سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

سکون آمار طلاق در کشور

دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۱
کد مطلب: 687135
مهر نوشت: سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه تمامی کارت های ملی قدیمی فاقد اعتبار هستند، گفت: از اول خرداد ماه با رسید کارت هوشمند ملی می توانند خدمات بگیرند.
سکون آمار طلاق در کشور
به گزارش جهان نيوز، سیف الله ابوترابی در نشستی که امروز به مناسبت روز ملی جمعیت در سازمان ثبت احوال برگزار شد، گفت: در سال ۹۷ یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ ولادت به ثبت رسیده که ۷۰۴ هزار و ۶۰۷ نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر به ثبت رسیده است و نسبت جنسیت به ازای هر ۱۰۶.۳ پسر ۱۰۰ دختر به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت ولادت برای ساکنین شهرها ۷۷ درصد است، گفت: ۹۸.۷ درصد ولادت‌ها در مهلت قانونی ۱۵ روزه به ثبت رسیده است.

ابوترابی گفت: میزان عمومی ناخالص ولادت در کشور ۱۷.۱ در هزار است.

وی با اشاره به استان‌هایی که بالاترین میزان ولادت را داشته‌اند، گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی دارای بیشترین ولادت و استان‌های گیلان، مازندران، مرکزی، البرز و سمنان کمترین آمار ولادت را داشته‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: میزان میانگین سن پدر در زمان تولد اولین فرزند ۳۳.۷ و سن مادر ۲۷ سال ثبت شده است.

وی در مورد چندقلو زایی گفت: ۱۹ هزار و ۹۱۱ دوقلو زایی، ۶۴۶ مورد سه قلو زایی، ۲۱ مورد چهار قلو زایی (پنج مورد در اصفهان، سه مورد فارس، سه مورد خوزستان، دو مورد آذربایجان غربی و یک مورد در آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، خوزستان، سمنان، گلستان و همدان) دو مورد پنج قلو زایی در اصفهان و مرکزی به ثبت رسیده است.

ابوترابی در مورد فراوانی نام‌های نوزادان با بیش از ۱۰ هزار گفت: امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس و محمد طاها نام‌های پسران با فراوانی ۱۰ هزار مورد بوده است و همچنین فاطمه، زهرا، حلما و زینب نام‌های دختران با فراوانی ۱۰ هزار مورد بوده است.

وی در مورد کارت هوشمند نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده و به صورت بخشنامه امضا شده است از اول خرداد ماه افرادی که رسید ثبت نام کارت هوشمند خود را دارند می‌توانند با همان رسید از دستگاه‌های مختلف خدمات بگیرند.

وی گفت: در ۲۰۰ هزار نقطه به صورت برخط احراز هویت هموطنان انجام می‌شود و دستگاه مکلف است احراز هویت را انجام دهد.

ابوترابی تصریح کرد: از اول خرداد ماه افراد فاقد کارت هوشمند که در سامانه تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند می‌توانند از خدمات دستگاه‌ها با همان رسید بهره مند شوند و رسید آنها تا زمان رسیدن کارت هوشمند اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: پس از دو مرحله که اعتبار کارهای قدیم تمدید شد از فروردین سال ۹۸ تمامی کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شدند و دیگر تمدید نخواهند شد به همین دلیل این جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی فاقد کارت هوشمند ملی باید برای دریافت خدمات از دستگاه‌ها برای ثبت نام کارت مراجعه و رسید و یا کارت داشته باشند.

ابوترابی در مورد افرادی که کارت هوشمند خود را دریافت کرده‌اند، گفت: تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۸ میزان ۵۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲۷ نفر مراحل تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند که از این تعداد ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ کارت هوشمند صادر شده و ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰ کارت تحویل داده شده است.

وی گفت: از جمعیت ۶۲ میلیونی واجد شرایط کارت هوشمند در کشور، حدود ۵۱ میلیون نفر مراحل تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند که پیش بینی ما این است بین ۸ تا ۱۰ میلیون نفر تاکنون برای کارت هوشمند اقدام نکرده‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: این افراد با توجه به اینکه اعتبار کارت‌های قدم ساقط شده از اول خردادماه نیاز به رسید ثبت نام کارت هوشمند برای دریافت خدمات دارند به همین دلیل باید سریع‌تر اقدام کنند و همچنین هموطنانیکه رسیدهای خود را گم کرده‌اند می‌توانند مراجعه و مجدداً از دفاتر رسید بگیرند چرا که با آن رسید فقط می‌توانند از خدمات دستگاه‌ها برخوردار شوند.

ابوترابی با اشاره به اینکه پایان سال ۹۸ پروژه صدور کارت هوشمند ملی به اتمام می‌رسد، گفت: این افرادی که باقی مانده‌اند طی ماه‌های آینده کارت خود را دریافت خواهند کرد و در این صورت پروژه کارت هوشمند به اتمام می‌رسد.

وی در مورد آمار وفات نیز گفت: در سال ۹۷ میزان ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ فوت به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مورد مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ مورد زن بوده‌اند و نسبت جنسیت حاصل از وفات در ازای فوت ۱۲۷ مرد، فوت ۱۰۰ زن ثبت شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه نسبت فوت برای ساکنین شهرها ۷۳.۸ درصد بوده است گفت: نسبت فوت در مدت قانونی ۱۰ روزه، ۹۸.۱ درصد بوده است.

ابوترابی به ۳ علت وفات در کشور اشاره کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومورها با ۱۱.۳ و بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد بیشترین علت وفات بوده است.

وی گفت: تعداد مرگ‌های ثبت شده که به علت حوادث ترافیکی رخ داده است ۱۰ هزار و ۲۸۴ مورد بوده که از این میان ۷ هزار و ۹۹۴ مورد آنها را مردان و ۲۲۹۰ آن مربوط به زنان بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین تاکید کرد: در سال ۹۷ میزان ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد ازدواج به ثبت رسیده و همچنین ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ مورد طلاق ثبت شده استم.

ابوترابی به میانگین سن مردان به اولین ازدواج اشاره کرد و گفت: ۲۷.۵ سال میانگین سن مردان و ۲۳.۴ سال میانگین سن زنان در اولین ازدواج بوده است.

به گفته وی همچنین میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده ۳۶.۹ سال و میانگین سن زنان نیز ۳۲.۱ سال بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال اظهارداشت: میانگین عمومی ازدواج ۷ مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و ۵ استان خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان دارای بیشترین آمار ازدواج و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان دارای کمترین میزان ازدواج بوده است.

ابوترابی با اشاره به اینکه میزان عمومی طلاق ۳.۱ مورد به ازای هر هزار نفر جمعیت است، گفت: استان‌های خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان و اردبیل دارای بالاترین نرخ طلاق و استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر دارای پایین‌ترین آمار طلاق بوده‌اند.

وی تاکید کرد: علت کاهش آمار ولادت و ازدواج‌ها گذر متولدین دهه ۶۰ از سن ازدواج و تولید اولین فرزند است که این موارد دلیلی برای کاهش ولادت و ازدواج در سال‌های اخیر بوده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه شاهد سکون طلاق در کشور هستیم، گفت: علت این موضوع نیز این است که شورای اجتماعی کشور زمینه‌های کاهش طلاق را فراهم کرده و میزان عمومی طلاق در سال ۹۶ نیز به میزان سال ۹۷ بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد تغییر نام خانوادگی گفت: در سال ۹۷ میزان ۱۷۵ هزار و ۹۵۷ نفر تغییر نام خانوادگی را انجام داده‌اند.

ابوترابی گفت: تعدد نام برای پسران ۲۰۰ هزار و برای دختران ۲۲۰ هزار مورد است و در سال ۹۷ میزان ۱۱۳۳ زوج نام جدیدی را برای فرزند خود انتخاب کرده‌اند که ۹۵۱ مورد آن در کمیته به تصویب رسیده است.

وی گفت: در سال ۹۷ میزان ۷۶ هزار و ۲۵۵ مورد نیز تغییر نام انجام شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد تعویض شناسنامه نیز گفت: ۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد در سال گذشته تعویض شناسنامه داشته‌ایم که ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۴۰ مورد آنها برای افراد بالای ۱۵ سال و یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد افراد زیر ۱۵ سال بوده‌اند.

به گفته ابوترابی: همچنین ۴۴۸ هزار و ۳۸۰ مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و ۲۸ هزار و ۱۳۳ مورد شناسنامه المثنی برای افراد زیر ۱۵ سال صادر شده است.

وی در مورد صدور اسناد هویتی برای سیل زدگان نیز گفت: تمامی خدمات برای این افراد رایگان انجام شده و می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد صدور شناسنامه برای فاقدین شناسنامه گفت: هر فردی که در ایران زندگی و اعلام کند که ایرانی و فاقد شناسنامه است، ادعای او بررسی و در صورتی که کسی را شاهد نداشته باشد، به اداره اطلاعات و نیروی انتظامی شهرستان مربوطه معرفی و احراز هویت می‌شود و در صورت تائید، اسناد هویتی برای وی صادر می‌شود.

وی در مورد لایحه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی گفت: این موضوع در مجلس مصوب شده و مراحل خود را باید طی کند و هر زمان که ابلاغ شد ما نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم کرد.

ابوترابی در مورد تولید بدنه کارت هوشمند در داخل گفت: بر اساس قانون چاپخانه دولتی مسئول تولید این کارت است و خوشبختانه از یک سال گذشته این اقدام انجام شده و هفته گذشته اولین محموله کارت هوشمند ملی را به ما تحویل دادند و دیروز نیز اولین مرحله کارت تولید داخل به یکی از دفاتر تحویل داده شد که امیدواریم با تیراژ بالا بتوانیم کارت‌های هوشمند افرادی که منتظر کارت بودند را تحویل دهیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین در مورد ثبت ازدواج کودک همسری گفت: دختران ۱۳ سال تمام و پسران با ۱۵ سال تمام می‌توانند ازدواج خود را ثبت کنند و اما افرادی هستند که زیر این سنین هستند اما رشد آنها بیشتر از سنشان بوده است. این افراد به دستگاه قضائی معرفی و از سوی قاضی حکم رشد می‌گیرند و با این حکم ازدواج آنها ثبت می‌شود. اما در مجموع ما نمی‌توانیم کودک همسری را ثبت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *