2017 است زیرا همان راهبردی که آمریکا در آن سال استفاده کرد، اکنون، نیز در حال استفاده است. دولت ترامپ از شگردی مشابه در قبال کره شمالی و ایران استفاده می کند. در واقع، با استفاده از کارزار فشار حداکثری به دنبال در تنگنا قرار دادن دشمن و در نهایت، تلاش برای مذاکره، است. شگرد دولت ترامپ، واکنش به تهدید از طریق دامن زدن به تهدید طرف مقابل و سپس کاهش تنش و ادعای پیروزی است.

این 'اولتیماتوم شرم آور آتش و خشم' ترامپ که 'کره شمالی بهتر است آمریکا را تهدید نکند. آنها(کره شمالی) با آتش و خشمی مواجه می شوند که دنیا تاکنون شاهد آن نبود'، موجب دامن زدن به بزرگ ترین تنش ها شد. 

ترامپ در توئیت یکشنبه ایران را نیز به شکلی مشابه تهدید کرد و گفت: 'اگر ایران بخواهد وارد جنگ شود، این به معنای مرگ رسمی ایران خواهد بود. دیگر آمریکا را تهدید نکنید.'

'ون جکسون'، از مقامات وزارت دفاع آمریکا در دوران ریاست جمهوری 'باراک اوباما' به 'سی ان ان' گفت، ترامپ در کره شمالی به قمار تهدیدهای بزرگ متوسل شد و تا کنون هزینه ای هم بابت آن نپرداخته است. در نتیجه، فکر می کند از قمار خوبی استفاده می کند.

وی افزود، ترامپ درباره این مساله که بحران هسته ای کره شمالی، آمریکا را به جنگ هسته ای نزدیک می کند، ایده ای ندارد. نادیده گرفتن این مساله باعث می شود بسیاری از اشتباهاتی را تکرار کند که درسال 2017 تقریبا فاجعه به بار آورده بود. 

ترامپ در مصاحبه ای که روز یکشنبه از فاکس نیوز پخش شد، گفت: 'نمی خواهم آنها(ایران) تسلیحات هسته ای داشته باشند. آنها نمی توانند ما را تهدید کنند. با این حال، من فردی نیستم که اعتقاد به جنگ داشته باشم و بخواهم جنگ کنم زیرا جنگ به اقتصادها لطمه می زند و مهم تر از همه، باعث کشته شدن انسان ها می شود.'

براساس این گزارش، آیت الله 'علی خامنه ای'، رهبر عالی ایران، بارها این مساله را که ایران در حال ساخت بمب است، تکذیب کرد و می گوید، تسلیحات کشتار جمعی در اسلام حرام است.

'ویپین نارانگ'، کارشناس اشاعه تسلیحات هسته ای، با اشاره به ادعای ترامپ مبنی بر موفقیت راهبردش در قبال کره شمالی گفت، مساله این است که آیا این راهبرد در نهایت، نتیجه بخش خواهد بود یا خیر. در حال حاضر، به نظر نمی رسد که راهبردی خوبی باشد. آنچه واضح است، ترامپ به دنبال اعمال فشار بر ایران به منظور واداشتن این کشور به مذاکره درباره برجام است که به گفته ترامپ، توافقنامه ای ناقص است. 

نارانگ افزود، استفاده از راهبرد مشابه و مبتنی بر باور اشتباه کره شمالی در قبال ایران، خطرناک است.

نشست فوریه 'کیم جونگ اون'، رهبر کره شمالی، و ترامپ در هانوی بدون دستیابی به توافقی پایان گرفت. ترامپ به دنبال امضای توافقنامه ای همه جانبه با کیم بود که براساس آن، کره شمالی همه تسلیحات هسته ای و برنامه های موشک بالستیک خود را در ازای لغو کامل تحریم ها برچیند.

با توجه به نحوه روند مذاکرات پس از شکست ترامپ و کیم در دستیابی به توافق، کیم ناراضی است و ماه پیش گفت که تا پایان امسال منتظر می مانم تا ببینم آمریکا تصمیم ترغیب کننده ای خواهد گرفت یا خیر. 

به گفته جکسون، ادعای پیروزی ترامپ در مساله کره شمالی از دو جبهه خطرناک است: جنبه نخست، کره شمالی است. کیم به تدریج به رفتاری که از نظر آمریکا، تحریک آمیز است، خو می کند و جنبه دوم، ایران است. به نظر می رسد ترامپ داستان عاری از واقعیت خود درباره کارایی عصای جادویی اش درباره کره شمالی را در داخل آمریکا جا انداخته است. 

آزار و ارعاب بسیاری از شخصیت ها در واشنگتن باعث ازسرگیری شلیک موشک های کوتاه بردی از سوی کره شمالی شد که بالقوه قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را دارند. 

'سی ان ان' در بخش پایانی این گزارش خاطر نشان کرد، اگر کره شمالی به آمریکا اعتماد و با آن رابطه ای پایدار و ثابت برقرار کند، احتمالا از برنامه هسته ای اش خلاصی خواهد یافت و اگر از این برنامه اش دست بردارد، احتمالا آمریکا فقط رابطه خود با کره شمالی را عادی خواهد کرد.

با وجود اعلام آژانس بین المللی انرژری اتمی مبنی بر پایبندی تهران به تعهداتش، حذف فرصت ایجاد اعتماد از سوی ترامپ و خروج از توافقنامه هسته ای ایران، شرایط مذاکره را برای رئیس جمهوری آمریکا دشوارتر می کند.

طرفداران ترامپ می گویند، خروج از توافقنامه ایران حامل پیامی روشن درباره نوع توافقنامه ای است که دولت ترامپ خواستار مذاکره درباره آن است.

منتقدان ترامپ نیز می گویند، خروج از این توافقنامه به پیونگ یانگ، تهران یا هر کشور خواستار مذاکره با آمریکا نشان داد که هرگونه توافقنامه ای فقط در همان دوره رئیس جمهوری که آن را امضا کرد، اعتبار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *